Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-05, 07:00
  #25
Medlem
Det var lortiga civilisationer. Inga toaleter eller avloppsystem, och ingen sopphämptning. Formodligen var bajs en vanlig vy i städerna och flugorna kan inte ha varit ringa. Man kastade skräp omkrig sig till sådan utsträckning att städer upphöjdes över tiden då de kom att ligga ovanpå gamla sopp-berg.

Se här
Citera
2019-12-22, 13:56
  #26
Medlem
wodelars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det var på grund av ett enormt vulkanutbrott på Mykonos och som gav upphov till historien om de 7 plågorna i Egypten i bibeln, såg en mycket intressant dokumentär om detta och idag är detta utbrott 99& verifierat efter att tusentals arkeologer världen runt hittat vulkanaska på den marknivå som tillhörde den tiden.

De förstenade träden som finns i USA, träd som idag växer i en öken har undersökts och deras årsringar bevisar detta vulkanutbrott. även massgravar av barn i Egypten har hittats från denna tid och skeletten påvisar spår av vulkanutbrottet via det de fick i sig via maten.

Ett annat långt tidigare vulkanutbrott nära Vesuvius utrotade Neanderthalarna i Europa, en liten rest av dem dog ut i Gibraltar sund några 100 år efter vulkanutbrottet, även detta vulkanutbrott har gett spår i marklagren på samma sätt som det i mykonos, men det i mykonos var betydligt mindre än det som tog död på Neanderthalarna.
Så ett utbrott av samma sort som det i Mykonos skulle få katastrofala följder för ett modern Europa, vår värld skulle definitivt klappa ihop på grund av vår moderna teknik, den skulle inte palla av vulkanaska, och det finns tre vulkaner i Europa som väntar på ett jätteutbrott, det kan ske i morgon eller inom 50 år
Mykonos var nytt för mig. Men jag har läst om ett supervulkanutbrott i Toba för ca 72-73000 år sedan. Man tror att vår art nästan utrotades på grund av det. Asien befolkades tidigare än Europa av homo sapiens, vilket inte minst nyligen funnen grottkonst indikerar.
Citera
2019-12-22, 21:51
  #27
Medlem
Ashurnasirpals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vet inte om stadsbilden är rätt ord.
Men det talas ju om högstående civilisationer och städer i mänsklighetens gryning.
Jag har läst en del om Sumer, och om Kanaan på sistonde.

Om man ser en film från Jesu tid så ser man ju bara stenöken och det ser ut som stenåldersfolk.
Men det skall ju ha funnits högstående kulturer och städer med avancerade bevattningssystem och enligt illustrationerna en arkitektur som ser Europeisk ut. Är det konstnärlig frihet?

Samtidigt så finns ju alla dessa konstverk som är utförda med en imponerande hantverksskicklighet för att inte tala om pyramiderna.

Min fråga gäller alltså, har det funnits mer civiliserade högkulturer som till största delen är en hög med sten idag? Hur såg det ut?
Och har någon en riktigt bra källa till mig.
Jag intresserar mig mest för de två platser jag nämnde.
Jag är insatt i alla erövringskrig, är det de som brytit ned det som en gång var? (ja troligt)
Men hur var det som var?

Ja ni fattar.

De allra första byggnaderna i Mesopotamien byggdes av lera. Även deras städer, murar osv. Ibland svämmade floderna över och eroderade bort deras byggnader så de fick börja om.
Bränd lera däremot överlever det mesta, det är därför så många gamla stentavlor har överlevt.

Städer började formas när böndernas skördar, tack vare konstbevattning genererade mer mat än vad som gick åt. Då kunde människor ägna sig åt annat än att bruka jorden. Städernas fortlevnad hängde hela tiden på att bönderna producerade mer än de behövde. 90% av befolkningen var bönder.
Citera
2023-08-09, 15:04
  #28
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Byblos är en av de äldsta bebodda städer i någonsin.

Se här skillnaden på bebyggelse på dåtid och nuet.

Då under Järnåldern:
https://www.youtube.com/watch?v=Zf1XzMvrTwE

Nu:
https://www.youtube.com/watch?v=d6dU-A0QsRc

Det finns många städer som är gamla och Damaskus är också en gammal stad och även Sasu som ligger i Iran. Många var bebodda 1000-tals år f. Kr.
__________________
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2023-08-09 kl. 15:06.
Citera
2023-08-09, 15:07
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det har spekulerats om att sagan om Oannes i Sumer inmnebar var egentligen ett kontakt med utomjordingar. Oannes, ett fiskliknande varelse, dök enligt legenden upp vid världens äldsta stad Eridu som på den tiden låg vid Persiska viken. Oannes lärde människor i princip allt som skilljer oss från djur. Därför måste de äldsta städerna ha något av en utomjordisk/icke-männsklig design.

Källa:
I. S. Shklovskiĭ och Carl Sagan (1966). Intelligent Life in the Universe, sidor: 457-461.
https://books.google.fi/books?id=_kf...OqBSAQ6AEILzAB

fast nej.
Citera
2023-08-22, 19:11
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vet inte om stadsbilden är rätt ord.
Men det talas ju om högstående civilisationer och städer i mänsklighetens gryning.
Jag har läst en del om Sumer, och om Kanaan på sistonde.

Om man ser en film från Jesu tid så ser man ju bara stenöken och det ser ut som stenåldersfolk.
Men det skall ju ha funnits högstående kulturer och städer med avancerade bevattningssystem och enligt illustrationerna en arkitektur som ser Europeisk ut. Är det konstnärlig frihet?

Samtidigt så finns ju alla dessa konstverk som är utförda med en imponerande hantverksskicklighet för att inte tala om pyramiderna.

Min fråga gäller alltså, har det funnits mer civiliserade högkulturer som till största delen är en hög med sten idag? Hur såg det ut?
Och har någon en riktigt bra källa till mig.
Jag intresserar mig mest för de två platser jag nämnde.
Jag är insatt i alla erövringskrig, är det de som brytit ned det som en gång var? (ja troligt)
Men hur var det som var?

Ja ni fattar.

För att en stad överhuvud taget ska kunna fungera är tillgången till vatten helt avgörande, så fort befolkningen överstiger några få tusen invånare fungerar det inte av att använda sig av brunnar utan man måste bygga akvedukter. För att alls kunna bygga akvedukter är grundläggande trigonometri ett absolut minimikrav, man måste även veta om att jordens krökning måste tas i beakning när akvedukten skall byggas.

Även för 5-6000 år sen visste man att jorden inte var platt. Det går alltså inte att bygga städer utan matematik. Även de äldsta städerna hade akvedukter och kloaksystem.
__________________
Senast redigerad av Gincan 2023-08-22 kl. 19:13.
Citera
2023-08-22, 19:15
  #31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om man ser en film från Jesu tid så ser man ju bara stenöken och det ser ut som stenåldersfolk.

Ja ni fattar.
Nej, jag fattar inte. Hur kan du ha sett en film från Jesu tid?
Städer har ju alltid varit som de är, många hus tätt ihop, torg, business etc.
Det enda som ändrats är ju med vilken teknik det skett. Och om avloppet gick på eller under gatan.
Vad är det egentligen du undrar?
Citera
2023-08-22, 19:51
  #32
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, jag fattar inte. Hur kan du ha sett en film från Jesu tid?
Städer har ju alltid varit som de är, många hus tätt ihop, torg, business etc.
Det enda som ändrats är ju med vilken teknik det skett. Och om avloppet gick på eller under gatan.
Vad är det egentligen du undrar?
Jag menade filmatiseringar.

Tråden är skitgammal, jag undrade varför det bara fanns stenöjen kvar av alla högcivilisationer. Jag vet mer idag men du får gärna fylla på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback