Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 23:08
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en crossmoped som jag håller på att experimentera med och bygger lite häftiga grejjer på. Jag fick en idé att sätta små dioder i plattan som tändningslåset sitter i som tänds en efter en i en cirkel runt låset när man slår på strömmen som en cool effekt. Jag tänker att lättast borde bli att seriekoppla dem och sätta nåt imellan varje. Min fråga är: Finns det någonting man kan sätta dit för att få till fördröjningen mellan dem eller är det omöjligt utan datorkraft tex en arduino?
Vi snackar en fördröjning på kanske typ runt 1/5 sekund mellan varje diod.
Också: finns det någon logisk gate eller nåt man kan använda för att få strömmen att gå ett varv och sen bryta sig själv tills nästa gång man vrider om nyckeln?
Får inte kosta skjortan då detta bara är ett kul projekt för att experimentera och se vad man kan göra, beställde en påse dioder i olika färger från wish och fick idén
Citera
2018-03-24, 22:31
  #2
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Fysik, matematik och teknologi: allmänt
/Moderator
Citera
2018-03-31, 22:06
  #3
Medlem
Går såklart att bygga med diskret elektronik. Tiden kan du få en kondensator, ett motstånd och en komparator, per led och att få den att stanna efter ett varv är ju bara att den sisa inte triggar den första. Blir ju väldigt mycket komponenter dock men går såklart att förenkla med logikkretsar om man fnular lite. Blir dock fortfarande mycket mer komplicerat än en µC, t.ex. Arduino.

Personligen skulle jag säga att enda anledningen att bygga det med diskret elektronik istället för en µC är om det är diskret elektronik du vill lära dig mer om men annars är en µC en enklare, billigare och mer utvecklingsbar lösning om du i framtiden vill ändra något.
Citera
2018-04-02, 08:28
  #4
Medlem
Att seriekoppla dioderna fungerar inte. Det finns diskreta kretsar ränknare och grindar som du kan använda.
Men en kurs i digitalteknik kan vi nog inte ge dig här!
Citera
2018-04-02, 21:04
  #5
Medlem
Som föregående skribenter så tror jag att det blir avsevärt enklare med en färdig pryl i stil med en Arduino för att styra dina lysdioder.

Om du envisas med att bygga själv så behöver du någon typ av klocksignalsgenerator. Tex 555 i någon passande version. Men se till att nollan den lämnar ifrån sig är låg nog att fungera för resten av kretsarna. I västra fall behöver du någon signalomformare mellan klockgeneratorn och resten av elektroniken.

Sedan måste du ha en räknare med tre eller fyra bitar, beroende på hur många lysdioder du vill ha. Med tre bitar kan du ha upp till åtta lysdioder, och för varje extra bit i räknaren blir det dubbelt så många lysdioder.

Sedan måste du ha tex en demultiplexer, som omvandlar signalerna från räknaren till typ en-av-åtta signaler som är aktiv. Eller en-av-sexton om du vill ha så många lysdioder.

Sedan behöver du lite kringkomponenter: spänningsregulator, avkopplingskondensatorer, lite motstånd och annat.

Kostnaden för att bygga med diskreta komponenter gissar jag skulle bli under 200 kronor, om du vet vad du behöver. Detta är dock exklusive lådan att bygga elektroniken i och något att bygga elektroniken på (hålkort eller liknande). Tidsåtgången lär dock bli den stora posten i sammanhanget: eftersom du frågar tror jag inte att du har kunskap inom elektronik, och då kommer det att ta tid att bygga. Jag skulle bli förvånad om du blir färdig på ett helt veckoslut...

Om du istället använder en Arduino så tror jag kostnaden stannar på 250-300 för Arduinon. Till detta tillkommer lådan att bygga in Arduinon, lysdioder (eller har du dem redan?) och minimalt med kringkomponenter. Du behöver väldigt lite kunskap i elektronik för att lyckas med detta, och tidsåtgången tror jag stannar vid en heldag, med mindre än att du har tummen mitt i handen.
Citera
2018-04-08, 02:12
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adamjohansson98
Jag tänker att lättast borde bli att seriekoppla dem och sätta nåt imellan varje. Min fråga är: Finns det någonting man kan sätta dit för att få till fördröjningen mellan dem

En 1) kondensator, ett 2) motstånd, där den förstnämnda laddas upp genom den senare, och 3) något som slår om från noll till max vid en viss spänning, allt i en enda liten komponent, hade varit trevligt. Med en liten skruv för att justera tiden.

Lysdioder och andra dioder har ett hyfsat skarpt "knä" där den går från nästan noll ström till i princip helt upplyst, och skulle kunna fungera som 3).
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-04-08 kl. 02:15.
Citera
2018-04-08, 19:20
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Med en liten skruv för att justera tiden.

Som annnars bestäms av resistorns storleksvärde (ohm) multiplicerat med kondensatorns (farad), om det inte framgick av länken. Ju högre den produkten är desto längre tid tar det för kondensatorn att laddas upp till max, där max inte är värdet angivet på kondensatorn (det är hur hög spänning kondensatorn tål) utan den spänning man har lagt över den seriekopplade RC-kretsen.

Kondensatorn laddas egentligen aldrig upp helt till max, utan närmar sig i oändlighet, först snabbt och sen långsammare och långsammare. Men det kvittar eftersom man väljer en gräns någonstans under max där "logiken" ska slå om. 0,x volt för en lysdiod.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Lysdioder och andra dioder har ett hyfsat skarpt "knä" där den går från nästan noll ström till i princip helt upplyst, och skulle kunna fungera som 3).

...vilket lämnar 1) och 2) kvar.

Motstånd kan du skapa med speciell kabel av en viss längd och resistivitet, så blir du av med resistorkomponenterna.

Att "simulera" en kondensator är nog för krångligt. För att skapa kapacitans behövs stora ytor, nära varandra.

Då är det lättare att vira kabel i spiral, med varven nära varandra, och göra en spole/induktans som även den kan fungera tillsammans med ett motstånd som uppladdningsanordning. Med skillnaden att det är strömmen genom den som byggs upp, inte spänningen över den.

Bara lysdioderna kvar, och du har enbart behövt köpa kabel.

Problemet är att utan en förstärkande komponent (transistor, operationsförstärkare, logisk krets, processor) instoppad här och där, gör motståndet i en del av kretsen, i det här fallet en lysdiod med tillbehör, nästa del "känsligare" så att man måste höja motståndet i den, osv... högre och högre. Till slut blir det ingen ström kvar.

Om motståndet i föregående del var 10 ohm, behöver du ett på 100 ohm i nästa del för att få en effektivitet på 90% (100 / 10 = 10%). Kanske värre eftersom effekt är kvadraten på spänningen, jag har ingen uträkning. 1/5 sekunder är mycket och en luftlindad spole har låg induktans. Då måste motståndet vara väldigt högt, och redan där är det nog kört, strömmen kanske inte ens räcker till den första lysdioden.
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-04-08 kl. 19:53.
Citera
2018-04-09, 13:43
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adamjohansson98
Hej!
Jag har en crossmoped som jag håller på att experimentera med och bygger lite häftiga grejjer på. Jag fick en idé att sätta små dioder i plattan som tändningslåset sitter i som tänds en efter en i en cirkel runt låset när man slår på strömmen som en cool effekt. Jag tänker att lättast borde bli att seriekoppla dem och sätta nåt imellan varje. Min fråga är: Finns det någonting man kan sätta dit för att få till fördröjningen mellan dem eller är det omöjligt utan datorkraft tex en arduino?
Vi snackar en fördröjning på kanske typ runt 1/5 sekund mellan varje diod.
Också: finns det någon logisk gate eller nåt man kan använda för att få strömmen att gå ett varv och sen bryta sig själv tills nästa gång man vrider om nyckeln?
Får inte kosta skjortan då detta bara är ett kul projekt för att experimentera och se vad man kan göra, beställde en påse dioder i olika färger från wish och fick idén

Hur många dioder är det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback