Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-25, 21:39
  #1
Medlem
Hegamons avatar
En Albin viggen. Alltså runt 7 meters segelbåt. Kan jag ta en vanlig vinkelslip och såga sönder båten? Planen är sedan att hyra en släpvagn och köra plasten till Stena återvinning.

Vad kan gå fel?

Sån här båt Albin Viggen:
https://www.google.se/search?q=albin...cSyRq_VYxECRM:
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-25 kl. 22:29.
Citera
2018-03-25, 21:41
  #2
Medlem
använd skyddmask för glasfibern
Citera
2018-03-25, 21:45
  #3
Medlem
Att du gör illa dig på något vis
Citera
2018-03-25, 21:50
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGSindikat
använd skyddmask för glasfibern

Det är mest det jag såg som bekymmer. Skyddsmask ska användas.

Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Att du gör illa dig på något vis

Haha, okej visst kan det hända.

Jag har svårt att uppfatta tidsåtgången på att såga sönder båten.
Här ligger den:
http://forumbilder.se/H68D8/segelb

Jag undrar om klingan på vinkelslipen kommer gå som i smör eller kommer det ta lång tid att såga igenom ytorna. Det är en vanlig liten Biltema vinkelslip jag köpt för 300 pix. Med tillhörande skivor för metall och trä.

Fördelen är jag slipper betala, för det kostar ett antal tusenlappar att skrota en båt på en båtskrot.
Planen är att jag sågar sönder båten. Kanske får jag några kronor för kölen då den är i metall. Sedan kan jag sälja riggen för sig. Trät och dynor kommer jag elda upp.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-25 kl. 21:54.
Citera
2018-03-25, 21:52
  #5
Medlem
Det finns uppenbara risker att du skadar dig själv. Utöver en mask för munnen och skydd för ögonen skulle jag vilja ha en heltäckande overall. Och då menar jag verkligen heltäckande: från att täcka över skorna så skall den täcka hela huvudet. Även om glasfiber (kanske) inte är en hälsofara i sig så har dammet från det en oerhörd förmåga att leta sig in genom kläder och fastna i huden, där det sedan gör sitt bästa för att irritera. Inte alls kul, och nära nog omöjligt att göra sig av med genom annat än att vänta.

Två tips vill jag komma med:
- angående kölen: var försiktig när du lösgör den, den väger en hel del och kan tänkas krossa alla kroppsdelar (och annat!) som kommer i vägen.
- angående riggen: om riggen är oskadad kan det vara värt besväret att ta vara på den, och se om någon vill köpa den. Du kan välja själv om du vill sälja den hel eller i delar, men om någon som har en Vigg har skadat sin egen rigg kan det vara värt förvånansvärt mycket pengar att få köpa en ny mast/bom/vad-det-nu-är.
Citera
2018-03-25, 21:58
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Två tips vill jag komma med:
- angående kölen: var försiktig när du lösgör den, den väger en hel del och kan tänkas krossa alla kroppsdelar (och annat!) som kommer i vägen.

Det här har jag inte alls tänkt på. Men visst måste den väga 100 eller flera hundra kg.
Men det här kanske är ett dumt projekt att ge sig in i. Denna vill jag såga sönder:
http://forumbilder.se/H68D8/segelb

Jag har som mest använt vinkelslipen till att såga lite i avgasröret på min bil och det var inte lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
- angående riggen: om riggen är oskadad kan det vara värt besväret att ta vara på den, och se om någon vill köpa den. Du kan välja själv om du vill sälja den hel eller i delar, men om någon som har en Vigg har skadat sin egen rigg kan det vara värt förvånansvärt mycket pengar att få köpa en ny mast/bom/vad-det-nu-är.

En norrman tog kontakt med mig han ville jag skulle skicka riggen till han i Norge. Jag sade nej för jag orkade inte hålla på med det, det var ett tag sedan.
Citera
2018-03-25, 22:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det här har jag inte alls tänkt på. Men visst måste den väga 100 eller flera hundra kg.
Men det här kanske är ett dumt projekt att ge sig in i. Denna vill jag såga sönder:
http://forumbilder.se/H68D8/segelb

Jag har som mest använt vinkelslipen till att såga lite i avgasröret på min bil och det var inte lätt.



En norrman tog kontakt med mig han ville jag skulle skicka riggen till han i Norge. Jag sade nej för jag orkade inte hålla på med det, det var ett tag sedan.


Jag har en segelbåt som är mindre än Viggen, och kölen på den väger 450 kg, så kölen på din vigg lär väga 500 kg. Minst...
Citera
2018-03-25, 22:10
  #8
Avstängd
Fecess avatar
Varför inte sänka båten på djupt vatten? och sen simma i land eller ha en kompis i en båt i närheten?
Citera
2018-03-25, 22:13
  #9
Medlem
ts.nows avatar
Använd tigersåg istället, mycket smidigare än en vinkelslip.
Citera
2018-03-25, 22:19
  #10
Medlem
WGASs avatar
Är det nåt slags skrotningstvång på båtar? Annars är ju tändstickor en lösning
Citera
2018-03-25, 22:20
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag har en segelbåt som är mindre än Viggen, och kölen på den väger 450 kg, så kölen på din vigg lär väga 500 kg. Minst...

Jesus... Får väl dra upp båten på land då. För jag vill ogärna ha metallklumpen på botten vid bryggan. Det är bara någon meter djupt där men dyigt som få. Eller så sågar jag bort så mycket jag kan från båten. Sedan tar jag underdelen med köl och drar upp på land (?) Någon som har bättre förslag så välkomnar jag dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Feces
Varför inte sänka båten på djupt vatten? och sen simma i land eller ha en kompis i en båt i närheten?

Visste någon skulle komma med den. Jag har också tänkt saken. Kommit fram till det uppenbara felaktiga att en segelbåt kommer få ligga på botten i hundratals år och att den säkert kommer fastna i någon fiskares nät eller ställa till med bekymmer. Jag tycker inte att skrot hör hemma på botten. Jag är vilket kanske är tur, rädd om naturen och har en viss moral som motsätter mig detta rätt ordentligt.

Visst hade det varit fullt möjligt att borra några hål i botten på den och problemet hade varit över relativt snabbt, ingen hade nog märkt något på ett bra tag, men nej jag vill inte göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Använd tigersåg istället, mycket smidigare än en vinkelslip.

Där sade du något mycket klokt. En tigersåg har jag manövrerat och en sådan bör jag nog självklart använda.

Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Är det nåt slags skrotningstvång på båtar? Annars är ju tändstickor en lösning

Nej det kostar att lämna in en båt. Kollade och det var några tusen. Tändstickor nej, den är av plast. Annars hade jag med glädje eldat upp den.

Eller är det realistiskt att hälla ut en dunk bensin i den och tända på? För brinna lär den göra, skulle jag tro iaf.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-25 kl. 22:47.
Citera
2018-03-25, 22:41
  #12
Medlem
WGASs avatar
Du verkar vara en klok människa som tänker på din omgivning och sånt gillas. Som sagt, Tigersåg, munskydd, koben och några polare och öl. Kan bli en kul grej
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback