Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-26, 16:09
  #1
Medlem
Artikeln i New York Times: https://www.nytimes.com/2018/03/24/w...reschools.html

- Kort sagt handlar det om en svensk förskola i en förort till Stockholm där man vill sudda ut kön/det traditionella mellan könen. Helt enkelt en artikel om en "könsneutral" förskola.

Några citat:

Saker man kan diskutera:
1. Var är det slutgiltiga målet med detta? Vad innebär ett könsneutralt samhälle?
2. Hur påverkas barnen av detta, positivt och negativt?
3. Vad är effekten av detta långsiktigt och hur utbrett kommer det bli?
4. Är det etiskt försvarbart att man gör experiment med barn i så låga åldrar, när de är som mest känsliga?
5. Om du är en förälder: Skulle du välja en sådan förskola framför "vanliga" förskolor? Varför/Varför inte?
6. I artikeln så har man intervjuat en 26-åring som var en del av första vågen av en sådan förskola, hur ser du på vad hon säger/hennes tankar?
7. Uppnår man jämställdhet mellan könen genom sådana förskolor? Vad innebär jämställdhet mellan könen?

Slutligen: läs gärna hela artikeln även om den är lång innan ni skriver.
__________________
Senast redigerad av J-dilla 2018-03-26 kl. 16:58.
Citera
2018-03-26, 16:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Artikeln i New York Times: https://www.nytimes.com/2018/03/24/w...reschools.html

- Kort sagt handlar det om en svensk förskola i en förort till Stockholm där man vill sudda ut kön/det traditionella mellan könen. Helt enkelt en artikel om en "könsneutral" förskola.

Några citat:

Saker man kan diskutera:
1. Var är det slutgiltiga målet med detta? Vad innebär ett könsneutralt samhälle?
2. Hur påverkas barnen av detta, positivt och negativt?
3. Vad är effekten av detta långsiktigt och hur utbrett kommer det bli?
5. Är det etiskt försvarbart att man gör experiment med barn i så låga åldrar, när de är som mest känsliga?
6.. Om du är en förälder: Skulle du välja en sådan förskola framför "vanliga" förskolor? Varför/Varför inte?
7. I artikeln så har man intervjuat en 26-åring som var en del av första vågen av en sådan förskola, hur ser du på vad hon säger/hennes tankar?
8. Uppnår man jämställdhet mellan könen genom sådana förskolor? Vad innebär jämställdhet mellan könen?

Slutligen: läs gärna hela artikeln även om den är lång innan ni skriver.

Jag är nog ändå positiv till idén men det handlar som alltid om utförandet. Om tanken med "könsneutral" är att killar bara får göra "tjejgrejer" och vice versa så blir det ju samma skit fast tvärtom.

En bra könsneutral förskola för mig är en skola där man aktivt motarbetar könsstereotyper genom att exempelvis lära barnen att killar inte "ska" leka med gevär medan tjejer "ska" leka med dockor. Där man lär barnen att det inte är någon skillnad på killar och tjejer utan att alla får leka och vara precis hur man vill, att man inte förväntas vara eller göra saker bara för att man är kille/tjej.

Även en sån sak som att man inte ger barnen ett val mellan killiga och tjejiga aktiviteter utan istället styr verksamheten så att alla barnen kan ägna sig åt könsneutrala lekar med könsneutrala leksaker.

I grunden handlar det ju om att pränta in i barnen att könsroller är en konstruktion och att ditt kön inte definierar vem du är och vad du kan/får/bör göra.

Sen är jag som sagt skeptisk till när man tar det för långt, man måste inte indoktrinera barnen men man kan fokusera på att betona att killar och tjejer faktiskt är lika. Det gör alla förskolor idag så jag ser ingen direkt poäng i de här specialförskolorna som närmast indoktrinerar barnen. Det känns inte okej, utan mer som samma skit. Om man tycker att samhällets könskonstruktioner är skit så kan man knappast försöka konstruera barnen själva fast tvärtom.
Citera
2018-03-26, 16:50
  #3
Medlem
Men det ÄR ju skillnad på män o kvinnor. Barnen är bara unga män o kvinnor, o deras hormoner stimulerar dem att träna på färdigheter de förväntas klara som vuxna!
Varför motarbeta det?
Citera
2018-03-26, 16:55
  #4
Medlem
I ett fulländat könsneutralt samhälle kommer dessa blivande små snöflingor naturligtvis att framstå som helt naturliga och framstående unikum.

Ifall samhället i stort inte skulle råka hänga med i denna utveckling (gud förbjude) så misstänker jag att dom små liven har en ganska tuff tid framför sig, med grundskoletiden hägrande som ett jävla jättetest av den innre styrkan.
Citera
2018-03-26, 17:36
  #5
Medlem
sfrges avatar
Låt ungarna leka med det dom vill. Måste dom hålla på att styra in barnen med vad dom skall hålla på med.
Citera
2018-03-26, 21:23
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
I ett fulländat könsneutralt samhälle kommer dessa blivande små snöflingor naturligtvis att framstå som helt naturliga och framstående unikum.
Det här är en solklar oxymoron, hur menar du?
Citera
2018-03-26, 21:54
  #7
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men det ÄR ju skillnad på män o kvinnor...text

Jo, men det gäller att upprätta en effektiv propaganda som lär ut dom rätta skillnaderna mellan män och kvinnor. Målet är att folk ska se oss kvinnor som överlägsna de korkade männen. Men det kräver en effektiv propagandaapparat, som inser hur lättlurade vanligt folk är.
Citera
2018-03-26, 22:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det här är en solklar oxymoron, hur menar du?

Jag menar att denna kull inte bara kommer att framstå som fullständigt normala men även lite som fanbärare i den nya könlösa utopin.
Citera
2018-03-27, 17:54
  #9
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
Jag menar att denna kull inte bara kommer att framstå som fullständigt normala men även lite som fanbärare i den nya könlösa utopin.
Jaha, då fattar jag. Tack för förklaringen.
Citera
2018-03-27, 17:57
  #10
Medlem
Den minimala styrningen av barn som är försvarbar har till anledning att förbereda dem för vuxenlivet eller att hindra dem från att förstöra för andra barn.

Jämställdhet, nej tack!
Citera
2018-03-28, 00:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jaha, då fattar jag. Tack för förklaringen.

Ingen orsak. Tack själv för introduktionen av ett jättebra latineserat grekiskt ord jag ej tidigare stött på.

On topic - Låt barn slippa religion och politiska övertygelser tills dom är vuxna nog att greppa dessa koncept, eller åtminstone tills dom börjat skolan. Att indoktrinera på tok för unga individer är i mina ögon en form av hjärntvätt.
__________________
Senast redigerad av Mmm...Martin 2018-03-28 kl. 00:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback