Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 14:00
  #1
Medlem
Silleros avatar
I en krukmakares verkstad i det gamla Egypten har krukmakaren just placerat sitt arbetsstycke på drejskivan. Han sparkar igång skivan och formar med händerna arbetsstycket till en hög, buktig kruka. För att försköna krukan formar han i slutskedet av drejningen med ett spetsigt, spatelformat verktyg ett spiralformat mönster på krukans yttersida. Under tiden som han utför detta arbete konverserar han med sina arbetskamrater vid de andra drejskivorna. Han kanske sjunger en liten strof ibland för att fördriva tiden. Konversationen är högljudd, så också sången; en nödvändighet för att överrösta drejskivornas slammer.

Århundraden läggs till århundraden. Vi skriver snart år 2018. Vid en utgrävning i Egypten hittar en arkeolog några krukor, som är utsmyckade med spiralformade dekorationer. Han tycker krukorna ser intressanta ut och beslutar sig för att dokumentera dem. Dokumentationen sker med hjälp av ett laserinstrument, som skannar av föremålen och med en dators hjälp kan han sedan skapa en mycket exakt digital datamodell av krukorna. Datamodellen återger med en osannolik noggrannhet varje mikroskopisk ojämnhet på krukornas yta.

Vår arkeolog upptäcker då, när han studerar denna förnämliga datamodell, att de spiralformade ränderna på krukornas periferi uppvisar mikroskopiskt små fördjupningar, vilka bildar ett intermittent mönster. Han förundras över detta, men kommer så småningom fram till att de små fördjupningarna måste ha åstadkommits av ljudvågor, som fångades upp av drejverktyget, som i sin tur överförde vibrationerna till krukans yta på samma sätt som fonografens membran överförde ljudimpulser till vaxrullen. Genom diverse datorbearbetningar av det gåtfulla mönstret i krukornas spiralformade ränder kan så en konversation mellan några krukmakare i det forntida Egypten, eller kanske en sång, tona ut från en ljudanläggning anno 2017.

Jag skulle gärna vilja veta om detta är tekniskt möjligt. Jag har själv inte hört talas om någon forskning eller något experimenterande i den här riktningen. Idén är min egen så långt jag själv vet. Själv misstänker jag att mitt hugskott är och förblir ett tankeexperiment. Den obetydliga etsning som ljudvågorna via spateln eventuellt åstadkom försvann väl antagligen vid bränningen av keramikkrukan.


Med vänlig hälsning

Lars Efraimsson
Karlstad

P.S.
Jag har själv i Grekland med egna ögon sett keramikkrukor med spiralformat mönster; därav idén.
Citera
2018-03-23, 14:07
  #2
Medlem
franges avatar
Frågan är ju om krukorna är tillräckligt släta för att "få" dessa fördjupningar, och att de inte försvinner i bruset av materialets naturliga ojämnheter? Alltså, partiklarna i leran är nog större än vad dessa påstådda fördjupningar skulle vara.
Citera
2018-03-23, 14:10
  #3
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Frågan är ju om krukorna är tillräckligt släta för att "få" dessa fördjupningar, och att de inte försvinner i bruset av materialets naturliga ojämnheter? Alltså, partiklarna i leran är nog större än vad dessa påstådda fördjupningar skulle vara.

Håller med. Med tanke på den ålder som urhålkas i egypten, så har jag svårt att tro att dom är så släta som det påstås. Dock en intressant fråga.
Citera
2018-03-23, 14:16
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Idén är ganska gammal dock, även Mythbusters gjorde ett försök på detta och använde sig (vad jag vill minnas med rätt så bra teknik (för c:10 år sedan åtminstone).

https://www.youtube.com/watch?v=exfnUa1Jt38 (ljudet ifrån denna YT video är dock ironiskt rätt dåligt).

Minns inte exakt vad dom kom fram till men har för mig det var "plausible".

Jag tror att materialet (lera) är helt enkelt för tufft och kräver en ett annat "tufft" material för att faktiskt göra något som visar sig på lerkrukan och ljudvågor/luftvågor gjorda med våra röster tyvärr utan amplifiering inte har så stor påverkan. Men visst, idag kanske man kan göra ett grundligare test.
Citera
2018-03-23, 14:27
  #5
Medlem
Skulle tro att det är snudd på omöjligt. Brusnivån skulle vara oerhört hög och verktygen är inte på något sätt gjorda för att fånga upp ljud.
Citera
2018-03-23, 14:34
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Det är Möjligt år 2218 När Man Har Tillräckligt Stor Databas Från Olika Krukor Från Samma Språkområde Som Undersökts Med Ari (artificiell Röstintelligens).
Man Separerar Då Språkljud Från Andra Ovidkommande Ljud Och Kan Med Databearbetning Addera Och Tolka Språkfragment Från Olika Krukor Till Ett Helt Språk. Själva Ljudupptagningen Görs Med Gammal Beprövad Teknik Från 2165 Som Kommer Från Nobelpristagaren Ichoko Itsihaka Och Som Innebär Att Optisk Ljudavläsning Av Fragment Nanoniseras Och Klustras.
Citera
2018-03-24, 09:06
  #7
Medlem
Silleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det är Möjligt år 2218 När Man Har Tillräckligt Stor Databas Från Olika Krukor Från Samma Språkområde Som Undersökts Med Ari (artificiell Röstintelligens).
Man Separerar Då Språkljud Från Andra Ovidkommande Ljud Och Kan Med Databearbetning Addera Och Tolka Språkfragment Från Olika Krukor Till Ett Helt Språk. Själva Ljudupptagningen Görs Med Gammal Beprövad Teknik Från 2165 Som Kommer Från Nobelpristagaren Ichoko Itsihaka Och Som Innebär Att Optisk Ljudavläsning Av Fragment Nanoniseras Och Klustras.

Intressant spekulation kring mina egna spekulationer. Jag vet mycket väl att den här tekniken inte är framme nu 2018. Den tekniska utvecklingen går dock snabbt på alla områden. Om några decennier är nog detta möjligt.
Citera
2018-03-24, 11:39
  #8
Medlem
Silleros avatar
Idén är ganska gammal dock, även Mythbusters gjorde ett försök på detta och använde sig (vad jag vill minnas med rätt så bra teknik (för c:10 år sedan åtminstone).

https://www.youtube.com/watch?v=exfnUa1Jt38 (ljudet ifrån denna YT video är dock ironiskt rätt dåligt).

Minns inte exakt vad dom kom fram till men har för mig det var "plausible".

Jag tror att materialet (lera) är helt enkelt för tufft och kräver en ett annat "tufft" material för att faktiskt göra något som visar sig på lerkrukan och ljudvågor/luftvågor gjorda med våra röster tyvärr utan amplifiering inte har så stor påverkan. Men visst, idag kanske man kan göra ett grundligare test.

Fantastiskt!! Inget är tydligen nytt under solen. Inte trodde jag att någon, före mig, hade reflekterat kring den här knäppa idén med "talande lerkrukor". Jag har tittat på Mythbusters video, som för övrigt var bland det rörigaste jag någonsin sett, men som ända gav som resultat att min idé om röster från forntiden via lerkrukor inte funkar.
Citera
2018-03-24, 13:13
  #9
Medlem
Principen är samma som användes av grammofonens föregångare:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fonograf

För att små vibrationer skall bevaras så måste nålen vara helt stum så att den inte absorberar vibrationerna och materialet måste ha rätt plastiska egenskaper så att det formar sig efter nålen och sedan behåller formen när nålen har passerat.

Om vi bortser från lerans kornstorlek så används vatten som lösningsmedel. När nålen passerat så gör vattnets ytspänning att leran flyter tillbaka för att minimera ytans storlek. Vattnet gör att ytan snart är blank igen utan de små ojämnheter som nålen lämnade efter sig. När vattnet sedan avdunstar så torkar leran och krympning, kristallisering och variationer i lerans sammansättning skapar nya nya ojämnheter som ger leran den slutliga något matta ytan.
Citera
2018-03-24, 15:23
  #10
Medlem
Silleros avatar
Ja, så är det nog. Kan undra om ljud från gångna tider bevarats på något annat sätt. Det måste väl i så fall röra sig om något roterande medium.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback