Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-13, 19:30
  #13
Medlem
I övrigt så kan digitaltrumset vara en bra introduktion till trumspelandet, inte minst eftersom du åtminstone i många Rolandmodeller kan koppla in valfri musikkälla och spela till musiken i en och samma ljudmix = enklaste och roligaste sättet att lära sig att spela.

Men, om du blir seriös med spelandet så får du ta dig till närmsta spelbara trumset. I längden så kan digitaltrumset skada din teknik, framförallt om du sällan/aldrig spelar på akustiska trummor.
(jag har spelat i typ 15 år, och ca. 10 timmar på ett eltrumset gör att jag "tappar" tekniken på riktiga trummor tillfälligt).
Citera
2018-04-18, 23:03
  #14
Medlem
Har lirat i 25 år. Har ett antal digitala kit och ett antal akustiska. I hemmet (lgh) står ett high-end e-kit (INTE Roland) som har sett ett antal tusen timmars speltid de senaste åren. Fortfarande i toppskick. Även sålt av e-kit tidigare. Om det inte hade varit för digitala kit hade jag inte kunnat sitta och öva mina 3-6 timmar dagligen tidigare, då jag inte alltid haft tillgång till lokal. Visst är det annorlunda att spela på ett e-kit jämfört med akustiskt, men skulle knappast säga att det "skadar din teknik". I så fall borde vi per omgående göra oss av med alla övningsplattor och allt annat som inte ser exakt ut som din tilltänkta akustiska setup. Däremot är det en annan grej , och det gäller i synnerhet ride och hihat som alltid är akilleshälarna när det gäller e-kit.

Om du prompt ska ha ett digitalkit - köp INTE Alesis. Håll dig till Roland eller Yamaha. En lösning som jag eventuellt hade övervägt idag (även om jag älskar mitt nuvarande e-kit, såväl som de andra akustiska), är att köpa ett begagnat mindre akustiskt kit och smälla på mesh heads och en uppsättning tysta cymbaler. Men om det enbart ska vara till övning borde det funka ypperligt. Tänker då främst på:

https://www.thomann.de/se/zildjian_l...mbal_372317_14
Citera
2018-04-23, 15:26
  #15
Medlem
Är detta ok för en nybörjare?

https://m.thomann.de/se/millenium_mp...rch=1524489923
Citera
2018-04-23, 18:48
  #16
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påven1
Är detta ok för en nybörjare?

https://m.thomann.de/se/millenium_mp...rch=1524489923

Vet inte om jag bara har haft otur men, jag skulle inte rekommendera Millenium. Jag har bara dåliga erfarenheter av deras hårdvara iallafall. Som några tidigare nämnt, kolla in Yamaha och även Roland. Nu spelar inte jag digitalt. Men folk som gör det rekommenderar oftast Yamaha eller Roland.
Citera
2018-04-25, 19:32
  #17
Medlem
Som J.R skrev,
Undvik Alesis. Och det betyder också att du ska undvika Millenium ännu mer. Det finns tyvärr inga billighetsmärken som gör dugliga saker till bra pris för närvarande när det gäller digitaltrummor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback