Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 16:21
  #1
Medlem
Jag har insett att jag aldrig kommer vänja mig vid 6 månader med mörker, kyla och snö.
Alla , mig själv inkluderat, mår ju dåligt att detta och jag är trött på att falla in i en trött och orkeslös period halva året, varje år om och om igen.

Jag har en fråga till er som lever vinterhalvåret på varmare breddgrader, vart har ni bosatt er?
Har ni ett boende ni äger eller hyr? Jobbar ni på plats eller digitalt mot Sverige?

Finns säkert pensionärer som lever runt i varma länder och ni får gärna dela med er men främst vill jag försöka vända mig till er som är mitt i livet och hur ni löst allt.

Jag har inga barn, dock en särbo som delar min åsikt. Vi är båda högutbildade, dock inom områden där vi ofta behöver vara "på plats" alltså inget jobb som kan skötas 100% digitalt.
Citera
2018-03-24, 16:39
  #2
Medlem
Pedan21s avatar
Håller precis på att packa för hemresan från Spanien. Har tillbringat vintern i Valencia, Oliva.

Skulle rekommendera dig att kolla runt efter nånting att hyra jalla fall till att börja med. Kanske googla runt lite och hitta nått ställe att hyra och sen åka på lite roadtrips och försöka hitta ett ställe du verkligen skulle trivas med till nästa år.

Lönerna är ju dock oftast dåliga i dom här länderna. Så rekommenderar att du hittar nått jobb online som du kan göra hemifrån. Min sambo jobbar t.ex. som översättare och lever bekvämt på 1/2tids jobb här
Citera
2018-03-24, 18:40
  #3
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedan21
Håller precis på att packa för hemresan från Spanien. Har tillbringat vintern i Valencia, Oliva.

Skulle rekommendera dig att kolla runt efter nånting att hyra jalla fall till att börja med. Kanske googla runt lite och hitta nått ställe att hyra och sen åka på lite roadtrips och försöka hitta ett ställe du verkligen skulle trivas med till nästa år.

Lönerna är ju dock oftast dåliga i dom här länderna. Så rekommenderar att du hittar nått jobb online som du kan göra hemifrån. Min sambo jobbar t.ex. som översättare och lever bekvämt på 1/2tids jobb här

Funderar på att flytta familjen just till det området själv. Du råkar inte ha tips på bra sajter att leta just hyreslägenheter på däromkring? Det finns ju en del rikstäckande men de lär sakna många objekt.
Citera
2018-03-25, 08:21
  #4
Medlem
Vad du än gör köp inte utan att ha hyrt och bott på olika platser. Spanien är ofta väldigt enkelt och byggnader och bostäder simpla. Har varit runt på många ställen och min erfarenhet är att mäklarna överdriver enormt för man får en chock hur det ser ut på väldigt många ställen i Spanien.
Citera
2018-03-25, 10:25
  #5
Medlem
Pedan21s avatar
https://www.thinkspain.com/
https://www.idealista.com/en/

Som nån sa tidigare byggstandarden i landet är skrämmande lägg överlag. Nyare lägenheter håller dock en hyfsad standard. Just Oliva som jag bor i är en väldigt lugn och barn vänlig stad. Lite väl liten. Men de beror ju vad man är ute efter. Största problemet är att det inte finns en tågstation i staden. Kommer förmodligen åka till xàtiva nästa år. Då är det dock inte en kustad. Men som sagt beror vad man är ute efter
Citera
2018-04-02, 17:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Jag har insett att jag aldrig kommer vänja mig vid 6 månader med mörker, kyla och snö.
Alla , mig själv inkluderat, mår ju dåligt att detta och jag är trött på att falla in i en trött och orkeslös period halva året, varje år om och om igen.

Jag har en fråga till er som lever vinterhalvåret på varmare breddgrader, vart har ni bosatt er?
Har ni ett boende ni äger eller hyr? Jobbar ni på plats eller digitalt mot Sverige?

Finns säkert pensionärer som lever runt i varma länder och ni får gärna dela med er men främst vill jag försöka vända mig till er som är mitt i livet och hur ni löst allt.

Jag har inga barn, dock en särbo som delar min åsikt. Vi är båda högutbildade, dock inom områden där vi ofta behöver vara "på plats" alltså inget jobb som kan skötas 100% digitalt.
Du är lite i samma sits som jag, bara det att jag måste komma hem var 3:e vecka för att jobba innan jag kan dra igen. Följer. Skulle jag vara du skulle jag satsa på ett EU-land. Allt nedanför Franrike. Italien, spanien, portugal. Grekland?
Citera
2018-04-02, 17:32
  #7
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Jag har insett att jag aldrig kommer vänja mig vid 6 månader med mörker, kyla och snö.

Jag har en fråga till er som lever vinterhalvåret på varmare breddgrader, vart har ni bosatt er?
Har ni ett boende ni äger eller hyr? Jobbar ni på plats eller digitalt mot Sverige?

Vi är båda högutbildade, dock inom områden där vi ofta behöver vara "på plats" alltså inget jobb som kan skötas 100% digitalt.
Jag har varit borta långa perioder de senaste åren och upptäckt att Mexiko är ett jävligt trevligt ställe. Det är billigt med mat och husrum, likaså Colombia. Efter ett tag dock så tröttnade jag på usel gastronomi och dålig service i Colombia och gick vidare till Mexiko som är mycket bättre. Jag lever snålt i Sverige, har väldigt låga utgifter så jag kan jobba hårt i 8 månader och sedan sticka iväg 4 utan inkomster.
Många lär tipsa dig om Thailand, så jag antar att du får välja mellan det och Mex.
Citera
2018-04-11, 08:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har varit borta långa perioder de senaste åren och upptäckt att Mexiko är ett jävligt trevligt ställe. Det är billigt med mat och husrum, likaså Colombia. Efter ett tag dock så tröttnade jag på usel gastronomi och dålig service i Colombia och gick vidare till Mexiko som är mycket bättre. Jag lever snålt i Sverige, har väldigt låga utgifter så jag kan jobba hårt i 8 månader och sedan sticka iväg 4 utan inkomster.
Många lär tipsa dig om Thailand, så jag antar att du får välja mellan det och Mex.

Personligen har jag besökt thailand 2 gånger i mitt liv och gillar det verkligen. I alla fall kring turist samt "ö-områden" där det är oerhört lungt och trevligt.
Får helt enkelt se vart livet tar mig när utbildningen är klar!
Citera
2018-04-29, 18:50
  #9
Medlem
kattmirres avatar
Lånar tråden lite då jag och min sambo går i samma funderingar.
Ni som lever vinterhalvåret utanför Sverige, hur bor ni när ni väl kommer tillbaka? Hos släktingar eller har ni billig bostad?
Citera
2018-05-09, 08:23
  #10
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattmirre
Lånar tråden lite då jag och min sambo går i samma funderingar.
Ni som lever vinterhalvåret utanför Sverige, hur bor ni när ni väl kommer tillbaka? Hos släktingar eller har ni billig bostad?
Jag har en bostadsrätt som kostar 3.000 i månaden. Det funkar ju att hyra ut den så har man den utgiften täckt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2928373

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback