Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 20:54
  #1
Medlem
Passepartouts avatar
Min nuvarande mobil (Galaxy A3), klarar inte exponering av röda färger. De blir ljusa, halvdöda och "biter" inte. Har kollat på olika "mobilkameror bäst i test", men inte funnit några tillfredsställande svar. Just färgnyanseringen verkar det inte så noga med, snarare en smaksak, men jag behöver en så exakt färgåtergivning som möjligt. Ska bara fota konst på nära avstånd så färgnyanseringen är A och O.

Vilken mobilkamera ska jag köpa? Om det inte finns någon bra mobilkamera, vilken kompaktkamera är då bäst? Den ska vara enkel, lätthanterlig, och endast fylla funktionen att plåta konstverk (som inte ens behöver gå upp nämnvärt i format).

Tacksam för svar.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2018-03-23 kl. 20:58.
Citera
2018-03-24, 08:56
  #2
Medlem
Det går ju väldigt bra att ta foton med mobilkamera nuförtiden. Till och med linserna verkar fungera (eller om det är bildbehandlingsprogrammet som korrigerar för linsen)?
Även när det gäller färgåtergivingen tycker jag det fungerar.
Ifall du inte tänkt på det:
Färgen beror på ljuset. Bästa ljuset är dagsljus utomhus (tycker jag) - men det får inte vara sol. Alltså helst ett tunt molntäcke. Andra ljuskällor måste man se upp med.

(jag har också en samsung )
Citera
2018-03-25, 17:34
  #3
Moderator
rotadents avatar
iPhone klarar väl att fota råformat? Det är nog det jag skulle satsa på om jag var du. Eller ja, en mobil som tar råformat överlag, det kanske går med Android också så har du mer att välja på? Då kan du själv justera färger och mättnad på ett bra sätt i efterbehandling. Att hitta en mobil (eller kamera för den delen) som i alla situationer tar färgkorrekta bilder är svårt eller omöjligt. Att fota konst är dessutom en konst i sig, men det beror förstås på hur petig man är med kvaliteten och vad bilderna ska användas till.
Citera
2018-03-31, 00:33
  #4
Medlem
Efter haft både iPhone och Samsung så vinner samsung tycker jag
Citera
2018-04-07, 10:42
  #5
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suek
Efter haft både iPhone och Samsung så vinner samsung tycker jag

Ja det är klart att Samsung vinner! Eftersom Samsungs skärm sitter i IPhone X
Citera
2018-04-19, 00:25
  #6
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
iPhone klarar väl att fota råformat? Det är nog det jag skulle satsa på om jag var du. Eller ja, en mobil som tar råformat överlag, det kanske går med Android också så har du mer att välja på? Då kan du själv justera färger och mättnad på ett bra sätt i efterbehandling. Att hitta en mobil (eller kamera för den delen) som i alla situationer tar färgkorrekta bilder är svårt eller omöjligt. Att fota konst är dessutom en konst i sig, men det beror förstås på hur petig man är med kvaliteten och vad bilderna ska användas till.

Tack för alla svar.

Bilderna ska upp på en hemsida, inget större format att tala om. Har testat både inomhus och ute, molnigt respektive soligt; kameran har svårt att hantera specifika orangeröda nyanser. Knappt märkbart med de flesta målningarna, störande med några få. I övrigt fungerar färger och upplösning utmärkt. Även röda färger fungerar (om de inte upptar en för stor del av bildytan, eller är i "fel" nyans).

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av suek
Efter haft både iPhone och Samsung så vinner samsung tycker jag

Ja, kameran är i övrigt outstanding, återgivningen har varit fullt godtagbar tills en målning med orangeröda fält visade sig omöjlig att plåta.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2018-04-19 kl. 00:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback