Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-26, 05:13
  #1
Medlem
Wigilantes avatar
Skulle gå in nyss och deklarera, tänkte att det bara var att godkänna som vanligt, men kom på att jag sålt och köpt en hel del av mina aktier, som jag absolut inte har tillräcklig koll på hur det ens fungerar. Och nu till deklarationen tyckte jag det såg enkelt ut att bara göra en automatisk uträkning enligt deras schablonuträkning. Då gick min skatt som jag skulle få tillbaka ner från 11k till 2k.
Har sålt två olika aktier, vardera för ca. 10k. Förstår att jag får skatta då det räknas som vinst, men det känns nästan lite väl snopet att först se 11k tillbaks och sen fylla i de uppgifterna och se det gå hela vägen ner till 2k. Finns det någon mening med att skippa schablonuträkningen och fylla i på egen hand efter lite uträkningar?
Som sagt, noll insatt i hur detta fungerar och hatar allt det här med deklaration. Men då mina föräldrar tyvärr gått bort måste jag numera fylla i allt själv och mina ärvda aktier vet jag verkligen inte hur jag ska hantera. Funderar på att sälja av hela skiten bara för att det verkar så komplicerat med alla moment det inkluderar. Vill flytta allt till ett ISK så jag slipper, men då räknas det ju som bekant som en försäljning och jag får skatta en hel del i så fall, bara för att i stort sätt byta konto på mina aktier från ett vanligt aktiekonto till ett ISK. Skulle förlora upp emot 95k bara på att göra bytet.

Hur som helst. Finns det något smartare sätt att deklarera skiten på eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Mvh, tack på förhand.
Citera
2018-03-26, 05:32
  #2
Medlem
Wigilantes avatar
En till sak: Finns ett erbjudande på min bank (Avanza) att "slippa krånglet med deklarationen" med hjälp av deras K4-blankett man skapar via deras tjänst, som kostar 49:- med min "förmånsnivå". Kan det vara något? Står även att schablonmetoden är fördelaktig om aktierna stigit med >400%. Vilket de två aktuella aktierna tyvärr inte har uppnått (snarare 100-150%).

Tack på förhand.
Citera
2018-03-26, 07:05
  #3
Medlem
tnems avatar
Det du får göra är att leta upp i historiken vad du köpt aktierna för och omkostnaden och fylla i det i deklarationen.


Inte alls svårt att gör för två affärer, lite jobbigt om man gjort 10+ affärer då är avanzas tjänst bra.
Citera
2018-03-26, 08:15
  #4
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det du får göra är att leta upp i historiken vad du köpt aktierna för och omkostnaden och fylla i det i deklarationen.


Inte alls svårt att gör för två affärer, lite jobbigt om man gjort 10+ affärer då är avanzas tjänst bra.
Har ärvt aktierna men i uppgifterna i bilagen står det att:

Försäljningspris 10 200
- // - 11 400

Omkostnadsbeloppet ska jag fylla i själv. Enligt schablonmetoden som räknas ut automatiskt då jag trycker på knappen blir det ca. 2000kr vardera och det fylla automatiskt i att då är min vinst ca. 8500kr på varje. Men på Avanza står det att aktierna bara stigit med ca. 100 - 150%. Känns då som orimligt att jag ska behöva förlora 80% av min ursprungliga skatteåterbäring pga. en auto-uträkning som schablonmetoden. Funderar helt ärligt på att bara nolla skiten och hoppas att ingen märker.

Auto uträkningen blir då:
Försäljningspris 10 200 Omkostnadsbelopp 2040 Vinst/Förlust 8166
- // - 11 400 - // - 2281 - // - 9120

Har jag alltså då gjort en så pass grov vinst på dessa aktier?
Förvirrad som sagt.. med den uträkningen sjunker min återbäring från ca 10-15k+ till bara ~2000
Citera
2018-03-26, 09:15
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Har ärvt aktierna men i uppgifterna i bilagen står det att:

Försäljningspris 10 200
- // - 11 400

Omkostnadsbeloppet ska jag fylla i själv. Enligt schablonmetoden som räknas ut automatiskt då jag trycker på knappen blir det ca. 2000kr vardera och det fylla automatiskt i att då är min vinst ca. 8500kr på varje. Men på Avanza står det att aktierna bara stigit med ca. 100 - 150%. Känns då som orimligt att jag ska behöva förlora 80% av min ursprungliga skatteåterbäring pga. en auto-uträkning som schablonmetoden. Funderar helt ärligt på att bara nolla skiten och hoppas att ingen märker.

Auto uträkningen blir då:
Försäljningspris 10 200 Omkostnadsbelopp 2040 Vinst/Förlust 8166
- // - 11 400 - // - 2281 - // - 9120

Har jag alltså då gjort en så pass grov vinst på dessa aktier?
Förvirrad som sagt.. med den uträkningen sjunker min återbäring från ca 10-15k+ till bara ~2000
Använd inte schablonmetoden utan lägg ner någon timme på att leta reda på det verkliga omkostnadsbeloppet, visst har du ärvt aktierna kan det vara svårt att få fram ett omkostnadsbelopp och man får då ge upp eller uppskatta ett som är rimligt och hoppas skattemyndigheten accepterar det.

Hur fick du in inköpspriset på aktien i Avanza en gång i tiden?
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-26 kl. 09:18.
Citera
2018-03-26, 09:23
  #6
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Använd inte schablonmetoden utan lägg ner någon timme på att leta reda på det verkliga omkostnadsbeloppet, visst har du ärvt aktierna kan det vara svårt att få fram ett omkostnadsbelopp och man får då ge upp eller uppskatta ett som är rimligt och hoppas skattemyndigheten accepterar det.
Ja det ska jag göra. Sista dagen är den 28e va?
Jag gör en egen uträkning senare efter en liten tupplur. Vart uppe och virrat inatt därför jag inte tänker så skarpt just nu-
Men att ha gjort en vinst på ca. 8k på en försäljning på 10k känns ju rätt saftigt, samma på den andra aktien där jag gjort ungefär samma.. galet snopet om man skulle behöva kasta bort flera tusen på grund av att man inte kan få ordning på sina siffror. Verkar ju galet mycket lättare med ISK. Dessutom förmånligare, synd bara som sagt att det räknas som en försäljning att bara flytta till ett nytt sorts konto. Skulle behöva göra en uträkning där också om det är bättre att ha kvar dom på ett vanligt aktiekonto eller om en flytt kanske vore det bästa (till en ISK).

Tror det skulle ta några år innan det blir bättre ur en ekonomisk synpunkt. Samtidigt om jag ska hålla på och göra tabbar som jag förlorar flera tusen på när jag ska deklarera är det ju ISK som är ännu en till anledning för att skaffa..
Citera
2018-03-26, 09:29
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Ja det ska jag göra. Sista dagen är den 28e va?
Jag gör en egen uträkning senare efter en liten tupplur. Vart uppe och virrat inatt därför jag inte tänker så skarpt just nu-
Men att ha gjort en vinst på ca. 8k på en försäljning på 10k känns ju rätt saftigt, samma på den andra aktien där jag gjort ungefär samma.. galet snopet om man skulle behöva kasta bort flera tusen på grund av att man inte kan få ordning på sina siffror. Verkar ju galet mycket lättare med ISK. Dessutom förmånligare, synd bara som sagt att det räknas som en försäljning att bara flytta till ett nytt sorts konto. Skulle behöva göra en uträkning där också om det är bättre att ha kvar dom på ett vanligt aktiekonto eller om en flytt kanske vore det bästa (till en ISK).

Tror det skulle ta några år innan det blir bättre ur en ekonomisk synpunkt. Samtidigt om jag ska hålla på och göra tabbar som jag förlorar flera tusen på när jag ska deklarera är det ju ISK som är ännu en till anledning för att skaffa..
28'e mars om du vill ha tillbaka pengarna i April men gör du en ändring på de förtryckta uppgifterna så dröjer det ju längre, till midsommar skulle jag tro...
2 maj är annars deadline för deklarationen
Citera
2018-03-26, 10:14
  #8
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Har ärvt aktierna men i uppgifterna i bilagen står det att:

Försäljningspris 10 200
- // - 11 400

Omkostnadsbeloppet ska jag fylla i själv. Enligt schablonmetoden som räknas ut automatiskt då jag trycker på knappen blir det ca. 2000kr vardera och det fylla automatiskt i att då är min vinst ca. 8500kr på varje. Men på Avanza står det att aktierna bara stigit med ca. 100 - 150%. Känns då som orimligt att jag ska behöva förlora 80% av min ursprungliga skatteåterbäring pga. en auto-uträkning som schablonmetoden. Funderar helt ärligt på att bara nolla skiten och hoppas att ingen märker.

Auto uträkningen blir då:
Försäljningspris 10 200 Omkostnadsbelopp 2040 Vinst/Förlust 8166
- // - 11 400 - // - 2281 - // - 9120

Har jag alltså då gjort en så pass grov vinst på dessa aktier?
Förvirrad som sagt.. med den uträkningen sjunker min återbäring från ca 10-15k+ till bara ~2000

Skriv och fråga Avanza om deras tjänst klarar av det när du har ärvt aktierna, klarar den det så är 50 kr ingen direkt kostnad.
Citera
2018-03-27, 07:11
  #9
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Skriv och fråga Avanza om deras tjänst klarar av det när du har ärvt aktierna, klarar den det så är 50 kr ingen direkt kostnad.
Jo de borde de ju funka... tycker man. Men fan.. jävla krångel detta med vanligt Aktiekonto, ISK eller den andra kontotypen kapitalförsäkring elelr vad den heter verkar ju vara sååå mycket bättre att ha än den här skiten. Jävla krångel som sagt med att fylla i massa uppgifter som man inte har koll på... hade aldrig sålt något utan bara låtit det vara orört om jag visste vilken huvudvärk handel skulle innebära..
Citera
2018-03-27, 10:51
  #10
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Jo de borde de ju funka... tycker man. Men fan.. jävla krångel detta med vanligt Aktiekonto, ISK eller den andra kontotypen kapitalförsäkring elelr vad den heter verkar ju vara sååå mycket bättre att ha än den här skiten. Jävla krångel som sagt med att fylla i massa uppgifter som man inte har koll på... hade aldrig sålt något utan bara låtit det vara orört om jag visste vilken huvudvärk handel skulle innebära..

Om du aldrig skulle sälja så hade du aldrig kunna använda kapitalet.
Citera
2018-03-28, 00:55
  #11
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om du aldrig skulle sälja så hade du aldrig kunna använda kapitalet.
Helt sant.
Men det måste ju finnas lättare sätt än detta. Saknar när man kunde ha farsan som skötte deklarationen.. innan han söp bort sina hjärnceller och dog. Nu får man väl skaffa sig en revisor av något slag.. såsmåningom..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback