Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-23, 21:16
  #1
Medlem
Nu är det så här att jag går runt vareviga dag och tänker och drömmer om att sälja på nätet i want it pretty bad, jag är bara så djäkla trött på att inte komma någon vart. Jag hade planerat att börja sälja grejer på min egna hemsida med produkter från asien, men för ett tag sedan kom nyheten om att posten ska lägga på hutlösa avgifter på packet från tex Kina och det gör att min idé gick åt skogen. Jag hade lagt ner minst 100 timmar på att jobba på den tilltänkta affärsplanen. Visst jag kanske skulle kunna sälja till andra länder men frågan är hur deras postsystem ser ut? Sen är konkurrensen så omfattande och marknaden är nog ganska mättat och det kan bli krångel med kunderna på olika sätt. Min andra tanke är att sälja grejer på amazon men då oroar jag mig för om det kan bli tal om dubbelbeskattning, plus att amazon tydligen kan hålla en 30 procentig skattesats av utländska säljare som man på något sätt måste "låsa" upp för att få. Alla grejer runt handel på amazon som tex att produkterna måste ha koder och det kan kosta om produkterna inte säljs mm. Olika steg för att bli godkänd som säljare och hur löser jag pappersgörat här i Sverige utan att behöva pröjsa en massa cash för det. Grejen är att jag till en början inte har som mål att tjäna några stora pengar, även om jag så klart gärna tjänar en skaplig hacka på sikt, så jag vill helst slippa allt för mycket krångel. Känner mig nedslagen och är trött på att allt blir till sand.
Citera
2018-03-23, 21:24
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Seriöst. De som gör detta och faktiskt tjänar pengar är det som bestämt sig för att "Go for it!". Du kommer liksom aldrig ens om du försöker klara dig i den världen om du måste bekymra dig och tänka över liksom steget till att ens försöka.
Citera
2018-03-23, 21:29
  #3
Medlem
Jag tycker du ska lägga ner dina planer. En dag skriver du som om du vore i att land där äåö inte finns, nästa dag är du på hemmaplan. Ta bort dina tankar och skaffa ett jobb.
Citera
2018-03-23, 23:24
  #4
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Får du inte dra av omkostnader såsom frakt på skatten?
Citera
2018-03-24, 03:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Nu är det så här att jag går runt vareviga dag och tänker och drömmer om att sälja på nätet i want it pretty bad, jag är bara så djäkla trött på att inte komma någon vart. Jag hade planerat att börja sälja grejer på min egna hemsida med produkter från asien, men för ett tag sedan kom nyheten om att posten ska lägga på hutlösa avgifter på packet från tex Kina och det gör att min idé gick åt skogen. Jag hade lagt ner minst 100 timmar på att jobba på den tilltänkta affärsplanen. Visst jag kanske skulle kunna sälja till andra länder men frågan är hur deras postsystem ser ut? Sen är konkurrensen så omfattande och marknaden är nog ganska mättat och det kan bli krångel med kunderna på olika sätt. Min andra tanke är att sälja grejer på amazon men då oroar jag mig för om det kan bli tal om dubbelbeskattning, plus att amazon tydligen kan hålla en 30 procentig skattesats av utländska säljare som man på något sätt måste "låsa" upp för att få. Alla grejer runt handel på amazon som tex att produkterna måste ha koder och det kan kosta om produkterna inte säljs mm. Olika steg för att bli godkänd som säljare och hur löser jag pappersgörat här i Sverige utan att behöva pröjsa en massa cash för det. Grejen är att jag till en början inte har som mål att tjäna några stora pengar, även om jag så klart gärna tjänar en skaplig hacka på sikt, så jag vill helst slippa allt för mycket krångel. Känner mig nedslagen och är trött på att allt blir till sand.

Glöm det. Att arbeta mot tullen är ett rent jävla helvete.
Men visst kan du smygimportera för "privat"-bruk och kanske lyfta 5-10000kr i månaden och deklarera det som hobbyinkomst.
Men att göra ett företag av det hela är ett helvete.
Citera
2018-03-24, 04:51
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Glöm det. Att arbeta mot tullen är ett rent jävla helvete.
Men visst kan du smygimportera för "privat"-bruk och kanske lyfta 5-10000kr i månaden och deklarera det som hobbyinkomst.
Men att göra ett företag av det hela är ett helvete.

Detta kan omöjligt ses som hobby av Skatteverket, det klassas som näringsverksamhet. Även inkomst av hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-03-24 kl. 04:54.
Citera
2018-03-24, 08:12
  #7
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Du ska börja sälja saker inte sitta och fundera på en massa skit. Om du så säljer en grej i veckan så kommer du kunna se om det funkar eller inte.
Citera
2018-03-24, 11:45
  #8
Medlem
Jag har sålt lite grejer här i Sverige förut, men det är inte aktuellt just nu. Jag skulle gärna vilja prova att sälja enstaka produkter på amazon, men eftersom det verkar som om de samlar alla uppgifter om mig som person med hänseende till skatt så blir det kanske en stor grej av det iaf.
Citera
2018-03-24, 13:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Detta kan omöjligt ses som hobby av Skatteverket, det klassas som näringsverksamhet. Även inkomst av hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.

Ja den är skattepliktig och det kan absolut ses som en hobbyverksamhet.

Tror definitonen av hobbyverksamhet enl skv är:
1. Inte huvudinkomst för personen.
2. Vinst under 50000kr.

Isåfall är man inte momsskyldig, du skattar däremot annars som vanligt tror jag bestämt.

Edit: vet du vad, korkat av mig att sitta och "tro" saker. Googlar skiten så får vi facit:

https://www.skatteverket.se/download...4-utgava13.pdf

Ska vara lite pragmatisk här: Det kommer fungera att deklarera under hobbyverksamhet i nått år, och på den tiden så har TS förmodligen förstått om det är hållbart att skala upp verksamheten eller ej.

Förmodligen inte då den här typen av verksamhet är mycket svårdriven själv då det egentligen inte är någon raketingenjörsidé. Större bolag går helt enkelt in och tar hela din marknad. Men det finns säker nischmarknader som det går att operera på under lång tid.
__________________
Senast redigerad av Macatho 2018-03-24 kl. 13:06.
Citera
2018-03-24, 15:22
  #10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ja den är skattepliktig och det kan absolut ses som en hobbyverksamhet.

Tror definitonen av hobbyverksamhet enl skv är:
1. Inte huvudinkomst för personen.
2. Vinst under 50000kr.

Isåfall är man inte momsskyldig, du skattar däremot annars som vanligt tror jag bestämt.

Edit: vet du vad, korkat av mig att sitta och "tro" saker. Googlar skiten så får vi facit:

https://www.skatteverket.se/download...4-utgava13.pdf

Ska vara lite pragmatisk här: Det kommer fungera att deklarera under hobbyverksamhet i nått år, och på den tiden så har TS förmodligen förstått om det är hållbart att skala upp verksamheten eller ej.

Förmodligen inte då den här typen av verksamhet är mycket svårdriven själv då det egentligen inte är någon raketingenjörsidé. Större bolag går helt enkelt in och tar hela din marknad. Men det finns säker nischmarknader som det går att operera på under lång tid.

Om syftet är att gå med vinst, så är det inte hobby.
Citera
2018-03-24, 16:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Om syftet är att gå med vinst, så är det inte hobby.

Du har helt rätt. Men som sagt, pragmatiskt så funkar det bra som hobbyverksamhet såvida vinsten inte blir högre än 50k per år, och då förmodligen inte så många år.

SKV bryr sig inte så himla mycket för det är småslantar för dem. Problemet är mer om man beter sig som ett svin och folk börjar anmäla en etc...
Citera
2018-04-27, 14:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Nu är det så här att jag går runt vareviga dag och tänker och drömmer om att sälja på nätet i want it pretty bad, jag är bara så djäkla trött på att inte komma någon vart. Jag hade planerat att börja sälja grejer på min egna hemsida med produkter från asien, men för ett tag sedan kom nyheten om att posten ska lägga på hutlösa avgifter på packet från tex Kina och det gör att min idé gick åt skogen. Jag hade lagt ner minst 100 timmar på att jobba på den tilltänkta affärsplanen. Visst jag kanske skulle kunna sälja till andra länder men frågan är hur deras postsystem ser ut? Sen är konkurrensen så omfattande och marknaden är nog ganska mättat och det kan bli krångel med kunderna på olika sätt. Min andra tanke är att sälja grejer på amazon men då oroar jag mig för om det kan bli tal om dubbelbeskattning, plus att amazon tydligen kan hålla en 30 procentig skattesats av utländska säljare som man på något sätt måste "låsa" upp för att få. Alla grejer runt handel på amazon som tex att produkterna måste ha koder och det kan kosta om produkterna inte säljs mm. Olika steg för att bli godkänd som säljare och hur löser jag pappersgörat här i Sverige utan att behöva pröjsa en massa cash för det. Grejen är att jag till en början inte har som mål att tjäna några stora pengar, även om jag så klart gärna tjänar en skaplig hacka på sikt, så jag vill helst slippa allt för mycket krångel. Känner mig nedslagen och är trött på att allt blir till sand.

Skit i affärsplaner etc. Testa din ide handson men i liten skala. Om det funkar skalar du upp och kan grotta ner dig i detaljer mm.
Om det inte funkar ändrar du o provar igen.
Ingen raketforskning men ett sätt att spara mkt tid innan du vet om iden håller
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback