Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 10:34
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Nu har ju en helt ny värld öppnats upp inom EU, eftersom att man äntligen kan använda mobilen fullt ut utan att det kostar skjorta. Man kan använda google maps och andra turistappar som kräver internet utan att man behöver leta upp ett kafé med wifi, något som inte är allt för vanligt i länder som exempelvis Slovakien.

När tror ni att detta blir ett faktum globalt? Tänker då inte nödvändigtvis globalt som i alla länder (ingen förväntar det väl sig i länder som Djibouti?), men i alla fall som de allra populäraste resmålen som Australien, Thailand, Kina, Japan, Brasilien, USA, Indonesien osv?

Jag åker till Japan i höst, och visst har jag inga problem med att hyra ett pocket wifi men det hade ju varit så mycket smidigare och enklare om man bara hade kunnat vara uppkopplat till 4G-nätet istället så man slipper ha en stor klump i fickan som riskerar att borttappas.

Tror ni att vi inom 5-10 år har global roaming?
Citera
2018-03-23, 10:38
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
det dröjer hoppas jag.

som alla vet är det ju den som går vilse som hittar de nya stigarna.
Citera
2018-03-23, 10:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tror ni att vi inom 5-10 år har global roaming?
Absolut inte, jag skulle säga att det dröjer ett bra tag till (15-20 år, om ens det).
Nog för att globalisering är ett faktum, men det lär nog ta ett tag innan mobiloperatörer börjar samarbeta med varandra globalt för att enas om gratis roaming. Se bara hur långt bak de ligger i USA t.ex.
Citera
2018-03-23, 10:53
  #4
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Absolut inte, jag skulle säga att det dröjer ett bra tag till (15-20 år, om ens det).
Nog för att globalisering är ett faktum, men det lär nog ta ett tag innan mobiloperatörer börjar samarbeta med varandra globalt för att enas om gratis roaming. Se bara hur långt bak de ligger i USA t.ex.
Det håller faktiskt på att hända i både Nord- och Sydamerika: https://globalnews.ca/news/4096746/r...g-of-the-past/
Citera
2018-03-23, 10:56
  #5
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
När tror ni att detta blir ett faktum globalt? Tänker då inte nödvändigtvis globalt som i alla länder (ingen förväntar det väl sig i länder som Djibouti?), men i alla fall som de allra populäraste resmålen som Australien, Thailand, Kina, Japan, Brasilien, USA, Indonesien osv?

Tror ni att vi inom 5-10 år har global roaming?

Det är på gång. Redan ett faktum för Telenors kunder i Thailand, Malaysia och Burma:

https://www.expressen.se/allt-om-res...is-i-thailand/

Så inom 5-10 år kan vi sannolikt räkna med att de flesta operatörer erbjuder samma och dessutom i allt fler länder.
Citera
2018-03-23, 10:59
  #6
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är på gång. Redan ett faktum för Telenors kunder i Thailand, Malaysia och Burma:

https://www.expressen.se/allt-om-res...is-i-thailand/

Så inom 5-10 år kan vi sannolikt räkna med att de flesta operatörer erbjuder samma och dessutom i allt fler länder.

Grymt! Utvecklingen är på gång då, ser jag
Citera
2018-03-23, 11:31
  #7
Medlem
hopp1s avatar
Så länge det finns mäktiga diktatorer som Putin och Trump, som nyckfullt och ologiskt styr stora delar av världen, så tror jag inte på det.
Dessutom finns det så mycket extremt nationalism, som dessutom ökar och hotar att få inflytande, så kommer vi att få se betydligt mindre internationellt samarbete. Se bara på Sverige, där vi har ett stort nazistparti i riksdagen. De går ju inte att lita på, vad gäller samarbete långt över gränserna. Kan ni se SD gilla ett utökat samarbete med arabländerna och Afrika?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback