Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-02-17, 01:17
  #85
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Till saken hör väl att det ändå inte behöver vara så självklart inför alla mänskor?

/Bonnatorp

Du har rätt, det var bara fjantigt av mig att kalla han för idiot
mvh
Citera
2020-02-17, 01:24
  #86
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enl Big Bang teorin ÄR universum oändligt. Iaf om rumsgeometrin verkligen är plan, vilket mätningar tyder på, och ifall den storskaliga topologin inte är t ex en hypertorus eller något annat icketrivialt. Dock finns det ännu inga starka mätresultat som tyder på en sådan topologi. Skulle dock bara kunna vara så sträckan runt är mycket större än vårt synbara universum (pga den ändliga tiden sedan BB) och isf finns det inget sätt vi skulle kunna se det på än.

Nej, Big bang teroin säger att rummet vilket också är universum är oändligt men inte det expanderande universumet.
mvh
Citera
2020-02-17, 01:26
  #87
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Hur vet du det???
Jag håller med dig ändå.... men vårt universum är inte oändligt

Rummet är onädligt tror jag, detta säger även dem kändaste fysikrna och teroierna

Rummet kan inte ta slut enligt mig

Om universum ej är oändlig, var tar det slyt enligt dig?
Citera
2020-02-17, 01:27
  #88
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Och du vet det …. pga?
Visa vetenskapliga rapporter som stödjer dina fantasier?

Rummet existerar bara om materia existerar där. Huruvida ett rum existerar utan materia är inte vetenskapligt belagt.

Du snackar mer fiolofosi nu än fysik ,men det är okej

det du har är bara en teori, som jag inte håller med om ex

MVH
Citera
2020-02-17, 08:48
  #89
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
Nej, Big bang teroin säger att rummet vilket också är universum är oändligt men inte det expanderande universumet.
mvh
Nu talar du nog om hur du själv tror att det är, men inte om just den vetenskapliga teori som heter Big Bang. Enl BB är universum homogent och isotropt, dvs ser likadant ut (på så stora skalor att galaxer är ung som molekylerna i en gas) överallt och i alla riktningar. Speciellt betyder detta att det inte finns någon kant av något slag, t ex mellan ett område där det finns galaxer och ett tomt utanför. Universum ser likadant ut överallt.

Med dessa två antaganden ger den allmänna relativitetsteorin ett gäng lösningar (till Einsteins fältekvationer) som kallas Friedmann-Lemaître-Robertson-Walker-metriken efter sina upptäckare. Det är just denna metrik som allt inom Big Bang bygger på.

Forskare HAR också undersökt den sortens modeller som du felaktigt tror är Big Bang, vilket då kallas för metagalax. Men dessa misslyckas t ex förklara var den kosmiska bakgrundsstrålningen kommer ifrån. I det scenariot borde all hetta från själva smällen för länge sen ha strålat ut i den tomma omgivande rymden. I BB däremot så finns det alltid någon del av universum som är tillräckligt långt bort för att värmen från smällen skulle nå fram till oss idag. Och så finns det mycket mer som talar för BB men det orkar jag inte ta upp just nu. Läs på lite själv, t ex här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_bang
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2020-02-17 kl. 08:52.
Citera
2020-02-17, 22:06
  #90
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu talar du nog om hur du själv tror att det är, men inte om just den vetenskapliga teori som heter Big Bang. Enl BB är universum homogent och isotropt, dvs ser likadant ut (på så stora skalor att galaxer är ung som molekylerna i en gas) överallt och i alla riktningar. Speciellt betyder detta att det inte finns någon kant av något slag, t ex mellan ett område där det finns galaxer och ett tomt utanför. Universum ser likadant ut överallt.

Med dessa två antaganden ger den allmänna relativitetsteorin ett gäng lösningar (till Einsteins fältekvationer) som kallas Friedmann-Lemaître-Robertson-Walker-metriken efter sina upptäckare. Det är just denna metrik som allt inom Big Bang bygger på.

Forskare HAR också undersökt den sortens modeller som du felaktigt tror är Big Bang, vilket då kallas för metagalax. Men dessa misslyckas t ex förklara var den kosmiska bakgrundsstrålningen kommer ifrån. I det scenariot borde all hetta från själva smällen för länge sen ha strålat ut i den tomma omgivande rymden. I BB däremot så finns det alltid någon del av universum som är tillräckligt långt bort för att värmen från smällen skulle nå fram till oss idag. Och så finns det mycket mer som talar för BB men det orkar jag inte ta upp just nu. Läs på lite själv, t ex här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_bang

OM BIg bang säger att det expandera universumet är oändligt när
1. det har inte funnits i oändligt tid
2. Det har expanderat från ett liten "punkt"
hur går det ihop?
MVH
Citera
2020-02-17, 22:17
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
OM BIg bang säger att det expandera universumet är oändligt när
1. det har inte funnits i oändligt tid
2. Det har expanderat från ett liten "punkt"
hur går det ihop?
MVH
Din punkt (2) ovan är en feltolkning. Det finns inget som säger att universum någonsin varit litet.

Teorin säger att avstånden var kortare och densiteten var högre i början. Avståndet mellan två fixa punkter går mot noll och densiteten går mot oändligheten när tiden går mot noll. Är universum oändligt nu så skulle det ha varit oändligt även i början, vilket inte är något problem eftersom oändliga avstånd fortsätter att vara oändliga även om man ändrar skalan.
__________________
Senast redigerad av WbZV 2020-02-17 kl. 22:29.
Citera
2020-02-18, 00:44
  #92
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Din punkt (2) ovan är en feltolkning. Det finns inget som säger att universum någonsin varit litet.

Teorin säger att avstånden var kortare och densiteten var högre i början. Avståndet mellan två fixa punkter går mot noll och densiteten går mot oändligheten när tiden går mot noll. Är universum oändligt nu så skulle det ha varit oändligt även i början, vilket inte är något problem eftersom oändliga avstånd fortsätter att vara oändliga även om man ändrar skalan.

Jag vet det, men var bara lite slarvig i hur jag uttryckte mig, men jag menar att rummet utanför det universum expanderar är oändligt ( man kan säga att jag menar att kosmos är oändligt) MVH
Citera
2020-02-18, 13:46
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
Jag vet det, men var bara lite slarvig i hur jag uttryckte mig, men jag menar att rummet utanför det universum expanderar är oändligt ( man kan säga att jag menar att kosmos är oändligt) MVH
Vilket rum utanför? För t>0 är alla positioner (x, y, z, t) inre punkter. Expansionen sker inåt genom att det blir fler streck på linjalen. Jämför ett gummiband som kan sträckas ut på mitten utan att ändpunkterna flyttas.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback