Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-25, 10:26
  #13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Han var en populärvetenskaplig författare. Inte historiker.

Det var länge sedan jag läste något av honom. Men jag vill minnas att han skrev om kung Sverre och birkebeinarne. Han förklarade att de lindade björknäver runt benen. Vi som kan norska vet att bein betyder fötter, alltså hade de näverskor.

Den detaljen kände jag inte till.

I så fall måste jag tyvärr säga bröderna Weibull.
Citera
2018-03-27, 15:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Den detaljen kände jag inte till.

I så fall måste jag tyvärr säga bröderna Weibull.

Jo...
Citera
2018-03-27, 15:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Den detaljen kände jag inte till.

I så fall måste jag tyvärr säga bröderna Weibull.

Där är det svårt att säga något negativt. Har du inga fler skojiga förslag jag kan klanka ner på?

Citera
2018-03-28, 10:30
  #16
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Sveriges viktigaste historiker under 1900-talet och 2000-talet. Vilka är dom? Hur kan dom kategoriseras?

Att kategorisera dem efter skolbildning och akademisk-teoretisk utgångspunkt förefaller vettigt eftersom historieämnet i likhet med övrig humaniora har varit väldigt trendstyrt.

Citat:
Är deras bakgrund, sociala klass, politiska, religiösa och sexuella läggning viktigt i sammanhanget?

Din lärare suktar uppenbarligen efter att det är det. Även om såna faktorer inte är oväsentliga är de mindre viktiga än de stora akademiska trenderna. Ett möjligt undantag är den feministiska forskningens genombrott som sammanföll med kvinnornas inträde på bred front, men även där spelade vänstervågen lika stor roll.

Notera även den allt hårdare politiska styrningen av forskningen som svenska akademiker är märkligt passiva inför.

Citat:
(För mig får de väl vara som de är, mest nyfiken hur man kan fokusera på så olika saker eller komma fram till så olika saker, historia är ju ingen exakt vetenskap om man säger så).

Den är exaktare än vad den ofta framställs som, inklusive av koketterande historiker själva. Vi vet massor om det förflutna, och att det inte finns absolut konsensus betyder oftast inte att det spretar åt alla håll.
Citera
2018-03-29, 13:31
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Nathan Söderblom måste man nog nominera som en av de viktigaste 1900-talshistorikerna i Sverige.

För de som inte vet vem han var, så var han professor i religionshistoria, samt Ärkebiskop.
Han är också mottagare av Nobels Fredspris, något han fick sig tilldelat delvis pga sitt Historiska arbete.

Dvs som religionshistoriker lyckades han hitta belägg för att Svenska kyrkan fortfarande var i besittning av den sk "Apostoliska successionen", något som alla före det trodde hade gått förlorat i samband med Reformationen.
Men icke, så han slog världen med häpnad med Sveriges nyvunna "religiösa kapacitet" och begav sig ut i världen för att "missionera."
Dvs dela ut apostolisk succession till andra reformerta, protestantiska kyrkor som hade förlorat den.
Ett "ekumeniskt arbete" med andra ord.


Så, Nathan Söderblom är verkligen en viktig historiker.
Av helt annan kaliber än de populärvetenskapliga Bestseller-författarna Harrisson osv.
Citera
2018-03-29, 22:17
  #18
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Dick Harrisson skriver bra böcker. några andra kända historiker är Peter Englund, Herman Lindqvist, Alf Henriksson, och Hans Villius.


Herman Lindqvist??? Du vet att Herman Lindqvists böcker mer än en gång dragits in p.g.a faktafel och att han fått mycket kritik från riktiga historiker för att inte följa med i forskningen.

Här är Peter Englunds ord om en bok av Herman Lindqvist, alltid lika rolig att läsa. https://peterenglundsnyawebb.wordpre...rman-snubblar/
Lindqvist är underhållare och inte historiker, därav har han anlitats av hovet som historielärare åt Vickan etc.
Citera
2018-04-06, 10:47
  #19
Medlem
Hejsvejs avatar
Svante Nordin har skrivit många intressanta och viktiga böcker.
Citera
2018-04-06, 18:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Svante Nordin har skrivit många intressanta och viktiga böcker.

Svante är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback