Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-25, 04:14
  #1
Medlem
Hej.

Vad exakt behövs för att maximera dina chanser att komma in som doktorant på Oxford eller Cambridge?

1. Toppbetyg. Räcker detta? Jag antar att detta är det viktigaste.

2. Det står lite om en intervju, gäller den för oss som inte är medborgare i Storbritannien? Sker det via Skype? Hur viktigt är den? Exempelvis i jämförelse med 1.

3. Publikationer, antar att det talas om de under masterprogrammet. Kommer dom verkligen att lägga ner tid på denna punkt? Känns nästan inte som det. Hur viktigt tycker ni att den är?

4. Absolut, klara engelska testet.

Jag kollade på Amerikanska skolor som Stanford där det var ca 10 punkter som skulle uppfyllas. Här verkar det är oerhört viktigt att göra väl ifrån sig på Universitet (kandidat & master), framstå som en lämplig person för positionen vid intervjun, visa att du har lite erfarenhet kring forskning. (Klara Eng testet). Och prioriteringen blir då betygen antar jag? Hur säker borde man känna sig om man fått högsta betyg i alla sina kurser? Stod att detta inte räcker i alla fall? (Hos Amerikanerna). Verkar räcka hos britterna, håller ni med?

Exempel: https://www.ox.ac.uk/admissions/grad...physics?wssl=1

Tack på förhand!
Citera
2018-03-25, 05:35
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikändring i förtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "Oxbridge"

/Mod.
Citera
2018-03-25, 05:59
  #3
Medlem
Kumabjorns avatar
Att du har en etablerad forskningskontakt. Om konkurrenterna om platsen har det så kanske det inte räcker med din meritering. Möjligen kan en briljant forskningsplan få dig längst fram i kön. På Oxbridge väger också språkkunskaper högre än de gör i USA.
Citera
2018-03-25, 10:23
  #4
Medlem
Jag tror inte alls att det handlar så mycket om betygen utan mer om tidigare publikationer och utmärkelser. Har du redan varit med och publicerat två noterade studier så ökar nog dina chanser avsevärt.
Citera
2018-03-25, 10:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Att du har en etablerad forskningskontakt. Om konkurrenterna om platsen har det så kanske det inte räcker med din meritering. Möjligen kan en briljant forskningsplan få dig längst fram i kön. På Oxbridge väger också språkkunskaper högre än de gör i USA.

Hur ska man skapa en etablerad forskningskontakt med universitetet i fråga? Det känns långt ifrån om man säger som så.
Citera
2018-03-25, 10:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Jag tror inte alls att det handlar så mycket om betygen utan mer om tidigare publikationer och utmärkelser. Har du redan varit med och publicerat två noterade studier så ökar nog dina chanser avsevärt.

Okej, tack så mycket!
Citera
2018-03-25, 11:18
  #7
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMO
Hur ska man skapa en etablerad forskningskontakt med universitetet i fråga? Det känns långt ifrån om man säger som så.

Att du medverkat i någon konferens där, träffat någon från det universitet du vill forska vid på någon akademisk konferens, någon därifrån besökt ditt universitet, eller liknande.
Citera
2018-03-25, 11:22
  #8
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMO
Hur ska man skapa en etablerad forskningskontakt med universitetet i fråga? Det känns långt ifrån om man säger som så.

Kontakta forskare inom ditt fält på de universitet som du är intresserad av.
Citera
2018-04-25, 05:46
  #9
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMO
Hej.

Vad exakt behövs för att maximera dina chanser att komma in som doktorant på Oxford eller Cambridge?

1. Toppbetyg. Räcker detta? Jag antar att detta är det viktigaste.

2. Det står lite om en intervju, gäller den för oss som inte är medborgare i Storbritannien? Sker det via Skype? Hur viktigt är den? Exempelvis i jämförelse med 1.

3. Publikationer, antar att det talas om de under masterprogrammet. Kommer dom verkligen att lägga ner tid på denna punkt? Känns nästan inte som det. Hur viktigt tycker ni att den är?

4. Absolut, klara engelska testet.

Jag kollade på Amerikanska skolor som Stanford där det var ca 10 punkter som skulle uppfyllas. Här verkar det är oerhört viktigt att göra väl ifrån sig på Universitet (kandidat & master), framstå som en lämplig person för positionen vid intervjun, visa att du har lite erfarenhet kring forskning. (Klara Eng testet). Och prioriteringen blir då betygen antar jag? Hur säker borde man känna sig om man fått högsta betyg i alla sina kurser? Stod att detta inte räcker i alla fall? (Hos Amerikanerna). Verkar räcka hos britterna, håller ni med?

Exempel: https://www.ox.ac.uk/admissions/grad...physics?wssl=1

Tack på förhand!

Tja, har aldrig läst på*amerikanskt eller brittiskt universitet, men jag är stensäker på*att du måste ha de högsta möjliga betyg på kandidaten för att läsa där. I Storbritannien rekommenderas först en master, efter vilken du kan antas inom universitetet till Dphil. I USA ingår mastern i själva PhD programmet.

Var läste du kandidaten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback