Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-26, 23:07
  #1
Medlem
Jag har läst att det är farligt att göra fel om man ska konservera saker.

Hur skulle ni gå tillväga för att göra egna konserver hemma?
Citera
2018-03-27, 03:04
  #2
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Jag har läst att det är farligt att göra fel om man ska konservera saker.

Hur skulle ni gå tillväga för att göra egna konserver hemma?
Det kan vara förenat med livsfara om du gör fel. läs om botulism clostridium .
Annars rekomenderar jag dig att börja torka mat alla födoämnen i princip går utmärkt att torka och blir en bra metod att spara mat på .
men även konservering är inte svårt kräver bara att du är mycket påläst och med google så är det ju så enkelt nuförtiden. var nogrann
Citera
2018-03-27, 07:39
  #3
Medlem
8xxSeriess avatar
..och sen när du googlat skriver du ut det viktigaste så du har det på papper, tills den dagen google och internet inte finns (=

Tråd om ämnet på swesurvival http://swedishsurvivalist.egetforum....ver-t9448.html
Citera
2018-03-27, 08:07
  #4
Medlem
TuckerandDales avatar
Är inte svårt men viktigt med renligheten och att du kommer upp i temperaturen du ska under en viss tid.
Testa confiterat ank eller gås lår, mycket enkelt att göra. Bröst funkar med men blir inte lika bra.
När du ändå är igång så kan du ju testa att mjölksyra dina egna grönsaker håller i typ ett år pch ger bra med vitaminer och är toppen för magen.
Citera
2018-03-27, 11:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Jag har läst att det är farligt att göra fel om man ska konservera saker.

Hur skulle ni gå tillväga för att göra egna konserver hemma?

Har du tänkt konservera något specifikt? Konservering innebär att man förhindrar mat från att jäsa, mögla eller att ruttna. Finns olika sätt att göra det på, bland annat genom att tillföra konserveringsmedel, djupfrysning, sockra, salta, röka eller torka maten. Så det är en viss skillnad på om du vill koka in kött och grönsaker på burk, eller göra något annat.
Citera
2018-03-28, 16:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Har du tänkt konservera något specifikt? Konservering innebär att man förhindrar mat från att jäsa, mögla eller att ruttna. Finns olika sätt att göra det på, bland annat genom att tillföra konserveringsmedel, djupfrysning, sockra, salta, röka eller torka maten. Så det är en viss skillnad på om du vill koka in kött och grönsaker på burk, eller göra något annat.

Ja min fundering var att i all enkelhet använda glasburkar och spara på kokta grönsaker och kött.
Citera
2018-03-28, 16:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Det kan vara förenat med livsfara om du gör fel. läs om botulism clostridium .
Annars rekomenderar jag dig att börja torka mat alla födoämnen i princip går utmärkt att torka och blir en bra metod att spara mat på .
men även konservering är inte svårt kräver bara att du är mycket påläst och med google så är det ju så enkelt nuförtiden. var nogrann

Okej, tack. Det låter mer komplicerat än vad man skulle kunna tro.
Citera
2018-03-28, 16:06
  #8
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Jag har läst att det är farligt att göra fel om man ska konservera saker.

Hur skulle ni gå tillväga för att göra egna konserver hemma?

Egna konservburkar eller lägga in i glasburkar? Att göra egna konservburkar är nog en del jobb i sig. När de tillverkar konserver så tillsluter de väll konservburkarna och pastöriserar dem, värmer dem till 85 grader i kärnan, tror jag. Sedan har de nog konsveringsmedel i också.

Men tipset om att torka tror jag på. Torka och vacumförpacka, då har du något som håller i säkert 5-10 år i frysen.

Sedan om du måste ha en konserverad burk med mat, varför inte köpa något som redan finns?
Citera
2018-03-28, 17:28
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Sedan om du måste ha en konserverad burk med mat, varför inte köpa något som redan finns?

Ja, det måste väl vara svårt att kostnadseffektivt göra egna helkonserver till exempel, även om man räknar bort arbetstiden? Mycket konserver finns billigt och det är ofta rabatt på dem. Jag hade köpt istället och sluppit riskerna som finns med bristande hygien eller uppvärmning.
Citera
2018-03-31, 16:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det måste väl vara svårt att kostnadseffektivt göra egna helkonserver till exempel, även om man räknar bort arbetstiden? Mycket konserver finns billigt och det är ofta rabatt på dem. Jag hade köpt istället och sluppit riskerna som finns med bristande hygien eller uppvärmning.

Dom konserver jag smakat har inte varit så jättegoda, helt enkelt. Jag inbillar mig att jag kan göra något som både är nyttigare och godare och som inte innehåller så mycket medel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback