Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-23, 19:17
  #1
Medlem
Hejsan bor i en bostadsrätt comhem.
Har ett jack i väggen för antennkabel för routern som comhem försett oss med.
Antennkabeln är på ca 3 meter och räcker precis till kanten på vardagsrummet.

Jag vill ha wifi i ett sovrum som ligger ca 10 meter bort med tjocka väggar emellan. Får inget wifi i det sovrummet alls idag.

Vill heller inte dra en massa kablar från vardagsrummet till sovrummet (även om jag gjorde det tror jag signalen skulle bli väldigt svag)

Jag undrar hur jag bäst löser detta? Finns det någon repeterenhet jag kan sätta emellan sovrummet och vardagsrummet? Kan jag undvika att skapa ännu ett bredbandsjack i väggen för det sovrummet?

Hur skulle ni gjort?
Citera
2018-03-23, 19:36
  #2
Medlem
GringaPuercas avatar
via elnätet i stället. Kablarna är redan dragna, och du har sannolikt ett eluttag i sovrummet.
Citera
2018-03-23, 19:36
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
En accesspunkt skulle göra susen, det finns ett antal olika varianter, t.ex denna https://www.netonnet.se/art/dator/na...e/229551.8932/

Kanske inte billigaste, men montera upp den i taket så blir det snyggt och inte så synligt.

En repeater skulle möjligtvis kunna hjälpa dig också, https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater
Citera
2018-03-23, 19:36
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Antennkabeln är på ca 3 meter och räcker precis till kanten på vardagsrummet.
Köp en längre kabel och placera routern närmare sovrummet. Annars så ska det funka med en repeater. Om nu inte rummet är byggt som en Faradays bur.
Citera
2018-03-23, 21:27
  #5
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Köp en längre kabel och placera routern närmare sovrummet. Annars så ska det funka med en repeater. Om nu inte rummet är byggt som en Faradays bur.

Varför inte rekommendera att halvera hastigheten hos operatören istället? Det är betydligt bättre än en repeater. Om nu signalen är noll, vad ska repeteras?
Citera
2018-03-23, 21:40
  #6
Medlem
cacas avatar
Mesh eller hub and spoke-system borde lösa ditt bekymmer...
Citera
2018-03-24, 08:46
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Varför inte rekommendera att halvera hastigheten hos operatören istället? Det är betydligt bättre än en repeater. Om nu signalen är noll, vad ska repeteras?
Naturligtvis placeras repeatern där det fortfarande finns signal.
Citera
2018-03-24, 09:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
via elnätet i stället. Kablarna är redan dragna, och du har sannolikt ett eluttag i sovrummet.
Som redan påpekats ovan; Home-plug, nätverk via elkablarna som redan sitter i väggarna i alla rum. Det finns även varianter för trådlöst nätverk via elnätet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...tverk/homeplug
Citera
2018-03-24, 09:39
  #9
Medlem
Sainsburyss avatar
Ja det finns ett gäng olika sätt att göra detta på.
Gå in på routern och ändra från kanal 6 till en annan kanal, även fast man sätter kanalerna på automatiskt så verkar det alltid gå på kanal 6. Dom flesta använder kanal 6. Ju lägre kanal, desto starkare signal men desto lägre (om ens märkbart) hastighet.

Kör enbart på 2.4Ghz bandet. Använd 802.11-n tekniken, var säker på att ditt nätverkskort stöder det, vilket dom flesta nätverkskort gör om det inte är en billig dator man har köpt (och då menar jag billig). Gå in på routern och sätt den på 20/40mhz (jag kommer ej ihåg vad det kallades).

Köp ett par enkla extenders som du sätter i el uttagen mellan ditt rum och routern:
https://www.netonnet.se/art/dator/na.../1002331.8894/

389kr styck.
Citera
2018-03-24, 09:42
  #10
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
via elnätet i stället. Kablarna är redan dragna, och du har sannolikt ett eluttag i sovrummet.

Jag undrar bara en sak, hoppas du har svar!

Är det så att dessa homeplugs faktiskt levererar internetuppkopplingen via elen? För jag tror nämnligen att dom skickar internetuppkopplingen mellan varandra trådlöst.
Citera
2018-03-24, 18:19
  #11
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag undrar bara en sak, hoppas du har svar!

Är det så att dessa homeplugs faktiskt levererar internetuppkopplingen via elen? För jag tror nämnligen att dom skickar internetuppkopplingen mellan varandra trådlöst.
De leder signalen via elnätet. Koppla en sändare till din router, peta in den i ett eluttag, stoppa in en mottagare i ett annat eluttag i huset och anslut t ex en trådlös router till denna. Vips har du ett trådlöst nätverk i ditt sovrum.
Citera
2018-03-24, 18:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag undrar bara en sak, hoppas du har svar!

Är det så att dessa homeplugs faktiskt levererar internetuppkopplingen via elen? För jag tror nämnligen att dom skickar internetuppkopplingen mellan varandra trådlöst.

Det verkar som att du har rätt i att det rör sig om trådlös radiokommunikation. Uteffekten är relativt låg och därför används elledningarna som bärare.

Citat:
Which frequency range are HomePlug AV and AV2 using?

HomePlug AV uses frequencies in the range of two to 28 MHz. The IEEE 1901 standard extends this range optionally to 50 Mhz. HomePlug AV2 utilizes frequencies in the range of 30 to 86 MHz to increase throughput.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback