Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 13:14
  #253
Medlem
Jag börjar tröttna på alla äppelkäcka "Astrid Lindgren"-namn från förra sekelskiftet också. Wilma, Alicia, Ida, Iris, William, Arvid, Wilmer, Anton, Oskar... Låter som karaktärer i Wilhelm Mobergs "Utvandrarna".

Vi har valt mer internationella namn på våra barn. Internationella men ändå helsvenska.
Citera
2018-05-24, 07:40
  #254
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Jävla massa gnäll på kreativa och innovativa WT-människors val av namn på sina barn.

Är man kreativ och innovativ så hittar man bättre sätt att utrycka det på än att ge sina barn namn efter bok/ filmkaraktärer eller musiker.

Vad fan är det för kreativt med att ungarna heter Neo, Liam och Hermoine. Skaffa en poster om du gillar en filmkaraktär eller musiker. Uppkalla inte barn efter dem.

Har du ingen släkting att uppkalla barnen efter så kolla först i kalendern. Där finns det 730 fullgoda (nåja) namn som ingen höjer på ögonbrynen efter. Har man hybris så kan man släktforska, kolla kyrkböcker etc.

Det "innovativa och kreativa" skulle alltså vara att klippa och klistra från någonting annat än sin släkt eller från sitt land, kultur eller historia...

Halmgubben blir att det är en markör för kulturmarxism. Att man tillsammans förändrar eller suddar ut det som är typiskt Svenska namn. Om runt ett decennium går det att se om "trenden" utgått från Södermalm.
Citera
2018-05-24, 07:56
  #255
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Hur blev Viggo ett WT-namn? Är det en figur i en film?

Viggo hette väl nån snubbe i rederiet har jag för mig....
Citera
2018-05-24, 09:41
  #256
Medlem
Escobaross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Klart det är fjantnamn som nästan alltid bärs av "män" som är och ser ut som fjantar. Alla kungar som hetat Carl ju typ varit taniga och gått omkring i trikåer, när deras tappra krigare gjort allt arbete på fältet.

Kevin och Liam bankar skiten ur Carl och Gustaf 10 av 10 gånger.

Jaha. Det var ju spännande, allt i livet handlar alltså om att banka skiten ur folk. Känner många som heter Carl och Gustaf, inga fjantar direkt. Något som är klart är ju att de personer som innehar namnen Carl/Gustaf med största sannolikhet omsätter mer än de som har namnen Kevin/Liam.

Hur fan kan du säga att alla kungar som har hetat Carl har varit tantiga och gått omkring i tråkåer. Alltså du vet väl att detta var mode och ett abslout måste för att kungen inte skulle bli helt överkörd, en slags norm. Känns som att du är ganska WT, om jag får säg det själv.

mvh
Citera
2018-05-24, 09:49
  #257
Medlem
Hamsterbolls avatar
Carl, Gustav, Oscar på pojkar.

Ingrid, Astrid, Selma, Kristina på flickor.

Räcker så. Araberna heter ju Mohammed och Ali allihop så vi kan väl också hålla oss till ett litet antal vackra nordiska namn.
Citera
2018-05-24, 11:33
  #258
Medlem
Det finns ett namn som är så klockrent att det inte finns i Sverige än. Kanske inte ens någon annanstans. Det är:

Remais

Det ska alltså uttalas på, vad jag inbillar mig är ett franskt uttal men som någon säkert kommer och rättar mig angående, och det är alltså nästan som Renée, t.ex Renée Nyberg, men med ett m istället för ett n. Tänk Styles gamla schlagerdänga Dover-Calais. Har ingen aning om de får till uttalet.

Det är varken överklassnobbigt eller WT och man tänker samtidigt på 80-tal som modernt.

PMa gärna bilder från dopet, ni som anammar mitt förslag.
Citera
2018-06-08, 14:47
  #259
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Mer passande för en klen vit liten unge skulle varit Tyrone eller Jamal.

Alltså det vore så jävla roligt. Haha! Vill typ göra det själv, ska inte, men vill.

Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Det finns ett namn som är så klockrent att det inte finns i Sverige än. Kanske inte ens någon annanstans. Det är:

Remais

Det ska alltså uttalas på, vad jag inbillar mig är ett franskt uttal men som någon säkert kommer och rättar mig angående, och det är alltså nästan som Renée, t.ex Renée Nyberg, men med ett m istället för ett n. Tänk Styles gamla schlagerdänga Dover-Calais. Har ingen aning om de får till uttalet.

Det är varken överklassnobbigt eller WT och man tänker samtidigt på 80-tal som modernt.

Well...det blir korrekt uttalat på franska om du säger "rämää". Det låter dock fördjävlittt rent ut sagt...ansträngt. Framvärkt. Så det blir nej till ditt förslag. Som du säkert förstår.




MEN! Namn som inte är WT då? Erik. Så urklassiskt och rent. Sten. Underbart och starkt. Viktoria. Vackert och inte med något jävla W. Anita. Återigen, klassiskt, sexigt rentav. (Lyssna på "Anita" av Sven Ingvars... (Texten av Fröding...därmed inte WT.))
__________________
Senast redigerad av -a-l-e-x-i-a- 2018-06-08 kl. 14:51.
Citera
2018-06-08, 15:11
  #260
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQpizzasallad
Viggo hette väl nån snubbe i rederiet har jag för mig....
uppkallar man sitt barn efter den karaktären så hatar man nog sitt barn, mer sannolikt efter Viggo Mortensen folk gör det?
Citera
2018-06-08, 18:51
  #261
Medlem
TilleyHats avatar
Vill man vara säker på att undvika s.k. "WT-namn" så tycker jag att man kan välja något av de bibliska namnen. Här finns lite exempel:

http://www.babyhjalp.se/bibliska-namn

Som ni kan se är det väldigt många av dessa som är "svenska" vanliga förnamn.
Citera
2018-06-08, 19:01
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Vill man vara säker på att undvika s.k. "WT-namn" så tycker jag att man kan välja något av de bibliska namnen. Här finns lite exempel:

http://www.babyhjalp.se/bibliska-namn

Som ni kan se är det väldigt många av dessa som är "svenska" vanliga förnamn.

Citat:
Agag
Ahab
Ahasja
Ahia
Akis
Alfeus

Tack för tipsen!
Citera
2018-06-08, 19:03
  #263
Avstängd
Blerkfiskens avatar
Carl. Bara Carl och inget annat.


Möjligen Lennart Bladh.
Citera
2018-06-08, 19:25
  #264
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Tack för tipsen!

Varsågod! Det var så lite så. Självklart ska du välja just något av de namnen du exemplifierade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback