Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 21:05
  #1
Medlem
Har bara kört längdskidor 3 gånger i mitt liv men kör väldigt bra för att vara så bra tycker folket jag umgicks med som har kört i flera år.

Nu tänkte jag köpa mig ett eget PAKET, där skor, pinne och skidor ingår. Men jag ingenting och skulle behöva lite tips på bra skidor så man inte köper något skit! Eller om ni har något tips jag ska tänka på vid köp av längdskidor..

Jag tänker inte själv slipa eller hålla på med skidorna utan kanske kommer åka några gånger per vinter och thats it..
Citera
2018-03-23, 21:10
  #2
Medlem
Luxuss avatar
Då rekommenderar jag dig ett besök på exvis XXL. De brukar ha nån som är kunnig på cykel, nån som kan skidor osv. Dvs är riktigt duktiga. Så iväg till XXL med dig etja
Citera
2018-03-23, 21:50
  #3
Medlem
sigurts avatar
jag ska också köpa längdskidor, men jag kommer köpa billigt från blocket.
Jag vill ha vallningsfria, heter det så?

Vad skall jag tänka på?
Citera
2018-03-23, 23:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
jag ska också köpa längdskidor, men jag kommer köpa billigt från blocket.
Jag vill ha vallningsfria, heter det så?

Vad skall jag tänka på?

Att inte köpa vallningsfria.
Citera
2018-03-23, 23:46
  #5
Medlem
Skin-skidor är det bästa just nu. Glöm vallningsfria de funkar inte alls.

Viktigt med skin-skidor är att de anpassas efter vikten.
Citera
2018-03-24, 07:41
  #6
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Har bara kört längdskidor 3 gånger i mitt liv men kör väldigt bra för att vara så bra tycker folket jag umgicks med som har kört i flera år.

Nu tänkte jag köpa mig ett eget PAKET, där skor, pinne och skidor ingår. Men jag ingenting och skulle behöva lite tips på bra skidor så man inte köper något skit! Eller om ni har något tips jag ska tänka på vid köp av längdskidor..

Jag tänker inte själv slipa eller hålla på med skidorna utan kanske kommer åka några gånger per vinter och thats it..

De olika tillverkarna brukar marmnadsföra något som de kallar "Vasaloppspaket", det brukar vara bra grejer som dessutom är någorlunda lätta att åka på.

Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Skin-skidor är det bästa just nu. Glöm vallningsfria de funkar inte alls.

Viktigt med skin-skidor är att de anpassas efter vikten.

Helt riktigt! Dessutom måste man tänka på att ha nyaste versionen av "Rottefällabindningen" Som går att justera i längd, så att du kan finjustera fästzonen genom att föra bindningen framåt respektive bakåt.
Citera
2018-03-24, 17:26
  #7
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Skin-skidor är det bästa just nu. Glöm vallningsfria de funkar inte alls.

Viktigt med skin-skidor är att de anpassas efter vikten.

Måste man "valla" eller sätta på tejp var 20e mil som jag hunnit läsa lite snabbt?

Jag vill ju ha ett par skidor som man tar fram när tillfälle ges och man drar en vända i spåren. Vill inte hålla på med vallning och så. Det kommer ta för mycket tid. Så stort är inte intresset.
Citera
2018-03-25, 00:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Måste man "valla" eller sätta på tejp var 20e mil som jag hunnit läsa lite snabbt?

Jag vill ju ha ett par skidor som man tar fram när tillfälle ges och man drar en vända i spåren. Vill inte hålla på med vallning och så. Det kommer ta för mycket tid. Så stort är inte intresset.

Tejpen har jag aldrig testat men i princip alla säger den är värdelös så jag tror på det.

”Skinnet” är som en len päls i åkriktningen men sträv bakåt. Klart det slits men håller relativt länge.

De som provat ”skinn” brukar vara helt frälsta, enda som grämer dem är att de inte köpt såna tidigare.

Glidvalla måste man göra som tidigare men dåligt glid är 100x bättre än bakhalt ändå så.
Citera
2018-03-28, 08:37
  #9
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Måste man "valla" eller sätta på tejp var 20e mil som jag hunnit läsa lite snabbt?

Jag vill ju ha ett par skidor som man tar fram när tillfälle ges och man drar en vända i spåren. Vill inte hålla på med vallning och så. Det kommer ta för mycket tid. Så stort är inte intresset.

Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Tejpen har jag aldrig testat men i princip alla säger den är värdelös så jag tror på det.

”Skinnet” är som en len päls i åkriktningen men sträv bakåt. Klart det slits men håller relativt länge.

De som provat ”skinn” brukar vara helt frälsta, enda som grämer dem är att de inte köpt såna tidigare.

Glidvalla måste man göra som tidigare men dåligt glid är 100x bättre än bakhalt ändå så.

Helt rätt vad gäller "Skinnen".

Vad gäller glidvallningen finns det genvägar som ren motionär.

Det räcker med en ordentlig grundvallning i början av säsongen. Därefter bättrar du regelbundet på med Vauhtis Quick glide. Det är inte svårare än att stryka på skokräm på en sko. Värma in vax med vallajärn är således bara något du behöver göra en gång/år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback