Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-26, 15:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Allt ska vara i rabatt och har inte en aning om hur allt ska se ut, eller tänkt vad jag ens ska ha.

Börja med att fundera på hur du vill ha det. Dels hur rabatten ska vara utformad, och vad du vill ha för växter.

Fördelen med fleråriga växter är att de kommer att finnas på samma plats varje år. Du behöver inte plantera nya växter. De brukar dessutom kräva mindre arbete. Även om ettåriga växter kan vara trevliga ändå.

Personligen anser jag att det kan vara rätt trevligt att satsa på växter som blommar vid olika tidpunkter. Att exempelvis ha penséer och påskliljor under våren samt ljung och kärleksört på hösten. Då har du alltid något som blommar i trädgården, även om det sker vid olika tidpunkter. Att bara ha en massa sommarblommor kan vara trist, åtminstone i mitt tycke.

Sedan är det många som satsar på någon form av tema när de utformar en rabatt/trädgård. Då är det lättare att välja växter som passar tillsammans. Samtidigt som man kan få ett bättre helhetsintryck, då det lättare skär sig om man blandar växter hejvilt.
Citera
2018-03-26, 17:12
  #14
Medlem
pampussas avatar
Jeg synes du skal vente til nattefrosten er over, den dreper mange planter. I midten av mai begynner det vel med litt varmere netter. Og så vil jeg anbefale deg å ikke gape over for mye, altså lær deg 3-5 vekster å kjenne. Har du ringblomster og valmuer kan de dekke over tomrommene i beddet de første årene. Poteter er morsomt og lett å dyrke, det samme med belgplanter. Grønnkål er også morsomt å dyrke. Du kan bestille frø og begynne å så inne nå i en vinduskarm, viktig med lys. Når de er kommet opp noen cm pleier jeg å sette pottene kaldt, da går alt langsomt og jeg kan styre veksten. Chili og tomater er vel litt seint nå om du ikke har drivhus!

Jeg har god tid og hjelper gjerne, bare ta kontakt.
Jeg er i full gang med såing og vanning, alltid spennende om man får opp det man har sådd
Citera
2018-03-26, 18:50
  #15
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Aa okej. Tack för hjälpen, har några släktingar som bor i norge, dom hade något rosa planterat som var ganska fint, vet dock inte vad det heter eller vad det var för något.




Vad landar det på för pris på ett ungefär? Är inget kompliserat?



Det lät både intressant och gott. Älskar lök, bästa jag vet till käket. Men sen kommer det svåra, vilken man ska plantera vilken tid på året osv. Men jag får väl kolla upp det, tack för eran hjälp!

Den som svarade menar inte lök som man stoppar i ansiktet, troligen crocus, tulpaner etc, alltså lökväxter.
Verkar som du inte har så mycket koll så, som en i tråden redan varit inne på så bör du tänka på att ha något som är fint hela säsongen.
Så plockar några fina nybörjarperenner.
Höga perenner:
Daglilja(Hemerocallis)
Kransveronika (Veronicastrum)
Pioner, helst inga hybrider.
Miscanthus sinensis(glansmiskantus) högväxande gräs.
Kattfot som marktäckare
Allåkerbär eller åkerbär som marktäckare, supergoda bär som sprider sig villigt i kallt klimat.
Liljor är nästan alltid fina.

Finns hur mycket som helst.
Bäst är ändå att du kollar lite på egen hand.
Citera
2018-03-26, 19:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben

Vad landar det på för pris på ett ungefär? Är inget kompliserat?

typ gratis. inget komplicerat. finns massa färger att välja på, men jag tycker den ursprunliga Calendula officinalis är coolast, ty den innehåller mest eterisk olja och andra godheter. den räknas alltså även som en läkeört vilket namnet officinalis antyder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback