Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-25, 01:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
kommer bli ännu värre än 90-talskrisen

Ja det är troligt. Dessutom är systemen rejält nerskruvade sen dess; så en ny osthyvel kommer att kännas. Då hade, innan neddragningarna, 80% av löntagarna 90% i a-kassa, ingen karensdag och ganska få betalade statlig inkomstskatt (utan värnskatt).

Det strukturella budgetunderskottet var då kanske 15 %, det konjunkturella 10. Det är högst troligt större idag, säg 20%. Då pratar vi siffror i 500 miljarder. Inte osannolikt större.

Jag fattar egentligen inte varför någon vill vara statsminister nästa mandatperiod.
Citera
2018-03-25, 01:49
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ja det är troligt. Dessutom är systemen rejält nerskruvade sen dess; så en ny osthyvel kommer att kännas. Då hade, innan neddragningarna, 80% av löntagarna 90% i a-kassa, ingen karensdag och ganska få betalade statlig inkomstskatt (utan värnskatt).

Det strukturella budgetunderskottet var då kanske 15 %, det konjunkturella 10. Det är högst troligt större idag, säg 20%. Då pratar vi siffror i 500 miljarder. Inte osannolikt större.

Jag fattar egentligen inte varför någon vill vara statsminister nästa mandatperiod.

Dagens politiker är inga polilitiker, de är opprtunister som vill fylla fickorna med guld.

Sveriges sista politiker i 8-klövern är garanterat Håkan Juholt
Citera
2018-03-25, 04:30
  #15
Medlem
den värsta krisen har inte kommit än
Citera
2018-03-25, 07:20
  #16
Medlem
Sturewlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Mitt intryck (från soffan) av kommunal är att det finns ett köttberg av administratörer och ekonomer som kostar mycket men bidrar lite till den nödvändiga verksamheten..

Man cuttar på elevassistenter och skolsköterskor, men behåller ett köttberg av tjänstemän som egentligen skulle kunna ersättas av programvara?

Har jag fel?

Helt korrekt uppfattat
Kommunal verksamhet är extremt ineffektiv
Allt går ut på att behålla status q
Dom stackare som är i fronten och möter ”kunder” får sämst betalt och mest att göra
Citera
2018-03-25, 08:11
  #17
Medlem
Jag fick för mig att det var precis tvärtom. Kommunal verksamhet ökar i takt med invandring.

Tusentals flyktingförläggningar i landet som bemannas med dygnet runt personal.

Kockar, städerskor, tolkar, godemän, speciallärare,SFI, pedagoger, socialsekreterare osv i oändlighet.

Precis allt finansierat av skattemedel dvs helt okänsligt för konjunkturer. Kunderna kommer aldrig att sina heller då invällningen bara fortsätter oavsett färg på regering.
Citera
2018-03-25, 08:37
  #18
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Tror inte mkt mer än personliga assister, fritidsledare osv. kommer att påverkas; jag antar att det är offentlig anställda, och inte just delmängden kommunalanställda som åsyftas.

De stora besparingarna kommer att ske i tramsfereringssystemen, som förra gången: sänkt a-kassa, sjukersättning, karensdag osv.

Sist, tidigt nittiotal, hade vi ett budgetunderskott på ca 25% av statsbudgeten.

Vidare kommer väl valutan att sjunka, som då, med inflation och i förlängningen höjda räntor.

Olof Palme och Kjell Olof Feldt fuckade verkligen upp Sverige under hela 90 talet pga ett beslut som fattades hösten 1985. Feb 1986 blev Sverige blev befriat från den onde ledaren.
Citera
2018-03-25, 19:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturewlow
Helt korrekt uppfattat
Kommunal verksamhet är extremt ineffektiv
Allt går ut på att behålla status q
Dom stackare som är i fronten och möter ”kunder” får sämst betalt och mest att göra


En intressant iakttagelse är att det verkar vara i stort sett omöjligt att bli avsatt pga. dåliga beslut eller ineffektiv ledning.

I värsta fall blir man omplacerad men behåller lönen.

Alltså "straffet" för en chef som kör avdelning C i botten blir en chefsposition på avdelning A.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback