Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-26, 20:09
  #1
Medlem
AX64s avatar
Jag älskar morötter och morotsjuice, och gör ofta sådan själv med råsaftcentrifug, eller så köper jag färdig sådan i affären. Kanongott och fräscht. Nu häromdagen ville sambon (Gud bevare henne) göra mig glad och köpte med sig en flaska ekologisk morotsjuice av märket Pfanner. När jag öppnade flaskan och tog en stor klunk trodde jag att jag skulle både kräkas och skita rätt ut. Det smakade riktigt jävla piss-illa, ungefär som spya eller morotsjuice som gått ut för flera månader sedan. Tittade på datumet men juicen skulle hålla i nästan ett år till (trots att annan morotsjuice bara håller i någon vecka eller så). Gav mig sedan på innehållsförteckningen och fann ingen förklaring där. Tills sist läste jag det finstilta på flaskan och där stod det att juicen var fermenterad med mjölksyra. Det förklarade det hela. Gammal sur, rutten morotsjuice på flaska.

Bild på flaskan kan man hitta på Google, annars finns en att se här:
https://www.hemkop.se/produkt/Morots...k-101232140_ST

Mina invändningar är alltså:
1) att juicen inte smakar morotsjuice
2) att juicen istället smakar fan rent ut sagt
3) att producenten inte varit övertydlig med textning på produkten
4) att producenten snarare verkat vilja gömma faktumet att detta inte är vanlig morotsjuice

Har lust att gå tillbaka till affären och påtala detta samt maila tillverkaren att de kanske kan förtydliga sin förpackning om du nu ska fortsätta sälja skiten alls. Nog för att jag ibland kan tycka att fermenterade matvaror kan vara riktigt goda, men då vill jag köpa dem medvetet och med vetskapen att de kommer att smaka rätt funky. Okänslig som jag är tvingade jag ändå i mig resten av flaskan för att se om detta var en vanesak rakt av men tyvärr, det var bara helt vedervärdigt och smaken samt lukten höll i sig i timmar efteråt. Dagen efter läckte jag säkert 10 liter metangas.

En varning till er som gillar vanlig morotsjuice alltså - eller kanske ett tips om man nu råkar gilla jäst morotsjuice från helvetet.

Vem, förutom radikala veganer tillika hälsofreaks, dricker sån här sörja eller tycker det är gott rent av?
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-03-26 kl. 20:12.
Citera
2018-03-26, 20:16
  #2
Medlem
Ryggradsluss avatar
Ok tack för din åsikt.
Jag var lite nyfiken, kikade på den i affären och såg att den var syrad. Köpte den inte då av andra anledningar.
Jag gillar Pfanners Aprikosjuice.
Fördelar med mjölksyrad juice?
Citera
2018-03-26, 20:27
  #3
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Ok tack för din åsikt.
Jag var lite nyfiken, kikade på den i affären och såg att den var syrad. Köpte den inte då av andra anledningar.
Jag gillar Pfanners Aprikosjuice.
Fördelar med mjölksyrad juice?

Du får väl prova denna och se, kanske gillar du den. Har inget emot syrade prylar men med morot funkade inte, var bara unken och skum.
Citera
2018-03-26, 21:19
  #4
Avstängd
finanshajen-s avatar
Är din hjärna full med harpluttar eller? Läs för fan vad du äter om du äter köpt mat.

Tacka fan vet jag stuvade katter från min egen uppfödning.
Citera
2018-03-26, 21:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du får väl prova denna och se, kanske gillar du den. Har inget emot syrade prylar men med morot funkade inte, var bara unken och skum.

Surkålsjuice kanske funkar bättre? Om inte annat framgår det direkt i namnet att den är mjölksyrad.
Citera
2018-03-26, 22:56
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Surkålsjuice kanske funkar bättre? Om inte annat framgår det direkt i namnet att den är mjölksyrad.

Förutom att det inte gör det då.
(?)
Citera
2023-02-23, 12:55
  #7
Medlem
Jag köpte den idag. Fy fan du har så rätt i din beskrivning. Spya blandat med lite morotsjuise som gått ut för länge sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback