Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-02-11, 10:28
  #37
Medlem
Kehins avatar
Det är utrymmesbrist så klart på en radfyra. Till tidiga guldvingar så finns det ett 1-4 system att köpa med en fet bilförgasare (Holley?) till. Just de förgasarna som sitter på många tidiga Hondor är ett elände att få rena när de blivit stående med soppa med massa etanol i, har man tur så får man igång hojen och kan köra bort sista skiten i kanalerna... Tanka alltid 98 om du inte vet att du kommer att köra tanken tom de närmsta dagarna.
Citera
2019-02-11, 19:22
  #38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Tanka alltid 98 om du inte vet att du kommer att köra tanken tom de närmsta dagarna.
På vad sätt skulle det hjälpa? har du missat att etanol blandas i även bf98?

Tror det bara är alkylatbensinen som är 100% etanolfri idag.
Citera
2019-02-11, 21:13
  #39
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Tänkte sätta dit en brygga mc förgasare på min lilla bil med 1-litersmotor. Det enda jag är ute efter är snabbare gasrespons och lite fränare ljud. Tror ni mina kriterier kommer uppfyllas?

Det är väldigt vanligt i vissa rallycross-klasser. Där monterar man Mikuni RS eller Keihin FCR förgasare.

Är förväntad effekt under ca 150 hästar duger det med RS36 eller FCR37. 4xRS36 klarar av att supporta 160 hästar (mätt på slangen) på en bra trimmad mc-motor, RS38 ca 185 och RS40 ca 220.

CV36'or klarar av ca 140 hästar men kräver att original eller anpassad luftburk med originalfilter används för att "CV" ska funka - om du nu inte har fri tillgång till dynobänk.
Citera
2019-02-11, 23:39
  #40
Medlem
Effeekten!
Citera
2019-02-12, 23:08
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Tänkte sätta dit en brygga mc förgasare på min lilla bil med 1-litersmotor. Det enda jag är ute efter är snabbare gasrespons och lite fränare ljud. Tror ni mina kriterier kommer uppfyllas?

Absolut om du bryggar varje förgasare till respektive insug och vet vad du gör, om inte så kommer det bli katastrof för du kommer inte ha några fördelar, bara nackdelar.
Du måste synka varje förgasare för varje cylinder och om du är efter ett fränare ljud så åk till Biltema och släng på ett 3" rör.
Citera
2019-02-17, 18:35
  #42
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
På vad sätt skulle det hjälpa? har du missat att etanol blandas i även bf98?

Tror det bara är alkylatbensinen som är 100% etanolfri idag.
Den skillnaden i % märks.
Citera
2019-02-17, 18:44
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vore det inte enklare att höja kompression, insugsdiameter eller rent av cylindervolym i så fall? Jag skulle nästan tro att det helt enkelt ser tuffare ut med 4 fuggar, ungefär som med fyra ljuddämpare. Åtminstone tyckte många så på 70-talet. Och vem ville köra en hoj med en eller två cylindrar, när det fanns hojar med fyra? Eller helst sex, som Honda CBX 1000. Då var man kung om man hade en sån.

Handlar mestadels om gasrespons och väldigt lite om toppeffekt.

Varför? Jo för i en mindre förgasare får du högre hastighet på insugsluften. Viktigt när det kommer till gasrespons.

Vill man bara ha toppeffekt går en stor precis lika bra.

Kan även tänka mig det blir svårt med utrymme till en stor "klump" men fyra mindre är lättare att klämma dit.
Citera
2019-03-04, 20:08
  #44
Medlem
Avva66s avatar
Det blir olika längd på insuget med en fugge, och motorns porttider gör att när en cylinder är i insugscykeln så stör de andra som är i exempelvis kompression eller avgascykel.
Det är ju alltid lite korsdrag på en högpresterande motor,. På motorer med lägre trimningsgrad är det inte så noga, det är billigare med bara en förgasare.

Det är ju samma sak med extraktorgrenrör, 4-1 edyl, avgaspulserna stör varandra. Särskilt gäller det på en 2-T motor, därav att man använder en separat pipa per cylinder.
Citera
2019-03-04, 22:33
  #45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det blir olika längd på insuget med en fugge, och motorns porttider gör att när en cylinder är i insugscykeln så stör de andra som är i exempelvis kompression eller avgascykel.
Det är ju alltid lite korsdrag på en högpresterande motor,. På motorer med lägre trimningsgrad är det inte så noga, det är billigare med bara en förgasare.
Längden på insuget är viktigt för högprestandamotorer, man vill ha kort insug när varvet ökar och det blir svårt med en förgasare.
Citera
2019-03-04, 23:10
  #46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Längden på insuget är viktigt för högprestandamotorer, man vill ha kort insug när varvet ökar och det blir svårt med en förgasare.
Japp. Idealet vore insug som kan variera längden. Likaså avgassystemet på en 2-T
Citera
2019-03-05, 06:02
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Längden på insuget är viktigt för högprestandamotorer, man vill ha kort insug när varvet ökar och det blir svårt med en förgasare.

Sådant har man i flera fall löst med olika design på insug, t ex genom olika kanaler så luften tar olika vägar beroende på flödeshastighet, ibland reglerat med spjäll i andra fall på annat sätt. Har öven funnits teleskopiska insugsrör.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback