Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-25, 20:33
  #1
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Jag köpte en Asus FX553vd av en kille på Blocket i februari. Han hade köpt den på mellandagsrean och använt den några veckor och ville sen sälja den pga köp av stationär dator. Den funkade bra och jag köpte den och fick hans kvitto från CDON.
Jag gjorde en diskåterställning och kollade att allt funkade igen och sen slog jag in den och gav idag till min dotter i födelsedagspresent. Hon startar den några gånger men plötsligt efter att den har gått in i sleep mode så går den inte att få igång igen. Jag har hållit inne powerknappen och kopplat in strömkabeln, men det är dött sånär som på att den lilla lampikonen blinkar.

Nu är frågan om jag kan kontakta CDON med garantiärendet fast att det inte är mitt namn som står på kvittot? Någon som har haft med CDON att göra i såna här fall tidigare?

Tacksam för råd.
Citera
2018-03-25, 22:10
  #2
Medlem
Enligt konsumentköplagen så är det endast ursprungsköparen som har rätt att reklamera en vara. När det gäller tillverkarnas egna garantier så varierar det. Garanti däremot kan du få även som andrahandsägare.

Garanti:
Tillverkaren lovar (garanterar) att produkten fungerar som det angivits och inget annat.
Om produkten är defekt, och/eller beter sig på annat sätt än vad som utlovats av tillverkaren själv, kan kunden be tillverkaren om åtgärd eller utbyte utan extra kostnad.
Reklamation:
Köparen av en produkt kan åberopa "reklamation" i fall där produkten är defekt på ett sätt som tillverkaren inte utlovat någon garanti över.
Man kan säga att reklamationsrätten är en liten extra försäkring som går en bit utöver tillverkarens egna garantier. Denna rätt finns för att skydda konsumenter från taskigt formulerade garantiavtal.

Du kan alltid kolla med dem och se vad de säger. Jag var själv intresserad av detta och googlade och gick in på första träffen bara, så mycket av det jag skrivit är kopierat därifrån rakt av.

PS Det är upp till företaget att erbjuda garanti eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback