Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-04, 14:02
  #13
Medlem
TraXzmans avatar
hehahah fan va rolig TS är . Dock finns det "bländglas" som man kan se igenom innan men kostar en hel del mer
Citera
2018-05-31, 14:26
  #14
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansargryning1
Ja jag har testat att svetsa lite och ser lite ljus då men jag ser inte var jag håller elektroden vilket gör det svårt att ens träffa plåten.. sen fastan elektroderna hela tiden men det är väl så i början. Tack för svar!
På elektrodpaketet så står vilken ström som är rekommenderat för just den elektroden. Är det lite tjockare gods så ta den högre siffran. Det ÄR svårt att lära sig svetsa utan nån som visar. Tycker det är tufft gjort att bara köra igång sådär!

Du får sikta in dig och precis när du ska starta så slår du ner glaset. Fastnar den för ofta så öka strömmen. Syns det för dåligt så köp glas nr. nio som Kvartingen skrev ovan. Bäst är såklart en reglerbar hjälm med flytande kristaller men ja, de är dyra. När du väl får igång "lågan" lite längre stund och/eller med högre effekt så kommer du säkert vilja ha glas 10. Dock så behöver nog de flesta hemmasvetsare sällan mer än 40-60 A. Fast det kan nog andra svara bättre på....

Tyvärr hann jag aldrig jobba särskilt mycket med svets. Synd, dyr utbildning (för skattebetalarna) och jag lyckades med 3 intyg men när jag sökte jobb så var det hela tiden:
Har du nån erfarenhet?
Nä, jag har precis utbildat mig men jag klarade intyg för rör med pinne, tråd och TIG.
Ring inte oss, vi ringer dig....

Jaja, vill man inte försöka med mig så får jag väl skita i det då.

Lycka till! Det är kul att svetsa.
Citera
2018-05-31, 17:37
  #15
Avstängd
Kick88s avatar
Om inte TS blir sur så har jag också en svetsfråga.

Jag har en el-svets (pinn-svets) hemma som jag tänk lära mig att använda. (Arvegods)

Jag skulle behöva laga karossen på min gräsklippare. Jag gissar att plåten är runt 2 millimeter. Tror ni det är möjligt att få ett hyfsat resultat med en pinnsvets?

Ett annat alternativ för mig vore att ha två stabila plåtbitar på in- och utsidan och dra åt dom riktigt hårt med skruv och mutter. Det skulle möjligen kunna fungera också, men jag vill helst kunna kunna utföra ett gott svetsjobb den här sommaren som nybörjare!

Kort sagt: Är två millimeter plåt för klent material om jag försöker använda min pinn-svets? Eller finns det kanske speciella pinnar för dylika jobb?
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-05-31 kl. 17:39.
Citera
2018-05-31, 18:30
  #16
Medlem
En duktig svetsare klarar 2mm gods om han har en tunn pinne. Dock så är många gräsklipparkarosser av aluminium och i så fall så blir det svårt med pinne.
Citera
2018-05-31, 18:55
  #17
Avstängd
Kick88s avatar
Tack för svaret! Jag hör vad du säger. Och i så fall får jag väl försöka skruva ihop fanskapet!

Det funkar väl också.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
En duktig svetsare klarar 2mm gods om han har en tunn pinne. Dock så är många gräsklipparkarosser av aluminium och i så fall så blir det svårt med pinne.
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-05-31 kl. 18:59.
Citera
2018-06-13, 19:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansargryning1
Hej!

Var lite osäker på om min tråd hamnat rätt men eftersom min fråga berör min nya hobby så lägger jag den här.

Jag fick en ide om att lära mig själv att svetsa. Så jag köpte en svets på Jula. En pinnsvets eller mma svets står det på den.. jag köpte även elektroder handskar och en svetsmask.

När jag kom hem skulle jag testa svetsen och tog på mig svetsmasken och ser ingenting allt svart! Jag kollar om jag glömt ta bort skyddsplasten på glasen, men nä!

Nu till min fråga: Ska de va såhär!? Beror det på att masken kostade 199,00 kr? Är det fel på mig!?

Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig!
Byt ut svetshjälmen mot en https://www.jula.se/catalog/verktyg-...shjalm-212061/, den ser du igenom till ljusbågen tänds, då mörknar den till inställt värde (9-13 DIN).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback