Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-24, 12:57
  #13
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag skulle vara försiktig med att tolka dessa uppgifter innan vi vet vad undersökningen verkligen avser, samt har tillgång till svaren på frågorna. Just nu har man valt att dölja vissa viktiga fakta i undersökningen.

Jag tror exempelvis att majoriteten som svarade inte funderar så mycket på hur Flashback driver sin verksamhet, utan mer på hur stort förtroende de har för informationen som postas på forumet. Men det är bara en gissning.

Frågeformuleringen var följande:

”Hur stort förtroende har du för det sätt på vilket följande verksamheter sköter sitt arbete?”

Svarsalternativen var följande:

Mycket stort förtroende
Ganska stort förtroende
Varken stort eller litet förtroende
Ganska litet förtroende
Mycket litet förtroende

http://medieakademien.se/wp-content/...etern_2018.pdf

De redovisade svaren (s 20) var enbart för de som svarade "Mycket stort" eller "Ganska stort". Uppgiften om hur stor del som svarade "Varken stort eller litet förtroende" (pga att de har låg kännedom om verksamheten, eller saknar åsikt) saknas, vilket i teorin innebär att det korrekta svaret skulle kunna vara följande:

Mycket stort förtroende: 7%
Ganska stort förtroende: 0%
Varken stort eller litet förtroende: 93%
Ganska litet förtroende: 0%
Mycket litet förtroende: 0%

Ett sådant svar skulle innebära att allmänheten har ett mycket stort förtroende för Flashback. Men det korrekta svaret kan även vara:

Mycket stort förtroende: 0%
Ganska stort förtroende: 7%
Varken stort eller litet förtroende: 0%
Ganska litet förtroende: 0%
Mycket litet förtroende: 93%

Vilket skulle tyda på den direkta motsatsen. Eftersom vissa uppgifter saknas, så finns det utrymme för misstolkningar. Expressen får 10% i undersökningen, vilket är 3% mer än Flashback. Men ifall gruppen "Varken stort eller litet förtroende" exkluderas så kan resultatet innebära att det finns ett betydligt större förtroende för Flashback än exempelvis Expressen.

Jag anser att det är en stor skillnad på frågan "Hur stort förtroende har du för det sätt på vilket följande verksamheter sköter sitt arbete?" och "Hur stort förtroende har du för innehållet på Flashback"? Undersökningen ställer enbart den första frågan, men redovisar inte svaren. De gör en sammanfattning, baserad på vad man anser viktigt att förmedla, vilket ger stort utrymme för godtycklighet.

Jag tycker det är bra och intressant att de inkluderar Flashback, men tycker det är tråkigt att de inte redovisar alla svaren i undersökningen. Undersökningen är gjord av MedieAkademin som är grundat av Göteborgs-Posten, Göteborgs universitet, Forsman & Bodenfors och NFO Infratest (numera Kantar Sifo). När undersökningen är beställd och utförd av privata aktörer där det även kan finnas ett egenintresse, så bör man vara försiktig med att lägga allt för stor vikt i det som redovisas. Inte minst när man väljer att exkludera viktig information för allmänheten.

Vid en korrekt presentation så skulle samtliga svarsalternativ för varje aktör redovisas. Antingen att presentationen fanns i två versioner, eller att de redovisades slutet. Trots detta, så är jag glad att de även inkluderade Flashback i undersökningen, även om det är omöjligt att veta vad svaren från undersökningen betyder i praktiken. Baserat på de uppgifter som redovisats så kan Flashback vara den aktör som har högst förtroende av alla i undersökningen. Om det är så eller inte vet vi faktiskt inte.

admin

Tack för bra analys.
Citera
2019-03-21, 13:36
  #14
Medlem
Nu är siffrorna för 2019 här.

Det är fortfarande 7 % som har stort eller ganska stort förtroende för Flashback.

https://medieakademien.se/wp-content...ern-2019-1.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback