Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 10:05
  #1
Medlem
Julmustarns avatar
Hej

Fastnade först för någon kompakt suv men efter provkört flera så kom jag fram till att det inte är för mig samt opraktiskt.
Vad har ni för förslag på kombis och sedans med 4x4. Åker lite i norra Sverige samt fjällstugan 4-5 gånger om året, så lite utrymme, ekonomisk, körglad och någorlunda framkomlighet är +.
Kommer vara en förmånsbil, max 10pbb, vill dock inte gå upp dit om det inte verkligen behövs.
Den mest förnuftiga jag hittat hittills är Octavia Scout som jag kan få absolut maxad för 260.
Roligaste Bmw 330i Xdrive? Lite törstiga dock.
Vilken bil får man om man tar det praktiska från Skodan och körglädjen från BMW? Finns det en sån bil? Kanske ställer lite orimliga krav hehe.
Förslag uppskattas

Tack på förhand!
Citera
2018-03-23, 11:40
  #2
Medlem
franges avatar
Subaru Forester, XV eller Outback?
Citera
2018-03-23, 13:38
  #3
Medlem
miklons avatar
Körglädje är ju BMWs paradgren, så är det prioriterat så är nog absolut BMW ett bra val. Dock behöver du ju inte upp till en 330xi om inte toppfart och acceleration är det viktigaste, bilarna med mindre motorer har ju samma fina vägegenskaper. En nackdel med just 3-serien är att den är rätt bullrig, om de inte fixat det i den senaste generationen.

Annars så är min spontana tanke när man pratar om en mix av Skoda och BMW: Audi.

Jag har ungefär samma behov och önskemål som du beskriver och jag kör för tillfället A4-kombi, som jag är väldigt nöjd med, det är dock inte den senaste generationen, utan den förra. A4 är en praktisk bil med bra fyrhjulsdrift, bra vägegenskaper (men det är ingen 3-serie) och en rätt hög känsla av kvalitet och lite flärd. Jag tycker dessutom att Audi är snyggare än BMW nuförtiden, men det är ju en smaksak.
Citera
2018-03-23, 13:41
  #4
Medlem
Nu Har jag inte riktigt koll på var förmånsvärdet hamnar på. Men jag skulle rekomendera dig att titta på Volvo V60. De som de nu släpper som Klassik. En i mitt tycke trevlig och bekväm bil med bra köregenskaper kopplat med 4-WD
Citera
2018-03-23, 13:45
  #5
Medlem
Julmustarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Subaru Forester, XV eller Outback?

Ska provköra en Subaru men dem känns tråkiga. Ser plastiga ut, långsamma motorer och CVT låda
Men ska försöka ha ett öppet sinne när jag närmsta Subaru ställe
Citera
2018-03-23, 14:55
  #6
Medlem
Julmustarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Körglädje är ju BMWs paradgren, så är det prioriterat så är nog absolut BMW ett bra val. Dock behöver du ju inte upp till en 330xi om inte toppfart och acceleration är det viktigaste, bilarna med mindre motorer har ju samma fina vägegenskaper. En nackdel med just 3-serien är att den är rätt bullrig, om de inte fixat det i den senaste generationen.

Annars så är min spontana tanke när man pratar om en mix av Skoda och BMW: Audi.

Jag har ungefär samma behov och önskemål som du beskriver och jag kör för tillfället A4-kombi, som jag är väldigt nöjd med, det är dock inte den senaste generationen, utan den förra. A4 är en praktisk bil med bra fyrhjulsdrift, bra vägegenskaper (men det är ingen 3-serie) och en rätt hög känsla av kvalitet och lite flärd. Jag tycker dessutom att Audi är snyggare än BMW nuförtiden, men det är ju en smaksak.
¨
Tack ska kolla upp Audi Synd bara att där jag varit i Sthlm så har försäljarna varit rätt dryga, då blir man rätt otaggad. Någon som kan reka bästa Audi stället i Sthlm?
Citera
2018-03-23, 17:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu Har jag inte riktigt koll på var förmånsvärdet hamnar på. Men jag skulle rekomendera dig att titta på Volvo V60. De som de nu släpper som Klassik. En i mitt tycke trevlig och bekväm bil med bra köregenskaper kopplat med 4-WD
v60 är nog en av de sämsta bilarna som volvo släppt på senare år, plastig inuti, tråkig och bullrig motor, fruktansvärt ful.
Till TS, för 10 PPB får du väl en passat alltrack med biturbo, 240 hk, bra drag i accelerationen, mycket utrustning.
https://www.volkswagen.se/app/bygg-d...X?page=summary
Citera
2018-03-23, 19:10
  #8
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
v60 är nog en av de sämsta bilarna som volvo släppt på senare år, plastig inuti, tråkig och bullrig motor, fruktansvärt ful.
Till TS, för 10 PPB får du väl en passat alltrack med biturbo, 240 hk, bra drag i accelerationen, mycket utrustning.
https://www.volkswagen.se/app/bygg-d...X?page=summary

Ja, Passat har ju fördelen att man får väldigt mycket mer utrustning för pengarna jämfört med Audi, dessutom är komfort och kvalitet bra.

I och med att vi pratar pbb så antar jag att det handlar om en förmånsbil som ska bytas efter ett par år. Då skulle jag också rekommendera en titt på Peugeot 508 RXH. Fyrhjulsdrift genom elmotor på bakaxeln, låg förbrukning, enormt bra komfort och dessutom en snygg bil som sticker ut en del. Inom budgeten så går det att få den fullutrustad, vilket innebär i princip allt lullull man kan tänka sig.

Edit: Och jodå, jag vet allt som sägs om Peugeot och franska bilar i allmänhet, men jag har ägt en 508 själv (inte RXH dock) och det är en riktigt skön bil för långfärder och finishen och kvalitetskänslan är nästan i nivå med Audi och BMW. Prestanda är helt ok också, med 180 hk dieselmotor + elmotorn.
__________________
Senast redigerad av miklon 2018-03-23 kl. 19:16.
Citera
2018-03-24, 09:02
  #9
Medlem
Julmustarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
v60 är nog en av de sämsta bilarna som volvo släppt på senare år, plastig inuti, tråkig och bullrig motor, fruktansvärt ful.
Till TS, för 10 PPB får du väl en passat alltrack med biturbo, 240 hk, bra drag i accelerationen, mycket utrustning.
https://www.volkswagen.se/app/bygg-d...X?page=summary

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, Passat har ju fördelen att man får väldigt mycket mer utrustning för pengarna jämfört med Audi, dessutom är komfort och kvalitet bra.

I och med att vi pratar pbb så antar jag att det handlar om en förmånsbil som ska bytas efter ett par år. Då skulle jag också rekommendera en titt på Peugeot 508 RXH. Fyrhjulsdrift genom elmotor på bakaxeln, låg förbrukning, enormt bra komfort och dessutom en snygg bil som sticker ut en del. Inom budgeten så går det att få den fullutrustad, vilket innebär i princip allt lullull man kan tänka sig.

Edit: Och jodå, jag vet allt som sägs om Peugeot och franska bilar i allmänhet, men jag har ägt en 508 själv (inte RXH dock) och det är en riktigt skön bil för långfärder och finishen och kvalitetskänslan är nästan i nivå med Audi och BMW. Prestanda är helt ok också, med 180 hk dieselmotor + elmotorn.

Tack ska kolla upp dessa Nya V60 verkar dock mycket bättre än gamla, ska läsa på lite om den.
Citera
2018-03-24, 16:00
  #10
Medlem
18137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julmustarn
Ska provköra en Subaru men dem känns tråkiga. Ser plastiga ut, långsamma motorer och CVT låda
Men ska försöka ha ett öppet sinne när jag närmsta Subaru ställe

Vi är extremt nöjda med vår Outback. Bra komfort och inte alls plastig jämfört med annat i prisklassen, tvärt om. Provkörde typ alla 4x4 i prisklassen och jag gillade denna bäst trots CVT låda men man ska ju såklart inte jämföra med BMW etc som kostar 100k ytterligare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback