Citat:
Ursprungligen postat av
distx
Tjenis.
Är på jakt efter en bil att ersätta min gamla 9-5a (1998) som jag kör dag in och ut.
Några krav är att den ska vara komfortabel att köra, bra säten, lågt vägljud, kör minst 8 mil om dagen (tur&retur jobbet) och då o då till flickvännen i jönköping (19 mil) .
Utrustning: Dragkrok. (ev. eftermonteras), Dieselvärmare (om just diesel), AC. Bluetooth till högtalarna är plus i kanten men inget krav.
Kaross: Inget särskilt krav men ingen småbil, bilen ska ligga stabilt på vägen, minst 4-dörrars.
Yngre än 2009ish.
Märke: Ingen preferens.
Har på senare tid haft ögonen på just Citra C5 och dess omtalade gasfjädring. Sen hur driftsäker den är har jag ingen koll på.
C5 är en bra och underskattad bil, men tyvärr sitter inte gasfjädringen på de billigaste modellerna av senaste inkarnationen som sålts sen 2008. Dvs. snålvargen 1.6 HDi saknar den, men den går ju på 0.5 liter per mil om man är snäll mot den. 0.5 på riktigt alltså, hänga med i trafiken, mätt på sträcka och tankad mängd.
Flashbackförbrukning ("går att köra på x på landsväg") ligger klart under 0.4, men det är ju inte riktigt det man betalar i slutet på månaden, men lite som jämförelse mot EU-norm måste man ju jämföra mot Flashbacknorm med.
Edit: Jag tror tyvärr att 1.6HDi saknar bränslevärmare, ivf. de som klassades som miljöbilar som nya. Vilket inte gör jättemycket då motorn är bra på att pytsa ut värme trots sin snålhet. De större dieslarna har det, men de ligger minst nån dl högre i förbrukning, de är dyrare i skatt och försäkring osv. (men har gashydraulik).