Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-22, 16:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Grunden är kapitalvinster ska beskattas i land du var skatteskyldig när dom skapades / uppkom.

I Sverige finns även 10 års regeln som säger tillgångar du ägde innan flytt ska beskattas 10 år framåt i Sverige om dubbelbeskattningsavtal inte säger annat.

Dock gäller detta i regel endast svenska tillgångar som svenska aktier etc. utländska tillgångar gäller andra regler för.

Så svårt lagligt göra något när vinst redan uppkommit. Är den orsak man inte äger något privat utan via bolag så man har möjlighet undvika beskattning.

Men har ett tipps med CFD att lura lagen, sista handelsdagen på året öppna en väldigt stor position med 500x hävstång. Både en lång och en short.

Ena av den kommer generera stort minus, säg på exempel -500k€.

Sälj den position med -500k€ och öppna den igen. I detta läge har du realatiserad en förlust på papper på -500k€

Första handelsdag nästa år igen sälj båda direkt. För där har du ändå genererat i princip +-0 förutom SWAP kostnad dom dagar. Som du ändå kan dra av som en förlust året där efter igen.
Håller detta vid en granskning? jmf med sk aktievändningar där du ska ha tagit en "kursrisk" för att det ska godkännas.
Citera
2018-04-24, 20:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
Håller detta vid en granskning? jmf med sk aktievändningar där du ska ha tagit en "kursrisk" för att det ska godkännas.

Vadå du kan visa papper ifrån broker som bevisar siffror. Inte påhittade siffror.
Citera
2018-04-24, 21:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vadå du kan visa papper ifrån broker som bevisar siffror. Inte påhittade siffror.
skatteverkat har catch-all regler ibland tyvärr.. spelar ingen roll om det du har rätt på pappret dom kan hävda att det inte är in the spirit of the law :/ se Lag (1995:575) mot skatteflykt
Hur -och om- det är tillämpligt i det här scenariot vet jag ej.
__________________
Senast redigerad av chipskungen 2018-04-24 kl. 21:31.
Citera
2018-04-27, 23:45
  #16
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Bli av med kapitalet. Skaffa pensionspapper från EU-land med exemption-metoden för artikel 18.
Citera
2018-05-06, 18:33
  #17
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej gör man som jag sa blir det ingen skillnad. Att sälja en long / short position och öppna samma igen någon sekund efter kommer marknad inte hunnit röra sig knappt.

Eller du säljer av 10s innnan marknad stänger för året och säljer av andra position första 10s när marknad öppnat nästa år. Men gäller ha en bra broker då som har 24/5 access och även eftermarknad.

Men nej tjänstepension påverkar inte att du får anktytning till Sverige.

IGmarkets har bland annat helgindex som är öppna som står still praktiskt taget just för detta syfte!

Så det är fenomenalt!

Eller vänta nu, tänkte fel här haha Det fungerar typ om man bara vill kunna stänga positionerna på helgerna
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-05-06 kl. 18:50.
Citera
2018-05-17, 23:13
  #18
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
skatteverkat har catch-all regler ibland tyvärr.. spelar ingen roll om det du har rätt på pappret dom kan hävda att det inte är in the spirit of the law :/ se Lag (1995:575) mot skatteflykt
Hur -och om- det är tillämpligt i det här scenariot vet jag ej.


Nu kan jag bara stå för hörsägen om skattevärkets blåslampa men jag förmodar att de kan hävda att intentionen inte ska vara skatteflykt. Så om alla dina affärer är 20x hävstång och denna enda affär är 500x hävstång så är du nog rökt. Särskilt nu när Sverige är pank.
Citera
2018-05-19, 20:02
  #19
Medlem
Jag har en släkting (pensionär) som kan tänkas flytta till Malta för att agera styrelse och/eller VD för mitt holding bolag. Detta för att ordna så att holdingbolaget verkligen har sitt säte där nere..

Är detta acceptabelt? Jag bor kvar i Sverige och har hand om dotterbolagen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback