Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-25, 11:36
  #1
Medlem
Jag gav mig in på fonder vid årsskiftet och försöker fortfarande förstå hur vissa saker fungerar. Just nu har jag svårt att förstå logiken i hur utvecklingen per månad osv kan skilja sig åt och vilken utveckling man egentligen bör ha koll på i sådana fall.

Exempelvis skiljer sig siffrorna i en fonds utveckling på 3 månader och i år, borde inte de vara likadana när det i år bara har gått tre månader?
Citera
2018-03-25, 11:45
  #2
Medlem
Det har inte gått 3 månader på året ännu.
Citera
2018-03-25, 11:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitElefant
Jag gav mig in på fonder vid årsskiftet och försöker fortfarande förstå hur vissa saker fungerar. Just nu har jag svårt att förstå logiken i hur utvecklingen per månad osv kan skilja sig åt och vilken utveckling man egentligen bör ha koll på i sådana fall.

Exempelvis skiljer sig siffrorna i en fonds utveckling på 3 månader och i år, borde inte de vara likadana när det i år bara har gått tre månader?

Det har bara gått 83 dagar 'i år' (2018-01-01 => 2018-03-25) men 3 månader är runt ~91 dagar, så varför skulle de vara samma?
Citera
2018-03-26, 17:52
  #4
Medlem
Okej, 83 - 91 är några dagars skillnad, absolut, men tycker ändå det skiljer sig mycket?

Säg att det hade gått exakt lika många dagar. Är det inte meningen att det ska vara samma siffror då? Grafen "3 mån" räknar väl just 3 månader bakåt, och borde således vara detsamma som "i år" just nu iaf? Vad är det jag missar?
Citera
2018-04-09, 02:22
  #5
Medlem
worldbeater2002s avatar
Lättare om du kommer med ett konkret exempel. Vissa fonder kan naturligtvis röra sig rejält på bara några dagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback