Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-25, 14:34
  #1
Medlem
Sqeptisks avatar
Förr i tiden blev de värsta lögnarna fällda i reklamnämden när de bredde på för mycket. Idag verkar det inte vara några som helst spärrar vad gäller lögnaktig/vilseledande reklam.

Såg med ett halvt öga på en teve uppsatt på stamlokuset där någon "välgörenhets"-organisation försökte vinna tittarens medlidande genom att hänvisa till några odefinierade kriser/katastrofer samt påstådda, likaledes odefinierade, klimatförändringar.

Finns säkert fler fall av uppenbar lögn i reklamsammanhang, fyll gärna på!

Så, hur mycket får man ljuga i reklamen? Egentligen!
__________________
Senast redigerad av Sqeptisk 2018-03-25 kl. 14:37.
Citera
2018-03-28, 12:15
  #2
Medlem
ingetbranicks avatar
Apropå välgörenhetsorganisationer (varav de flesta är vinstdrivande företag) så är det en trend att man i annonserna vill ha ett personligt anslag och därför döper de utsatta barnen och mödrarna för att undvika att det blir anonymt och avhumaniserat. Syftet är att tittaren ska få extra dåligt samvete och tänka "det kunde varit jag/mitt barn". Dessutom ska det vara ett namn som är lätt att uttala och påminner om våra namn för maximal identifikation. UNESCO t.ex. har döpt ett av barnen i sin lååånga reklam till Marcelino och hårdpluggar namnet filmen igenom. Jag kan sätta rätt mycket på att barnet inte alls heter Marcelino, tvärtom har reklammakarna nog ingen aning om vad barnet i fråga heter.
Citera
2018-03-28, 12:34
  #3
Medlem
rostigamazons avatar
Jag gör tvärtemot när jag ser reklam, jag undviker dessa företag som måste ha löjlig reklam för att lura sina kunder, bra företag säljer sina varor och tjänster, utan löjlig reklam.
Citera
2018-03-28, 14:57
  #4
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Förr i tiden blev de värsta lögnarna fällda i reklamnämden när de bredde på för mycket. Idag verkar det inte vara några som helst spärrar vad gäller lögnaktig/vilseledande reklam.

Såg med ett halvt öga på en teve uppsatt på stamlokuset där någon "välgörenhets"-organisation försökte vinna tittarens medlidande genom att hänvisa till några odefinierade kriser/katastrofer samt påstådda, likaledes odefinierade, klimatförändringar.

Finns säkert fler fall av uppenbar lögn i reklamsammanhang, fyll gärna på!

Så, hur mycket får man ljuga i reklamen? Egentligen!

Man får inte ljuga överhuvudtaget i reklamen. Gör man det så bryter man mot marknadsföringslagen. Det som skrivs i reklamtexter ska kunna verifieras med fakta. Det här är den stora skillnaden mellan reklam och journalistik: I reklam får du inte ljuga. I journalistiken får du i princip ljuga och vilseleda hur mycket som helst. Det kallas yttrandefrihet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback