Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-24, 21:20
  #1
Medlem
Gertrud1s avatar
Vet inte om stadsbilden är rätt ord.
Men det talas ju om högstående civilisationer och städer i mänsklighetens gryning.
Jag har läst en del om Sumer, och om Kanaan på sistonde.

Om man ser en film från Jesu tid så ser man ju bara stenöken och det ser ut som stenåldersfolk.
Men det skall ju ha funnits högstående kulturer och städer med avancerade bevattningssystem och enligt illustrationerna en arkitektur som ser Europeisk ut. Är det konstnärlig frihet?

Samtidigt så finns ju alla dessa konstverk som är utförda med en imponerande hantverksskicklighet för att inte tala om pyramiderna.

Min fråga gäller alltså, har det funnits mer civiliserade högkulturer som till största delen är en hög med sten idag? Hur såg det ut?
Och har någon en riktigt bra källa till mig.
Jag intresserar mig mest för de två platser jag nämnde.
Jag är insatt i alla erövringskrig, är det de som brytit ned det som en gång var? (ja troligt)
Men hur var det som var?

Ja ni fattar.
Citera
2018-03-24, 21:52
  #2
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag vet inte om vi fattar. Allt det du verkar undra över går ju lätt att googla fram information om. Så vad är det egentligen du finner så svårt att förstå?

Vissa städer under bronsåldern och järnåldern i de första civilisationerna var mycket välordnade och pampiga, ja. Exempelvis Babylon och Persepolis.

Men det fanns även många städer som snarare var ett mischmasch av lerhus byggda tätt ihop och delvis ovanpå varandra. Dessa typer av städer gav upphov till sk tell.
Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Tell_(archaeology)
__________________
Senast redigerad av Hurt-Åke 2018-03-24 kl. 21:57.
Citera
2018-03-24, 23:10
  #3
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag vet inte om vi fattar. Allt det du verkar undra över går ju lätt att googla fram information om. Så vad är det egentligen du finner så svårt att förstå?

Vissa städer under bronsåldern och järnåldern i de första civilisationerna var mycket välordnade och pampiga, ja. Exempelvis Babylon och Persepolis.

Men det fanns även många städer som snarare var ett mischmasch av lerhus byggda tätt ihop och delvis ovanpå varandra. Dessa typer av städer gav upphov till sk tell.
Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Tell_(archaeology)

Så du vet inte om andra fattar?
Ok

Tell hade jag inte en aning, om det här är inte min expertis och jag googlar en hel massa saker och det här kommer upp som ett sidospår.
Inom just det här området har jag svårt att bedöma källor, och veta vad jag ska söka på.

Den undran som allt bottnar i är ju varför en del av världen idag ligger i ruiner. Jag vill inte ha det lätta svaret, jag vill ha det väl underbyggda svaret.

Och det första steget är ju då att ta reda på hur civiliserade var man?

Nästa steg är att ta reda på vad hände och varför.

Om jag googlar på det så får jag visserligen en massa resultat men också en massa politiskt färgade svar. Jag tänkte att historikerna är bäst att fråga.

Tack för uppgiften om Tell
Citera
2018-03-25, 16:40
  #4
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vet inte om stadsbilden är rätt ord.
Men det talas ju om högstående civilisationer och städer i mänsklighetens gryning.
Jag har läst en del om Sumer, och om Kanaan på sistonde.

Om man ser en film från Jesu tid så ser man ju bara stenöken och det ser ut som stenåldersfolk.
Men det skall ju ha funnits högstående kulturer och städer med avancerade bevattningssystem och enligt illustrationerna en arkitektur som ser Europeisk ut. Är det konstnärlig frihet?

Samtidigt så finns ju alla dessa konstverk som är utförda med en imponerande hantverksskicklighet för att inte tala om pyramiderna.

Min fråga gäller alltså, har det funnits mer civiliserade högkulturer som till största delen är en hög med sten idag? Hur såg det ut?
Och har någon en riktigt bra källa till mig.
Jag intresserar mig mest för de två platser jag nämnde.
Jag är insatt i alla erövringskrig, är det de som brytit ned det som en gång var? (ja troligt)
Men hur var det som var?

Ja ni fattar.
Förmodligen finns det en del gamla bortglömda tidiga städer som idag bara är höga av sten, inne i Afghanistan och däromkring.
Där finns faktiskt just högar av sten, som har utseende som av gammal bebyggelse.
Men de har aldrig blivit ordentligt undersökta pga "sakernas tillstånd."

Och rent logiskt sett, så kan man följa fingret från de allra tidigaste, kända, stadsbildningar och då komma till ett centrum - i mitten av dessa städer alltså - och då hamnar man i just Afghanistan.

Inte allt för osannolikt alltså att Afghanistan var ett tidigt ursprung, som inspirerade de senare Mohenjo-Daro i söder, och Sumer i väster, Kina i öster.

Bland de äldsta grekiska reseberättelserna finns legender om en "Urux-civilisationen" som ska ha haft sin plats i Centralasien. Jason och hans Argonauter kom i kontakt med den civilisationen på sina äventyr tex.



En annan sak som kanske kan vara tänkvärd är ju att mycket av det vi tror om mänsklighetens tidigaste historia, det är ju baserat på vad de brittiska 1800-talsupptäckarna skrev om.
De var bland de första att resa ut i vida världen, i kolonierna, med penna och papper och vetenskaplig metod. Och det de upptäckte, det satte sig så hårt i vårt västerländska medvetande att allt därefter har Utgått från det.
Som om det var just då "allt" upptäcktes.

Så är det naturligtvis inte, och vi lär oss nya saker om vår förhistoria hela tiden.



Och, före de sten- och lerbyggda städerna, så borde det rimligtvis ha funnits träbebyggda samhällen.
Allt annat hade ju bara varit konstigt.
Tänk bara på att vi här i Norden ju fortfarande bodde i trähus ända fram tills vi började bygga domkyrkor av sten för tusen år sedan bara.
Citera
2018-03-25, 19:13
  #5
Medlem
Det har spekulerats om att sagan om Oannes i Sumer inmnebar var egentligen ett kontakt med utomjordingar. Oannes, ett fiskliknande varelse, dök enligt legenden upp vid världens äldsta stad Eridu som på den tiden låg vid Persiska viken. Oannes lärde människor i princip allt som skilljer oss från djur. Därför måste de äldsta städerna ha något av en utomjordisk/icke-männsklig design.

Källa:
I. S. Shklovskiĭ och Carl Sagan (1966). Intelligent Life in the Universe, sidor: 457-461.
https://books.google.fi/books?id=_kf...OqBSAQ6AEILzAB
Citera
2018-03-29, 05:23
  #6
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vet inte om stadsbilden är rätt ord.
Men det talas ju om högstående civilisationer och städer i mänsklighetens gryning.
Jag har läst en del om Sumer, och om Kanaan på sistonde.

Om man ser en film från Jesu tid så ser man ju bara stenöken och det ser ut som stenåldersfolk.
Men det skall ju ha funnits högstående kulturer och städer med avancerade bevattningssystem och enligt illustrationerna en arkitektur som ser Europeisk ut. Är det konstnärlig frihet?

Samtidigt så finns ju alla dessa konstverk som är utförda med en imponerande hantverksskicklighet för att inte tala om pyramiderna.

Min fråga gäller alltså, har det funnits mer civiliserade högkulturer som till största delen är en hög med sten idag? Hur såg det ut?
Och har någon en riktigt bra källa till mig.
Jag intresserar mig mest för de två platser jag nämnde.
Jag är insatt i alla erövringskrig, är det de som brytit ned det som en gång var? (ja troligt)
Men hur var det som var?

Ja ni fattar.

Varför en del gamla städer ligger i ruiner, du vill inte ha det lätta svaret men tänk om det lätta svaret är det rätta svaret? (host host). Krig, pest, naturkatastrofer, hungersnöd (torka) kan ha fått folk att överge hela städer. Men du pratar om filmer från Jesu tid: Jerusalem hade väl ett pampigt tempel men annars tror jag att bebyggelsen där var ganska enkel, om man jämförde med Rom, Babylon och allt vad de hette. Palestina var en undanskymd liten håla och Jesus och lärjungarna var enkelt folk, snickare, fiskare osv. Lerhyddor för hela slanten.
Jag är också intresserad av gamla civilisationer, även i Sydamerika. Där fanns det ju stora "indianstäder" som var avancerade men jag tror de flesta försvunnit redan när Columbus kom?
Citera
2018-03-29, 07:35
  #7
Medlem
Snopphanens avatar
Du kan börja nysta här, det här är vad man tror är äldsta städerna. Vill du veta mer om hur de var uppbyggda, planerade, vattenförsörjning gator osv osv så kan du googla runt lite eller så får du gå till biblioteket, det är såklart bättre (du kan säkert få hjälp av bibliotikarier att hitta böcker om forntida städer)

http://listor.se/varlden/varldens-aldsta-stader/
Citera
2018-03-29, 07:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Så du vet inte om andra fattar?
Ok

Tell hade jag inte en aning, om det här är inte min expertis och jag googlar en hel massa saker och det här kommer upp som ett sidospår.
Inom just det här området har jag svårt att bedöma källor, och veta vad jag ska söka på.

Den undran som allt bottnar i är ju varför en del av världen idag ligger i ruiner. Jag vill inte ha det lätta svaret, jag vill ha det väl underbyggda svaret.

Och det första steget är ju då att ta reda på hur civiliserade var man?

Nästa steg är att ta reda på vad hände och varför.

Om jag googlar på det så får jag visserligen en massa resultat men också en massa politiskt färgade svar. Jag tänkte att historikerna är bäst att fråga.

Tack för uppgiften om Tell

Tyvärr finns det nog inget entydigt svar p.g.a av att många försökt skriva om sin egen historia genom åren. Vill du se/Uppleva städer som de var på Jesu tid d.v.s för drygt 2000 år sen så finns det några bra exempel i Europa som du kan åka till ex. Pompei i Italien Som ödelades i ett vulkanutbrott och Efesos i Turkiet som övergavs p.g.a klimat förändringar och stor Politik.
Men Det finns städer och civilisationer som är mer än dubbelt så gamla då är det svårare p.g.a att många av dessa städer har raserats av t.ex krig eftersatt underhåll svält etc. och då har i många fall efterkommande generationer återanvänt byggnads matrial så det blir svårt att absolt datera bebyggelsen.
Tyvärr så visar även nutida historia på att det blir svårt att helt 100% historien p.g.a fösköningar och "Fake News"
Citera
2018-03-29, 10:14
  #9
Medlem
Ankdammsmans avatar
Çatalhöyük är världens äldsta kända stad. Den såg ut lite som en bikupa med ingång via taken. Det var förvånansvärt rent inomhus:

Citat:
All rooms were kept scrupulously clean. Archaeologists identified very little rubbish in the buildings, finding middens outside the ruins, with sewage and food waste, as well as significant amounts of wood ash. In good weather, many daily activities may also have taken place on the rooftops, which may have formed a plaza. In later periods, large communal ovens appear to have been built on these rooftops. Over time, houses were renewed by partial demolition and rebuilding on a foundation of rubble, which was how the mound was gradually built up. As many as eighteen levels of settlement have been uncovered.

Mer här, inklusive bilder av rekonstruerade hus: https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%87atalh%C3%B6y%C3%BCk

En bildsök ger flera fågelvyer: https://www.google.se/search?q=catal...ih=949#imgrc=_
Citera
2018-03-29, 11:08
  #10
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Du kan börja nysta här, det här är vad man tror är äldsta städerna. Vill du veta mer om hur de var uppbyggda, planerade, vattenförsörjning gator osv osv så kan du googla runt lite eller så får du gå till biblioteket, det är såklart bättre (du kan säkert få hjälp av bibliotikarier att hitta böcker om forntida städer)

http://listor.se/varlden/varldens-aldsta-stader/

Det är världens äldsta städer som fortfarande är bebodda. Çatalhöyük är äldre än Jeriko. Intressant nog har de olika uppbyggnad och arkitektur, och Jeriko verkar ha de äldsta murarna.
Citera
2018-03-29, 11:48
  #11
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Den undran som allt bottnar i är ju varför en del av världen idag ligger i ruiner. Jag vill inte ha det lätta svaret, jag vill ha det väl underbyggda svaret.

Och det första steget är ju då att ta reda på hur civiliserade var man?

Nästa steg är att ta reda på vad hände och varför.

Graden av civilisation varierade antagligen rejält. Bara för att vi idag pratar om "Sumer" tillbringade antagligen människorna i bördiga halvmånen något årtusende i proto-statsstater utan namn eller tydligt politiskt styre - men det var innan skriftkonsten uppfanns, och innan monumentalbyggnader restes. Så vi vet faktiskt nästan ingenting om de första civilisationerna. Arkeologer, genetiker och andra som gillar att gå igenom sophögar från år 4000 fKr kommer nog ta några decennier innan de lämnar rapport.

Den bördiga halvmånen må ha varit jordbrukets, städernas och skriftkonstens vagga - men de har också genomlidit otaliga invasioner, erövringar och försök att radera historien. Till det kommer att jordbruk suger ut jorden och konstbevattning ofta leder till igenslammade floder/kanaler, så folkgruppen X kan mycket väl år 5000 fKr ha flyttat några kilometer med 200 års mellanrum och då övergivit sina gamla bostäder, vilket gjorde att de inte efterlämnade några större arkeologiska fyndplatser.

En mycket intressant händelse på temat "varför finns det bara stenhögar kvar" var bronsålderskollapsen, som runt 13-1200 fKr ödelade praktiskt taget hela östra medelhavets civilisationer, från det mykenska Grekland till de mesopotamska civilisationerna. Det var bara Egypten som överlevde, men dramatiskt försvagat genom att all utrikeshandel hade upphört. Av 40 städer på grekiska fastlandet var det bara 1 som blev återbefolkad - resten fick förfalla. Motsvarande kan mycket väl gällt för städerna i dagens Turkiet, Syrien, Libanon och Irak.
Citera
2018-03-29, 14:49
  #12
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är världens äldsta städer som fortfarande är bebodda. Çatalhöyük är äldre än Jeriko. Intressant nog har de olika uppbyggnad och arkitektur, och Jeriko verkar ha de äldsta murarna.

Aha, det borde man kanske ha fattat. Inte städer som bara är ruiner idag, de finns fortfarande. Men jag funderade på om det inte var några som saknades. Troja, t.ex.
Intressant om man kan hitta städer långt från varandra som inte haft någon kontakt och jämföra uppbyggnaden. Mayaindianerna och Inkaindianerna osv hade väl ingen kontakt med Egypten (??) men de hade ett slags pyramider.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback