Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 00:01
  #1
Medlem
Jag är idag inneboende, men kommer få en lya i denna gamla villa i sommar.
Tänkte köpa en ny dator lagomt till inflyttningen där då vi samtidigt
skaffar fiber på min begäran.....

Tänker mig en dator, lite över 10.000 kr av ett bra märke och bra kvalitet.
Surf och chatt - mycket av den varan blir det - multitask.
Spelandet är i huvudsak simulator lastbil-lantbruk-flyg.

Om man säger Lenovo vs Acer, då tycker jag det känns som Acer är mer kvalitet....
Jag tänker mig att datorn ska kunna gå i 10 år utan större problem och så tar jag
som vana att byta var 10:e.

RAM runt 16GB kanske, lagom hög grafik, kör alltid lägsta grafiken i mina spel nu....
Vi kommer ha 250 mbit ner och 100 upp på fiber sedan, inbyggt trådlöst självklart.
Vad krävs för att kunna köra dubbla skärmar idag? 2x28" kanske.


https://www.komplett.se/product/9861...81#productinfo


Kanske vore nåt för mig? Vad tycker ni är värt att satsa på idag?
Citera
2018-03-27, 00:36
  #2
Medlem
Mingla101s avatar
Sidan kunde inte hittas, kanske något problem på komplett.
Om du vill skaffa en burk som håller, med uppgraderingar skulle jag ta en med bra processor och mkt minne. Av egen erfarenhet så är det grafikkortet som stoppar. pixel shader, shader + etc.. Massa småskit grejer som gör att du inte kan lira dom spelen.
Citera
2018-03-27, 04:18
  #3
Medlem
10år? Vad röker du?

Efter 4-6år så faller datorn sönder fysiskt. Jag hade en acer laptop i 3år sedan fick jag tejpa den med silvertejp och tejpa fast den permanent på en plats, det som höll ihop datorn var två eller tre skruvar till slut.

10år går nog om du har datorn stilla under dessa 10år och inte gör annat än chattar. Så fort du börjar flytta på den så kommer skit att lossna med tiden. Och om du ändå inte ska röra på den så är det bättre att skaffa en stationär, där kan du lägga 12-14k och få en dator att hänga med i 10år om man gör några desperata uppgraderingar på vägen.
Citera
2018-03-27, 08:16
  #4
Medlem
Hur länge en laptop håller rent fysiskt beror på hur rädd du är om prylarna, en del förbrukar sina saker på ett par år.

Men,, siktar du på runt 10 år ska du satsa på en stationär, och köp inte någon färdig såkallad märkesdator, oftast så har dem lågbudget kvalitet på en del viktiga komponenter, utan bygg själv eller lägg en liten slant och få den byggd.
Citera
2018-03-27, 10:59
  #5
Medlem
https://new.webhallen.com/se/product...060-6GB-Win-10

Skulle rekommendera en sådan typ om du vill ha den länge. Om 5år uppgraderar du grafikkortet så pallar den ett tag till
Citera
2018-03-28, 15:12
  #6
Medlem
Vågar du dig på att bygga själv? Inta alls svårt egentligen, bara lite nervöst första gången man gör det.

Isåfall skulle jag rekommendera:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11435397/

Om du inte vågar så är det bästa alternativet nog:
https://www.netonnet.se/art/dator/st...w/244721.8943/

Processorn e bättre i den egenbyggda och du har mer lagring. Samt att du då får en minneskonfiguration som tunga spel trivs bättre med.
Citera
2018-04-03, 23:51
  #7
Medlem
10år, lol.
Kör på en egenbyggd stationär så kanske den kan hålla ett halva den tiden iallafall :*)
Citera
2018-04-09, 20:54
  #8
Medlem
Kbhmns avatar
Hur är det med grafikkort nuförtiden? Har dom gått ner i pris eller är det fortfarande extrem efterfrågan pga kryptovalutor?
Citera
2018-04-09, 21:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argpatriark
10år? Vad röker du?

Efter 4-6år så faller datorn sönder fysiskt. Jag hade en acer laptop i 3år sedan fick jag tejpa den med silvertejp och tejpa fast den permanent på en plats, det som höll ihop datorn var två eller tre skruvar till slut.

10år går nog om du har datorn stilla under dessa 10år och inte gör annat än chattar. Så fort du börjar flytta på den så kommer skit att lossna med tiden. Och om du ändå inte ska röra på den så är det bättre att skaffa en stationär, där kan du lägga 12-14k och få en dator att hänga med i 10år om man gör några desperata uppgraderingar på vägen.

Jag har kvar min Macbook Pro som jag köpte 2008 och den fungerar utmärkt. Den blir 10 år i höst. Jag köpe den fullspecade versionen (2.8 GHz Core2Duo och 4GB ram) och har i efterhand uppgraderat den med en SSD. Den duger till surf, film och lite äldre enklare spel. Så visst går det att ha en dator länge om man är rädd om den och köper bra kvalitet.
Citera
2018-04-09, 21:22
  #10
Medlem
Kalkon77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kbhmn
Hur är det med grafikkort nuförtiden? Har dom gått ner i pris eller är det fortfarande extrem efterfrågan pga kryptovalutor?
Vad är det ens för fråga? Kolla priserna och prisutvecklingen på olika grafikkort så har du svaret.

Jag gör det enkelt för dig.

Asus GTX 1070 Ti Strix
MSI GTX 1060
Asus GTX 1080 Strix
__________________
Senast redigerad av Kalkon77 2018-04-09 kl. 21:26.
Citera
2018-04-22, 07:27
  #11
Medlem
LasseHandgranats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argpatriark
10år? Vad röker du?

Efter 4-6år så faller datorn sönder fysiskt. Jag hade en acer laptop i 3år sedan fick jag tejpa den med silvertejp och tejpa fast den permanent på en plats, det som höll ihop datorn var två eller tre skruvar till slut.

10år går nog om du har datorn stilla under dessa 10år och inte gör annat än chattar. Så fort du börjar flytta på den så kommer skit att lossna med tiden. Och om du ändå inte ska röra på den så är det bättre att skaffa en stationär, där kan du lägga 12-14k och få en dator att hänga med i 10år om man gör några desperata uppgraderingar på vägen.

Om du fick tejpa den med silvertejp, och om tre skruvar är allt som höll ihop den, så är nog har du behandlar datorn en viktigare frågeställning. Tre år är ingenting om man är lite försiktig med dyr hårdvara.
__________________
Senast redigerad av LasseHandgranat 2018-04-22 kl. 07:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback