Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 11:11
  #1
Medlem
Det är väldigt viktigt att saker ska se slimmade och platta ut idag när det gäller webbdesign, men jag kan väl inte vara den enda som har tröttnat fullständigt på hur sterilt allt ska vara?

Om vi använder jättarna (google, facebook, twitter mm) som exempel så ser man ett tydligt mönster på hur moderna webben ska se ut, men det är något som saknas. Personlighet.

Jag minns när hemsidor var nästan helt 180° ifrån varandra när det gällde designval, och det var en positiv sak, men idag känns det som att allt ser likadant ut. Minimalt, platt, sterilt, kliniskt.

Lär vi komma till en punkt där vi går tillbaka till nästan skeuomorphism fast med en modern touch, eller är vi fast i platta helvetet ett bra tag till?
Citera
2018-03-23, 11:22
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Trender i webbdesign går antagligen i vågor, precis som övriga trender i samhället (ex arkitektur, inredning, mode m.m). Jag ser dock inga tecken på att stora massor börjar tröttna på dagens webbdesign, så jag tror att ett skifte är långt borta.
Citera
2018-03-23, 11:52
  #3
Medlem
Personligen gillar jag det "platta". Det är ofta lättöverskådligt och effektivt - det väsentliga innehållet hamnar i centrum. Företagen du nämner har ju lyckats bygga väldigt starka varumärken ändå, så någon typ av personlighet finns väl där.

Men i övrigt är det väl som Stygotius säger - trender kommer och går.
Citera
2018-03-23, 12:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Förmodligen aldrig. Hemma har vi 4st platt tv:s. Barnen Älskar dom.

Tror inte riktigt att det var designen på TV'n TS syftade på....

Platt design är ganska funktionellt, men anser att det delvis faktiskt börjat gå överstyr. Visst är det snyggt, men också ganska sterilt. Hoppas att fler åtminstone vågar gå utanför platt design.
Citera
2018-03-23, 13:06
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Design handlar inte längre om att designers freebasar "någonting snyggt" utan om användarvänlighet, psykologi, A/B-testning och lite annat snajdigt. I grunden handlar det ju om att man optimerar användarupplevelsen på ett sådant sätt att alla, även den största idioten, ska kunna använda produkten. Det leder till att sajter blir mer och mer lika eftersom det finns en sorts design, den "avskalade", som fungerar bäst för den stora massan.

Så jag tror designen är här för att stanna, i alla fall tills någon kommer på någonting revolutionerande (VR/AR lär väl förändra gränssnitten en aning).
Citera
2018-03-23, 14:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Det är väldigt viktigt att saker ska se slimmade och platta ut idag när det gäller webbdesign, men jag kan väl inte vara den enda som har tröttnat fullständigt på hur sterilt allt ska vara?

Om vi använder jättarna (google, facebook, twitter mm) som exempel så ser man ett tydligt mönster på hur moderna webben ska se ut, men det är något som saknas. Personlighet.

Jag minns när hemsidor var nästan helt 180° ifrån varandra när det gällde designval, och det var en positiv sak, men idag känns det som att allt ser likadant ut. Minimalt, platt, sterilt, kliniskt.

Lär vi komma till en punkt där vi går tillbaka till nästan skeuomorphism fast med en modern touch, eller är vi fast i platta helvetet ett bra tag till?


Jag kommer ihåg, för länge länge sedan i en galax långt borta (känns det som iaf), när jag byggde hemsidor, så försökte jag få lite dimension på mina sidor, men ändå inte för tunga. Det enklaste va ju att skapa skuggor som vissa objekt/bilder droppade ner på annat, och vara kreativ på vissa överlappningar så det såg ut att finnas lite djup ändå. Detta va lite svårt eftersom det va på den tiden då många fortfarande satt med modem eller slöa uppkopplingar, så man kunde inte fläska upp så mycket grafik som tillåts idag.

Det kommer inom snar framtid komma 3D sidor och även VR sidor, tekniken kommer göra det mera och mera tillgängligt och ett VR internet blir väl Internet 2.0 kanske.
Hela sidan behöver ju nödvändigtvis inte ha ett djup, men kanske ett menysystem som ligger i grunden där man kan bläddra och klicka på länkar som sedan poppar upp och fyller större delen av webbläsaren.
Citera
2018-03-24, 06:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Det kommer inom snar framtid komma 3D sidor och även VR sidor, tekniken kommer göra det mera och mera tillgängligt och ett VR internet blir väl Internet 2.0 kanske.

Intressant.

Ja annars så håller jag inte med TS, ja dagens hemsidor liknar varandra som fan och är proppade med smileys och annat visuellt som man egentligen inte har nytta av.

Tycker att 80% av de sidor man besöker kör typ single page design.
Typ så här: https://www.kinexmedia.com
Citera
2018-03-24, 07:17
  #8
Medlem
GillJungs avatar
Det värsta av allt är den där klassiska wordpress-sidan. Har man sett en så har man sett alla liksom. De är helt otroligt fula och intetsägande. Det har gått så långt att jag undviker företag med hemsidor av denna sort eftersom det börjar ge ett oseriöst intryck.

[Edit] Ovan nämnda hemsida är ett perfekt exempel på vad jag syftar på: https://www.kinexmedia.com

Hemsidan är extremt kompakt och som ett resultat inte alls användarvänlig. Förstår inte alls hur en del kan tycka det är bra att använda en sådan design. Får de kommunala hemsidorna att framstå som geniala i jämförelse...
__________________
Senast redigerad av GillJung 2018-03-24 kl. 07:21.
Citera
2018-05-08, 08:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Det värsta av allt är den där klassiska wordpress-sidan. Har man sett en så har man sett alla liksom. De är helt otroligt fula och intetsägande. Det har gått så långt att jag undviker företag med hemsidor av denna sort eftersom det börjar ge ett oseriöst intryck.

[Edit] Ovan nämnda hemsida är ett perfekt exempel på vad jag syftar på: https://www.kinexmedia.com

Hemsidan är extremt kompakt och som ett resultat inte alls användarvänlig. Förstår inte alls hur en del kan tycka det är bra att använda en sådan design. Får de kommunala hemsidorna att framstå som geniala i jämförelse...

Vad menar du med kompakt? För jag uppfattar inte alla dessa tomma vita fält, stora blaffiga bilder och en sida man får scrolla till förbannelse att vara "kompakt"?
Citera
2018-05-08, 08:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
[Edit] Ovan nämnda hemsida är ett perfekt exempel på vad jag syftar på: https://www.kinexmedia.com

Hemsidan är extremt kompakt och som ett resultat inte alls användarvänlig. Förstår inte alls hur en del kan tycka det är bra att använda en sådan design. Får de kommunala hemsidorna att framstå som geniala i jämförelse...

Kompakt? Tycker varken att den är kompakt eller minimalistisk, utan här krävs det rejält mycket scrollande. Dessutom känns den trög på min dator (vilken i och för sig inte är speciellt snabb).
Citera
2018-09-05, 08:20
  #11
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Det är väldigt viktigt att saker ska se slimmade och platta ut idag när det gäller webbdesign, men jag kan väl inte vara den enda som har tröttnat fullständigt på hur sterilt allt ska vara?

Om vi använder jättarna (google, facebook, twitter mm) som exempel så ser man ett tydligt mönster på hur moderna webben ska se ut, men det är något som saknas. Personlighet.

Jag minns när hemsidor var nästan helt 180° ifrån varandra när det gällde designval, och det var en positiv sak, men idag känns det som att allt ser likadant ut. Minimalt, platt, sterilt, kliniskt.

Lär vi komma till en punkt där vi går tillbaka till nästan skeuomorphism fast med en modern touch, eller är vi fast i platta helvetet ett bra tag till?
Håller med helt; platta helvetet är bara rörigt, groteskt och problemskapande i största allmänhet. Överhuvudtaget lever vi i en era där s k "design" är extremt likriktad och oftast väldigt ful. Vet inte om gamla vs nya Tradera eller Windows Live Messenger vs Skype är värst, men att utvecklingen gått bakåt råder ingen tvivel om. Blocket är ett av ytterst få exempel där man moderniserat på ett sätt som inte är uteslutande negativt.
Citera
2018-09-05, 08:44
  #12
Medlem
hakro807s avatar
Handlar det inte väldigt mycket om att sidorna ska gå att visa och se bra ut oavsett upplösning/storlek/orientering på skärmen? Och då blir det givetvis mycket lättare om det handlar om ganska enkla designelement.

Exempelvis den sidan som togs som exempel, Kinexmedia, anpassar dynamiskt sitt innehåll efter bredden på skärmen och ser bra ut i alltifrån ~300 pixlar till ~1200 pixlar i bredd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback