Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-25, 17:21
  #1
Medlem
Jag har fått problem med ljudet på min MacBook Air (inköpt 2017).
Efter jag hade haft hörlurar så började ljudet att krångla när jag kopplade ur dom från hörslursingången i datorn. Med att även om man dra på högsta volym så hör man knappt.

Om man ser på film så måste man ha örat 1cm ifrån dom inbyggda högtalarna för att höra vad dom säger i filmen.
Jag har den senaste updateringen, jag har kollat ljudkontrollen under systeminställningarna och den står på högsta volym.

Idag när jag satt och kollade på film så kom den riktiga ljudet igång och det var fan högt(eftersom volymkontrollen stod ju på det högsta) men sen försvann ljudet igen- eller ja försvann med att bli så lågt att man måste trycka huvudet mot skärmen för att höra.

Vad är felet ? Kan det vara så enkelt så damm?
Citera
2018-03-25, 17:45
  #2
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Jag har fått problem med ljudet på min MacBook Air (inköpt 2017).
Efter jag hade haft hörlurar så började ljudet att krångla när jag kopplade ur dom från hörslursingången i datorn. Med att även om man dra på högsta volym så hör man knappt.

Om man ser på film så måste man ha örat 1cm ifrån dom inbyggda högtalarna för att höra vad dom säger i filmen.
Jag har den senaste updateringen, jag har kollat ljudkontrollen under systeminställningarna och den står på högsta volym.

Idag när jag satt och kollade på film så kom den riktiga ljudet igång och det var fan högt(eftersom volymkontrollen stod ju på det högsta) men sen försvann ljudet igen- eller ja försvann med att bli så lågt att man måste trycka huvudet mot skärmen för att höra.

Vad är felet ? Kan det vara så enkelt så damm?
Varför kopplar du inte till tvn och kollar film? Ist för att kolla på en liten miniskärm, så vips har du 55” ist. Allafall i mitt fall. Vet ej tum på din. Så slipper du säkert krångel med ljudet också och kör via tvn ist.
Citera
2018-03-25, 18:05
  #3
Medlem
Kan vara så enkelt som att det samlats damm i hörlursuttaget.

När man trycker i hörlurskontskten ska det kännas av att det sitter en kontakt i uttaget, detta gör då att signal till de interna högtalarna bryts.

När kontakten dras ut ska det detekteras och signal till de interna aktiveras igen.
Förr i tiden skedde detta helt mekaniskt i kontakten men kan på senare tid ske även med elektronisk avkänning. Men med lite tur är det ett sådant problem med din, och kanske det kan bekräftas om du testar att försiktigt vicka och vrida runt hörlurskontakten i uttaget, kanske du kan höra nåt glapp etc då. Sen dra ut kontakten och sätta i den igen upprepade gånger för att motionera uttaget lite. Och försöka blåsa in i uttaget, helst med tryckluft men försiktigt. Först bör du ju försöka kika in och se om du kan se smuts eller dam etc.

I värsta fall är uttaget defekt och behöver bytas ut.
Citera
2018-03-26, 17:17
  #4
Medlem
Moments avatar
Du har kollat ljudinställningar antar jag
Citera
2018-03-28, 09:51
  #5
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment
Du har kollat ljudinställningar antar jag

Du menar bocka av "låt ljudet komma och gå slumpmässigt"?
J-a dum fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback