Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-27, 11:42
  #1
Medlem
Capeeshs avatar
Som rubriken lyder, finns det någonting som moderna "genusvetare" alternativt feministisk forskning kommit fram till som faktiskt är positivt gällande män och patriarkala strukturer? Tycker nämligen bara det hörs om vilka sociala missfoster karlar är.
Citera
2018-03-27, 11:46
  #2
Medlem
Naknekejsarens avatar
Det mest positiva ska väl vara att vi har potential att bli som kvinnor när vi väl har gjort upp mot vår social konstruerade manlighet.
Citera
2018-03-27, 11:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capeesh
Som rubriken lyder, finns det någonting som moderna "genusvetare" alternativt feministisk forskning kommit fram till som faktiskt är positivt gällande män och patriarkala strukturer? Tycker nämligen bara det hörs om vilka sociala missfoster karlar är.

Utan karlar hade du inte suttit vid datorn/mobilen/internet nu.

Edit: nu när jag tänker på det så är i princip allt skapat av män. Ooops shots fired
__________________
Senast redigerad av SlideAwayy 2018-03-27 kl. 11:49.
Citera
2018-03-27, 11:50
  #4
Medlem
QuisCustodiets avatar
Alltså, ska inte göra mig till språkrör för genusvetare, men som jag förstår det så är män okej, och det patriarkala systemet är åt skogen.
Citera
2018-03-27, 11:50
  #5
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlideAwayy
Utan karlar hade du inte suttit vid datorn/mobilen/internet nu.

Fast drar du upp det för en genusvetare så brukar det ju bara bli att denne ska kontra med kvinnliga forskare. Alltså, noll creds till männen där.
Citera
2018-03-27, 11:51
  #6
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlideAwayy
Utan karlar hade du inte suttit vid datorn/mobilen/internet nu.

Män har fått ekonomisk makt över IT-marknaden genom att tyranniskt hålla kvinnor utanför och ha en exkluderande grabbig kultur som får kvinnor - dessa skära små varelser - att inte våga utbilda sig till IT.

Ekonomisk makt ska ju vara något man får genom att äga kapital och sedan stänga ute andra enligt feministmarxister.
Citera
2018-03-27, 11:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Män har fått ekonomisk makt över IT-marknaden genom att tyranniskt hålla kvinnor utanför och ha en exkluderande grabbig kultur som får kvinnor - dessa skära små varelser - att inte våga utbilda sig till IT.

Ekonomisk makt ska ju vara något man får genom att äga kapital och sedan stänga ute andra enligt feministmarxister.

Eller så är det mest män eftersom kvinnor väljer fel utbildningar och väljer familj före karriär efter 30 års åldern. Samt att kvinnor naturligt sätt har svårare att säga nej och stå upp för sig själv vilket krävs i högre positioner med stor konkurrens osv osv
Citera
2018-03-27, 12:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Män har fått ekonomisk makt över IT-marknaden genom att tyranniskt hålla kvinnor utanför och ha en exkluderande grabbig kultur som får kvinnor - dessa skära små varelser - att inte våga utbilda sig till IT.

Ekonomisk makt ska ju vara något man får genom att äga kapital och sedan stänga ute andra enligt feministmarxister.

I skolan var det i alla fall bara killgäng som okupperade datorerna och inte lät några andra sitta vid dem.
Citera
2018-03-27, 12:08
  #9
Medlem
Genus är könsroller....dvs det är inte vad män/ kvinnor ÄR utan vad man uppfostrar dem/ förväntar sig/ skapar lagar/ normer/ regler kring etc etc.

Så din fråga blir ju felställd från början.

Men ska man då försöka svara dig och utgå från din rubrik så vad genusvetare i regel tycker är positivt med den manliga KönsROLLEN är väl

-aktiv
-självbestämmande
-rätt till självförverkligande
-äger sin sexualitet
etc.

alla de "roller" feminism även tycker att kvinnor ska förtjäna ha rätt inneha i ett samhälle.

där genusbiten.

Går man på biologi och tittar enkom på könet man, så finns det ju några upphittade skillnader som kvinnor kan vara avundsjuka på...jag är ex. gravt avundsjuk på att fan alla mina manliga kompisar/ släkt/ pojkvänner etc hittar betydligt bättre än jag själv. Jag kan personligen inte röra mig mer än 5 minuter i en skog innan jag är helt lost, och jag vet att detta är en förmåga kort och gott för det verkar inte gå träna upp. Men den förmågan verkar mäns hjärnor inte ha några problem med...och detta finns ju även vetenskapliga bevis på.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-03-27 kl. 12:21.
Citera
2018-03-27, 12:25
  #10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuisCustodiet
Alltså, ska inte göra mig till språkrör för genusvetare, men som jag förstår det så är män okej, och det patriarkala systemet är åt skogen.
Vad är skillnaden?
Citera
2018-03-27, 12:28
  #11
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Genus är könsroller....dvs det är inte vad män/ kvinnor ÄR utan vad man uppfostrar dem/ förväntar sig/ skapar lagar/ normer/ regler kring etc etc.
Visst, och vilka är det som uppfostrar män?
Citat:

Så din fråga blir ju felställd från början.
Nej, ditt svar är fel från början.
Du, liksom ingen genusvetare har nån som helst aning om män eller deras behov eller vad som gör att de inte är som kvinnor, bara att det är "något fel".

Det finns ingen social konstruktion om olikheterna. Det kallas biologi, men den bortser genusvetenskapen helt ifrån.

Och varför i alla herrans dar skulle alla dessa kvinnor som har hand om pojkarna från de är små lära dem all denna toxicitet?
__________________
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-03-27 kl. 12:57.
Citera
2018-03-27, 12:31
  #12
Medlem
ShortEs avatar
Problemet är inte den sunda feminismen, utan radikalfeminister som syns och hörs överallt. Du har fått den föreställningen att inget gott kommer ur patriarkatet och att varenda man är jordens avskum och ska förgöras från denna lilla klick idioter som hotar allt som vanliga feminister, humanister och "jämställdister" kämpat för i årtionden. En vanlig feminist har inga problem med att se fördelar utifrån båda könen, och kämpar inte för att "nu är det männens tur att hålla käften och lida".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback