Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 09:15
  #145
Medlem
MangoChutneys avatar
Har nu kollat tacklingen som J Lindström sätter in Oscar Steen i går, den har stora likheter med den tackling Mylläri satte in på Lasch och fick två minuter för. Att två likartade tacklingar med likartat resultat ger två helt olika bedömningar från domarteamen säger mycket om domarkvaliteten i Sverige idag.

Under pågående match mellan Malmö och Frölunda igår tyckte jag att det domarteamet ändå höll en bra nivå och hade lite svårt att förstå Peter Anderssons kritik mot dem efter matchen. När jag nu sett matchen en andra gång och med lite andra ögon så är jag böjd att hålla med honom. Frölunda kommer undan med väldigt många fasthållningar och hakningar som borde renderat utvisningar. Dock är de utvisningar Malmö drabbas av odiskutabla.
2018-03-24, 09:58
  #146
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Har nu kollat tacklingen som J Lindström sätter in Oscar Steen i går, den har stora likheter med den tackling Mylläri satte in på Lasch och fick två minuter för. Att två likartade tacklingar med likartat resultat ger två helt olika bedömningar från domarteamen säger mycket om domarkvaliteten i Sverige idag.

Under pågående match mellan Malmö och Frölunda igår tyckte jag att det domarteamet ändå höll en bra nivå och hade lite svårt att förstå Peter Anderssons kritik mot dem efter matchen. När jag nu sett matchen en andra gång och med lite andra ögon så är jag böjd att hålla med honom. Frölunda kommer undan med väldigt många fasthållningar och hakningar som borde renderat utvisningar. Dock är de utvisningar Malmö drabbas av odiskutabla.

Domarnivån är totalt sett en katastrof liksom nämndens/situationsrummets ageranden i slutspel.
Nils Andersson tacklade MRO med armen i ansiktet förra matchen och fick två minuter som dessutom MRO fick. Nils skulle givetvis haft match och sedan blivit avstängd. Nu fick han inte det för att MRO var uppmärksam, annars hade det blivit en hjärnskakning till i slutspelet.
2018-03-24, 10:22
  #147
Medlem
Whip-Lasch-skador är allvarliga saker.
2018-03-24, 13:15
  #148
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Domarnivån är totalt sett en katastrof liksom nämndens/situationsrummets ageranden i slutspel.
Nils Andersson tacklade MRO med armen i ansiktet förra matchen och fick två minuter som dessutom MRO fick. Nils skulle givetvis haft match och sedan blivit avstängd. Nu fick han inte det för att MRO var uppmärksam, annars hade det blivit en hjärnskakning till i slutspelet.

Just det du skriver är ett gissel som jag undrar hur vi skall komma undan; det när mottagaren av tacklingen är beredd eller inte.

Det lämnar utrymme för filmningar av överdriven effekt av tacklingen.

Att det faktum att MRO är beredd gör påföljden mindre är ju rättsosäkert rakt av.

Det öppnar för att t ex komplementspelare kan gå emot en motspelare och strax innan låtsas byta åkriktning, avsiktligt vända bort huvudet och sedan (beredd) låta sig blind-side tacklas av motståndaren. Tacklaren blir avstängd och komplementspelaren vilar resten av aktuell match för att komma tillbaka och bära vatten i nästa...

Konspiratoriskt i överkant av mig kanske... (har inte fått elchockerna ännu idag)
2018-03-24, 14:43
  #149
Medlem
Filipmedstrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Har nu kollat tacklingen som J Lindström sätter in Oscar Steen i går, den har stora likheter med den tackling Mylläri satte in på Lasch och fick två minuter för. Att två likartade tacklingar med likartat resultat ger två helt olika bedömningar från domarteamen säger mycket om domarkvaliteten i Sverige idag.

Under pågående match mellan Malmö och Frölunda igår tyckte jag att det domarteamet ändå höll en bra nivå och hade lite svårt att förstå Peter Anderssons kritik mot dem efter matchen. När jag nu sett matchen en andra gång och med lite andra ögon så är jag böjd att hålla med honom. Frölunda kommer undan med väldigt många fasthållningar och hakningar som borde renderat utvisningar. Dock är de utvisningar Malmö drabbas av odiskutabla.

Delar lite den uppfattningen men vill tillägga att Frölunda är bättre än Malmö på att förstärka situationer. Jag förstår att man försöker skaffa sig en fördel genom den taktiken, men jag tycker inte det hör hemma i hockey. Lite som Tjeckoslovakien under sina glansdagar. De var mästare på förstärka utvisningar.
2018-03-24, 15:07
  #150
Medlem
Tacklingen ni ska jämföfa Mylläris med är den på Lennström. Inte Lindströms mot huvudet.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback