Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 07:55
  #1
Medlem
Fizzbacks avatar
Hej!

Påväg till jobbet åker jag igenom en rondell med två filer, (tredje fil för avfart åt höger utanför rondellen), med andra ord kan man åka rakt fram och vänster. Båda filerna går rakt fram, den vänstra gäller också för att svänga vänster. Jag ligger i högerfilen och har en bil i vänsterfilen ungefär med sin bak vid min front i höjd. Jag håller inget avstånd utan min tanke är att han ska rakt fram eller vänster, och kan då ligga kvar i filen han ligger.

Precis innan rondellen börjar han blinka och svänger in rakt framför mig och samtidigt bromsar in för rondellen, jag slänger mig på tutan och bromsar och touchar honom lite lätt så han får några skrapmärken på bakspoilern.

Jag har inga skador på min bil. Borde jag göra en skadeanmälan? Jag anser att han gjort fel så han bytte fil utan att det var säkert nog, också vid ett tillfälle då han inte behövde utan gjorde det mer för att blockera så jag inte kom före honom ut ur rondellen.
Citera
2018-03-27, 08:22
  #2
Medlem
Om du menar att han gjorde ett "enkelt" filbyte innan rondell/korsning och gjorde det genom att "kasta" sig in i din fil utan att ta hänsyn till att du befann dig där, vilket resulterade i krock/kontakt.. så skulle jag anta att han varit oaktsam och borde stå för eventuella skador. Att bedöma på din beskrivning så verkar du legat i eller nära hans döda vinkel.
Citera
2018-03-27, 08:35
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Gick det fort, var det lite racing? Varför låg ni så nära?
Citera
2018-03-27, 08:40
  #4
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Gick det fort, var det lite racing? Varför låg ni så nära?

Nej, jag åkte som vanligt till jobbet, det blev två filigt, jag la mig i vänster och åkte om en bil och låg bakom "den andra", sen bytte jag tillbaka till höger då den var tom, han låg kvar i vänster men en bit framför så han körde fortare än mig. Han bromsar in för rondellen medan jag bromsar svagare och kommer då ifatt honom, han inser troligtvis att jag kommer åka om honom och han vill nog inte släppa förbi en gammal skrotbil när han själv åker ny bmw.

Hastigheten är 40 på platsen vilket jag åkte i, han åkte betydligt lägre för han bromsade in för rondellen mycket tidigare.
Citera
2018-03-27, 08:45
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Nej, jag åkte som vanligt till jobbet, det blev två filigt, jag la mig i vänster och åkte om en bil och låg bakom "den andra", sen bytte jag tillbaka till höger då den var tom, han låg kvar i vänster men en bit framför så han körde fortare än mig. Han bromsar in för rondellen medan jag bromsar svagare och kommer då ifatt honom, han inser troligtvis att jag kommer åka om honom och han vill nog inte släppa förbi en gammal skrotbil när han själv åker ny bmw.

Hastigheten är 40 på platsen vilket jag åkte i, han åkte betydligt lägre för han bromsade in för rondellen mycket tidigare.

Då låter som ett orimligt agerande av den andra föraren, samtidigt kommer ju du bakifrån och det är rimligt att man bromsar inför en korsning eller rondell. Knepigt. Vad säger försäkringsbolaget.

BMW-förare är för övrigt ofta men inte alltid ett släkte för sig.
Citera
2018-03-27, 09:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Hej!

Påväg till jobbet åker jag igenom en rondell med två filer, (tredje fil för avfart åt höger utanför rondellen), med andra ord kan man åka rakt fram och vänster. Båda filerna går rakt fram, den vänstra gäller också för att svänga vänster. Jag ligger i högerfilen och har en bil i vänsterfilen ungefär med sin bak vid min front i höjd. Jag håller inget avstånd utan min tanke är att han ska rakt fram eller vänster, och kan då ligga kvar i filen han ligger.

Precis innan rondellen börjar han blinka och svänger in rakt framför mig och samtidigt bromsar in för rondellen, jag slänger mig på tutan och bromsar och touchar honom lite lätt så han får några skrapmärken på bakspoilern.

Jag har inga skador på min bil. Borde jag göra en skadeanmälan? Jag anser att han gjort fel så han bytte fil utan att det var säkert nog, också vid ett tillfälle då han inte behövde utan gjorde det mer för att blockera så jag inte kom före honom ut ur rondellen.

Vad säger motparten? För ni stannade väl och tog varandras uppgifter antar jag.
Citera
2018-03-27, 09:27
  #7
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad säger motparten? För ni stannade väl och tog varandras uppgifter antar jag.

Han försvarade dig med att han blinkade. Men vi pratade inget mer utan bytte uppgifter bara och han skulle göra skadeanmälan. Han sa att det skulle gå på min försäkring och jag kontrade med att det får vi se.

Men antar jag borde göra skadeanmälan också fastän jag inte fick något skada?
Citera
2018-03-27, 09:32
  #8
Medlem
gurkmajjas avatar
Den som byter fil ska alltid lämna företräde för de som befinner sig i den filen.
Citera
2018-03-27, 09:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Han försvarade dig med att han blinkade. Men vi pratade inget mer utan bytte uppgifter bara och han skulle göra skadeanmälan. Han sa att det skulle gå på min försäkring och jag kontrade med att det får vi se.

Men antar jag borde göra skadeanmälan också fastän jag inte fick något skada?

Det ni borde ha gjort är att på plats fyllt i skadeanmälan gemensamt. Men i nuläget gör du en egen vari din synvinkel på det inträffade framgår. Vems försäkring som ianspråktages lär ni få besked om efter att en skadereglerare utrett incidenten ifråga.
Citera
2018-03-27, 10:30
  #10
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Han försvarade dig med att han blinkade.

Det kan han ju försöka försvara sig med. En blinkning är enbart en signalering men det ger honom ingen rätt att byta fil. Det är alltid den som byter fil som har huvudansvaret för att filen han byter in i är fri. Du ska inom rimlig gräns underlätta filbytet för honom men ansvaret ligger ändå på honom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback