Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 00:19
  #1
Medlem
luddazuns avatar
Hej, ska försöka förklara min situation så gott det går.

Sitter på ett 12-24 Mbit/s ADSL från Telia och använde mig tidigare utav deras Thomson TG789vn. Efter att ha utfört flera tp-tester landade man på 7-9 Mbit/s ner och knappt 1 Mbit/s upp enligt Bredbandskollen, men det förekom ganska ofta att man låg <5 Mbit/s under regelbundet förekommande störningar. Testade starta om routern med endast en dator kopplad via LAN för att se skillnaden på tp-testet och man landade på 8-10 Mbit/s ner med 1 Mbit/s upp.

Med dessa dåliga resultat utanför den utlovade hastigheten tog jag kontakt med Telia som startade om linan/tjänsten efter samtalet och som ett mirakel visades 14,11 Mbit/s upp och 1,2 Mbit/s ner på BBK för dagen. Dagen efter var den tillbaks på samma dåliga resultat. Kontaktade dem kort därefter upptäckten men fick som svar att det kan bero på routern då den tycks ha börjat slita sig.

I starkt hopp om att saker och ting ska lösa sig införskaffade jag mig en ASUS DSL-AC68U och installerade modemet med de inställningar som Telia-chatten gav mig och använde mig utav nya sladdar. Visst, till min förvåning visades ett relativt sämre resultat (6-8 Mbit/s ner men däremot nästan 2 Mbit/s) på BBK med endast en dator kopplad via LAN. Telia kontaktades och de utförde en mätning från deras sida och fick 10,2 Mbit/s ner och 2,11 upp. De startade om linan/tjänsten därefter, deras mätning gav 12,4 Mbit/s ner, nämnde att jag var 2,5 km från telestationen och att de inte har någon "support" på modemet och därefter känner de att det är "case closed" på ärendet. Självklart dagen efter sitter man i samma sits igen; samma dåliga resultat.

Jag känner inte för att kontakta Telia varje dag för att starta om tjänsten och få godkända resultat. Skriver detta inlägget i hopp om lite vägledning, vart ska jag vända mig och vad ska jag utföra? Ska jag lämna tillbaks routern jag nyss köpte då den inte visar någon alls skillnad och acceptera situationen som den är?

Tack för ni tar er tiden att läsa igenom inlägget och alla svar uppskattas. Vänligen notera att jag något av en amatör inom ämnet.
Citera
2018-03-24, 01:55
  #2
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddazun
Hej, ska försöka förklara min situation så gott det går.

Sitter på ett 12-24 Mbit/s ADSL från Telia och använde mig tidigare utav deras Thomson TG789vn. Efter att ha utfört flera tp-tester landade man på 7-9 Mbit/s ner och knappt 1 Mbit/s upp enligt Bredbandskollen, men det förekom ganska ofta att man låg <5 Mbit/s under regelbundet förekommande störningar. Testade starta om routern med endast en dator kopplad via LAN för att se skillnaden på tp-testet och man landade på 8-10 Mbit/s ner med 1 Mbit/s upp.

Med dessa dåliga resultat utanför den utlovade hastigheten tog jag kontakt med Telia som startade om linan/tjänsten efter samtalet och som ett mirakel visades 14,11 Mbit/s upp och 1,2 Mbit/s ner på BBK för dagen. Dagen efter var den tillbaks på samma dåliga resultat. Kontaktade dem kort därefter upptäckten men fick som svar att det kan bero på routern då den tycks ha börjat slita sig.

I starkt hopp om att saker och ting ska lösa sig införskaffade jag mig en ASUS DSL-AC68U och installerade modemet med de inställningar som Telia-chatten gav mig och använde mig utav nya sladdar. Visst, till min förvåning visades ett relativt sämre resultat (6-8 Mbit/s ner men däremot nästan 2 Mbit/s) på BBK med endast en dator kopplad via LAN. Telia kontaktades och de utförde en mätning från deras sida och fick 10,2 Mbit/s ner och 2,11 upp. De startade om linan/tjänsten därefter, deras mätning gav 12,4 Mbit/s ner, nämnde att jag var 2,5 km från telestationen och att de inte har någon "support" på modemet och därefter känner de att det är "case closed" på ärendet. Självklart dagen efter sitter man i samma sits igen; samma dåliga resultat.

Jag känner inte för att kontakta Telia varje dag för att starta om tjänsten och få godkända resultat. Skriver detta inlägget i hopp om lite vägledning, vart ska jag vända mig och vad ska jag utföra? Ska jag lämna tillbaks routern jag nyss köpte då den inte visar någon alls skillnad och acceptera situationen som den är?

Tack för ni tar er tiden att läsa igenom inlägget och alla svar uppskattas. Vänligen notera att jag något av en amatör inom ämnet.

Hastigheten kan variera otroligt mycket beroende på kvalitén på linan till huset. Har man dålig kvalité brukar man dra ner hastigheten för att öka stabiliteten. När du säger till om din dåliga hastighet ökar dom på, och du får då markant sämre kvalité. Har du kollat möjligheten om ett mobilbredband? Idag finns det väl några som erbjuder flat rate, och det skulle kunna hjälpa.
Citera
2018-03-24, 02:09
  #3
Medlem
luddazuns avatar
Tack för intresset

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vad vill du egentligen uppnå?

Du kan använda streamingtjänster och uppnå rätt högkvalité. Vill du ladda ner något snabbare än vad du kan göra "idag"?

Eller vill du helt enkelt betala mindre pengar för du inte får den tjänsten du betalat för? (I detta fallet vill jag hjälpa dig fullt ut)...

Vi sitter med ca elva enheter (fyra LAN och resten WLAN) uppkopplade på routern varpå fyra-fem av dessa sitter och använder sig utav streamingtjänster (youtube/twitch) eller spelar. Ingen som helst nerladdning pågår eller så.

Vad jag vill uppnå är väl att kunna använda sig utav diverse streamingtjänster utan att det buffrar (i 720p/1080p) eller att dessa förekommande ekande rop på hjälp som färdas runt huset när det börjar lagga i spel försvinner.

Att betala mindre pengar är väl inget jag faktiskt dra mig till att åstadkomma men om jag har rätt till det är det väl värt sitt försök fastän jag har haft en klumpig kontakt med dem de senaste två åren detta har hållit på.

Valde nu att koppla in min gamla TG789vn igen och får mig ett 9,49 Mbit/s upp och 0,98 Mbit/s ner som den enda enheten uppkopplad via LAN.

Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Hastigheten kan variera otroligt mycket beroende på kvalitén på linan till huset. Har man dålig kvalité brukar man dra ner hastigheten för att öka stabiliteten. När du säger till om din dåliga hastighet ökar dom på, och du får då markant sämre kvalité. Har du kollat möjligheten om ett mobilbredband? Idag finns det väl några som erbjuder flat rate, och det skulle kunna hjälpa.

Satt för två år sedan på 6-12 Mbit/s och märkte att hastigheten inte räckte till de enheter som var sig uppkopplade och fick förslaget av deras kundtjänst att höja det till 12-24 Mbit/s istället. Det har i princip varit samma problem genom åren att det finns ingen stabil uppkoppling (slänger ner en på <3 Mbit/s i några minuter varannan timme) och uppgraderingen av abonnemanget gav ingen som helst skillnad - fick ingen faktisk ökning i hastighet heller fastän man lätt vill inbilla sig att det automatiskt blir bättre med ett högre abonnemang.

Vet om att det finns "obegränsade" abonnemang för mobiler men att det finns samma deal för MBB har jag inte lagt märke till några. Letar med nöje runt lite om du inte lyxigt nog har några exempel på dessa?
Citera
2018-03-24, 15:02
  #4
Medlem
Cabenstones avatar
Har inte provat dom, men vet att dom är uppskattade för folket ute i skogarna där jag bor.
http://net1.se/privat/?gclid=CjwKCAj...RoCMgQQAvD_BwE
Citera
2018-03-24, 16:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luddazun
Hej, ska försöka förklara min situation så gott det går.

Sitter på ett 12-24 Mbit/s ADSL från Telia och använde mig tidigare utav deras Thomson TG789vn. Efter att ha utfört flera tp-tester landade man på 7-9 Mbit/s ner och knappt 1 Mbit/s upp enligt Bredbandskollen, men det förekom ganska ofta att man låg <5 Mbit/s under regelbundet förekommande störningar. Testade starta om routern med endast en dator kopplad via LAN för att se skillnaden på tp-testet och man landade på 8-10 Mbit/s ner med 1 Mbit/s upp.

Med dessa dåliga resultat utanför den utlovade hastigheten tog jag kontakt med Telia som startade om linan/tjänsten efter samtalet och som ett mirakel visades 14,11 Mbit/s upp och 1,2 Mbit/s ner på BBK för dagen. Dagen efter var den tillbaks på samma dåliga resultat. Kontaktade dem kort därefter upptäckten men fick som svar att det kan bero på routern då den tycks ha börjat slita sig.

I starkt hopp om att saker och ting ska lösa sig införskaffade jag mig en ASUS DSL-AC68U och installerade modemet med de inställningar som Telia-chatten gav mig och använde mig utav nya sladdar. Visst, till min förvåning visades ett relativt sämre resultat (6-8 Mbit/s ner men däremot nästan 2 Mbit/s) på BBK med endast en dator kopplad via LAN. Telia kontaktades och de utförde en mätning från deras sida och fick 10,2 Mbit/s ner och 2,11 upp. De startade om linan/tjänsten därefter, deras mätning gav 12,4 Mbit/s ner, nämnde att jag var 2,5 km från telestationen och att de inte har någon "support" på modemet och därefter känner de att det är "case closed" på ärendet. Självklart dagen efter sitter man i samma sits igen; samma dåliga resultat.

Jag känner inte för att kontakta Telia varje dag för att starta om tjänsten och få godkända resultat. Skriver detta inlägget i hopp om lite vägledning, vart ska jag vända mig och vad ska jag utföra? Ska jag lämna tillbaks routern jag nyss köpte då den inte visar någon alls skillnad och acceptera situationen som den är?

Tack för ni tar er tiden att läsa igenom inlägget och alla svar uppskattas. Vänligen notera att jag något av en amatör inom ämnet.

testa med att koppla förbi routern, koppla teleuttag-modem-dator för att komma om det är någon skillnad. idioterna på telia har ju inte blivit anställda för att de har intelligens så de säger alltid samma sak som papegojor och de klowner de verkligen är.
Citera
2018-03-25, 04:57
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Men den TG789vn som du har lånar du väl av Telia. De har nu en som heter TG799ac. Du borde väl få din utbytt.

Du har nog kastat om upp/ned-hastigheterna, för du kan inte få mer än ~1 Mbit/ uppåt på ADSL.
Citera
2018-03-25, 05:38
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men den TG789vn som du har lånar du väl av Telia. De har nu en som heter TG799ac. Du borde väl få din utbytt.

Du har nog kastat om upp/ned-hastigheterna, för du kan inte få mer än ~1 Mbit/ uppåt på ADSL.

ADSL2+ klarar upp till 3.5 Mbit upload, men om man som TS har 2,5 km till statioen så får man inte högre hastigheter än han har. Att hastigheten går ner efter ett tag beror på att det uppstår för många bitfel på initial hastighet och bredbandet går över till felrättninhsläge vilket sänker hastigheten till 2/3"
Citera
2018-03-25, 07:08
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
ADSL2+ klarar upp till 3.5 Mbit upload, men om man som TS har 2,5 km till statioen så får man inte högre hastigheter än han har. Att hastigheten går ner efter ett tag beror på att det uppstår för många bitfel på initial hastighet och bredbandet går över till felrättninhsläge vilket sänker hastigheten till 2/3"


TS skriver:
Citat:
9,49 Mbit/s upp och 0,98 Mbit/s ner

Riktningen stämmer ju inte oavsett vilken ADSL du har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback