Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-23, 04:24
  #1
Medlem
Överväger att skaffa ett sådant. Har ni någon erfarenhet?

Har rediga grejor i maskinparken, men funkar det i praktiken?
Citera
2018-03-23, 05:02
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
men funkar det i praktiken?
Döm själv...
https://www.youtube.com/watch?v=mMoEtZSvsVs
Citera
2018-03-23, 05:59
  #3
Medlem
Timmervargens avatar
Beror på var du bor. Har du 100 cm isar eller bor du i fjollträsk?
Citera
2018-03-23, 06:07
  #4
Medlem
Jofan fungerar om du har en bra skruvdragare.
Se till att spiralen har typ en stav eller liknande som är större än borrens diameter, inte bara en spiral ligger på botten så chucken släppt
Citera
2018-03-23, 06:22
  #5
Medlem
Knucklehugss avatar
Det där måste jag prova, tack för tipset.
Citera
2018-03-23, 08:35
  #6
Medlem
paerras avatar
Fungerar säkert väldigt bra. Men det äter nog batteri som tusan.

Så en bra kvalitetsskruvdragare är nog att rekommendera
Citera
2018-03-23, 09:44
  #7
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Överväger att skaffa ett sådant. Har ni någon erfarenhet?

Har rediga grejor i maskinparken, men funkar det i praktiken?

Fungerar klockrent men det går tungt genom 100cm is , bra batteri krävs .

En 18-voltare av bättre kvalitet är ett måste , har roat mig med att prova lite olika skruvdragare för skojs skull och det är stor skillnad mellan billig skit och dyrare proffsmaskiner .

# 12V Black & Decker gav ifrån sig ett knastrande ljud och luktade illa efter ett borrhål
# 12V Milwaukee ( 8 år gammal ) fungerade utmärkt , åt batteri
# 18V Ryobi ( Jula) fungerade utmärkt , Klent batteri ( 1,3Ah )orkar fem borrhål i -20
# 18V Batteriexperten noname borrar 10-15 hål på en acc , okänd Ah
# 18V Bosch 5,0A borrar tills du är less på att fiska
Citera
2018-03-23, 10:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Fungerar klockrent men det går tungt genom 100cm is , bra batteri krävs .

En 18-voltare av bättre kvalitet är ett måste , har roat mig med att prova lite olika skruvdragare för skojs skull och det är stor skillnad mellan billig skit och dyrare proffsmaskiner .

# 12V Black & Decker gav ifrån sig ett knastrande ljud och luktade illa efter ett borrhål
# 12V Milwaukee ( 8 år gammal ) fungerade utmärkt , åt batteri
# 18V Ryobi ( Jula) fungerade utmärkt , Klent batteri ( 1,3Ah )orkar fem borrhål i -20
# 18V Batteriexperten noname borrar 10-15 hål på en acc , okänd Ah
# 18V Bosch 5,0A borrar tills du är less på att fiska


Skönt att det är en 18V Bosch 4,0A jag skall använda då. Nu är det bara hitta lämpligt borr mes tillsats/adapter då.
Citera
2018-03-23, 22:02
  #9
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Skönt att det är en 18V Bosch 4,0A jag skall använda då. Nu är det bara hitta lämpligt borr mes tillsats/adapter då.
Skaffa en adapter och använd din gamla borr , det gjorde jag .

Det viktiga är att adaptern har ett handtag som inte följer med när borren snurrar .
Detta fyller två funktioner , dels har du styrsel på borren så du borrar rakt och kan hålla emot då det går tungt sista centimetern innan du är igenom , dels hindrar det att isborren försvinner då du borrat genom isen om du dragit åt chucken dåligt ...

Ett exempel , finns en massa olika modeller :

https://www.ofc.nu/vinter/isborrar-t...agare-for-18mm
Citera
2018-03-23, 22:05
  #10
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Fungerar klockrent men det går tungt genom 100cm is , bra batteri krävs .

En 18-voltare av bättre kvalitet är ett måste , har roat mig med att prova lite olika skruvdragare för skojs skull och det är stor skillnad mellan billig skit och dyrare proffsmaskiner .

# 12V Black & Decker gav ifrån sig ett knastrande ljud och luktade illa efter ett borrhål
# 12V Milwaukee ( 8 år gammal ) fungerade utmärkt , åt batteri
# 18V Ryobi ( Jula) fungerade utmärkt , Klent batteri ( 1,3Ah )orkar fem borrhål i -20
# 18V Batteriexperten noname borrar 10-15 hål på en acc , okänd Ah
# 18V Bosch 5,0A borrar tills du är less på att fiska
EDIT :

#18V Bosch 5.0A borrade 34 hål i halvmetertjock havsis , det var en hel dags fiske på två man .
Temperatur runt -5 grader , jag hade batteriet i overallen mellan borrningarna , det gör stor skillnad .
Citera
2018-03-24, 03:35
  #11
Medlem
Det Du TS ska koncentrera dig på är skären på borren.

Har du de sylvassa så går det mycket lättare!

Många isfiskare byter ut sina skär ute på isen, för att hålla det optimalt. Nu menar jag inte att du ska eller behöver göra så, men det förekommer.

Jämför att raka dig med ett vasst rakblad mot en slö yxa.
Dålig jämförelse, men du fattar nog vad jag menar...
Citera
2019-12-11, 04:20
  #12
Medlem
SportquattroS1s avatar
Bumpar denna tråd.

Är det någon som testat en isborr på 250mm med en skruvdragare? Jag har en borrskruvdragare (ej slag) från Milwaukee med ett vridmoment på 135Nm och har sett att folk borrar 150-200mm med dessa utan protest.

Honda/StrikeMaster motorborr har 1,9Nm i motorn och 40:1 i utväxling vilket borde ge ca. 76Nm på borren. Dessa säljs med spiraler mellan 150-250mm.

Det jag är orolig för är inte huvudsakligen att maskinen inte orkar, jag funderar mer på om adaptern mellan chuck och spiral håller?

Behöver jag borra 250mm? Ja, jag är på jakt efter grov gädda. Tidigare så har jag borrat 3st 150mm hål och huggit upp emellan dem. Detta är på tok för omständigt och nu tänkte jag rationalisera mitt ismete.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback