Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-23, 02:52
  #1
Medlem
tjenare det är så att jag ska ut o campa i sommar nu men vet inte vilket kök jag ska ha jag har kollat lite på spritkök och gasol
spritköket är smidigt att bära med sig då jag och polarna kommer gå några mil men dålig effekt på det vad jag hört
sen har vi det mest effektiva valet gasol kök men otympligt att ta med sig vad tycker ni är bäst att ha med sig ? kommer användas mest till stekning o koka o lite andra saker e tacksam för svar XD
Citera
2018-03-23, 06:00
  #2
Medlem
Timmervargens avatar
Trangia med gasbrännare.
Citera
2018-03-23, 06:12
  #3
Medlem
cacas avatar
Skulle som ovan också välja gas och trangia.

Sprit fungerar i princip också bra men som sagt lite svårare ställa värme samt sprit väger mer än gas om det har betydelse, för undvika att sprit sotar ner kastruller skvätt i lite vatten.

Ska du däremot upp på högre höjd eller på vintern fungerar gas sämre, då rekommenderar jag ett kök som drivs av annat flytande bränsle som bensin med det mek det innebär osv.
Citera
2018-03-23, 06:33
  #4
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Skulle som ovan också välja gas och trangia.

Sprit fungerar i princip också bra men som sagt lite svårare ställa värme samt sprit väger mer än gas om det har betydelse, för undvika att sprit sotar ner kastruller skvätt i lite vatten.

Ska du däremot upp på högre höjd eller på vintern fungerar gas sämre, då rekommenderar jag ett kök som drivs av annat flytande bränsle som bensin med det mek det innebär osv.

Gas fungerar bättre ju högre upp man kommer ,omgivningstrycket sjunker ju så gasen lämnar tuben lättare.
Kolla länken här nedan, trycket står på vänster vertikal - 1 atm är havsnivå - sticker man upp en bit funkar ju även fan ren butan som bara ger gas till 0 grader vid havsnivå ala 1 atm.
Notera att temperaturskalan i botten är F - övre är grader

http://zenstoves.net/Canister/GasCan...eVsATM+PSI.png

Så gas är ett mycket lämpligt bränsle för bergsaktiviteter om man börjar prata flera km även i kyla.
Citera
2018-03-23, 07:54
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Gas är skitsmidigt men fungerar sämre när det är kallt ute, och väldigt dåligt på vintern om det är minusgrader.

Ska du bara ut en liten snabbis och har begränsad ekonomi skulle jag säga ett trangia spritkök, det är mest kök för pengarna. Är pengarna inte en jättesmal sektor skulle jag satsa på ett gaskök. Mest mångidigt är såklart ett mulitfuel men då kommer du upp i 2000:-klassen bara för själva brännaren. Och dessa är lite mer utrymmeskrävande.

Börja med ett billigt Trangia spritkök, sen kan du byta till gas om du känner att det behövs är mitt tips.

https://www.xxl.se/vildmark/vildmark...nnare/c/200402

Där har du att välja på
__________________
Senast redigerad av Luxus 2018-03-23 kl. 07:56.
Citera
2018-03-23, 15:33
  #6
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Gas fungerar bättre ju högre upp man kommer ,omgivningstrycket sjunker ju så gasen lämnar tuben lättare.
Kolla länken här nedan, trycket står på vänster vertikal - 1 atm är havsnivå - sticker man upp en bit funkar ju även fan ren butan som bara ger gas till 0 grader vid havsnivå ala 1 atm.
Notera att temperaturskalan i botten är F - övre är grader

http://zenstoves.net/Canister/GasCan...eVsATM+PSI.png

Så gas är ett mycket lämpligt bränsle för bergsaktiviteter om man börjar prata flera km även i kyla.
Beror på vilken gas man använder, gemene man köper nog ”vanlig” gas till brännaren på Jula eller liknande....
https://www.addnature.com/guider/friluftskok.html
Citera
2018-03-23, 17:28
  #7
Medlem
448s avatar
Spelar inge roll som jag sade innan , även gas som inte funkar vid 0 grader vid markytan kan funka på 2000 meters höjd vid samma temperatur då trycket i tuben är högre än utanför.

Tubens gastryck måste överstiga det omgivande gastrycket.

Läs och lär
Citera
2018-03-23, 18:40
  #8
Avstängd
Underbart - han skall ut och campa lite i sommar, och får råd om vintercamping och camping på hög höjd, fullständigt irrelevant
Citera
2018-03-24, 11:01
  #9
Medlem
448s avatar
Han kanske dumpar att campa på campingen en solig helg och drar till Mount Everest istället.
Citera
2018-03-26, 10:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Spelar inge roll som jag sade innan , även gas som inte funkar vid 0 grader vid markytan kan funka på 2000 meters höjd vid samma temperatur då trycket i tuben är högre än utanför.

Tubens gastryck måste överstiga det omgivande gastrycket.

Läs och lär
Problemet i praktiken ar att det oftast ar kallare ju hogre upp du kommer. Dvs tempraturen ar oftast inte den samma vid havsniva som den ar vid 2,000 meters hojd. 6C per 1,000 meter brukar man tala om. Ju kallare det ar desto samre ar vatskan i behallaren pa att forgasas.
Citera
2018-03-26, 10:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Gas är skitsmidigt men fungerar sämre när det är kallt ute, och väldigt dåligt på vintern om det är minusgrader.

Ska du bara ut en liten snabbis och har begränsad ekonomi skulle jag säga ett trangia spritkök, det är mest kök för pengarna. Är pengarna inte en jättesmal sektor skulle jag satsa på ett gaskök. Mest mångidigt är såklart ett mulitfuel men då kommer du upp i 2000:-klassen bara för själva brännaren. Och dessa är lite mer utrymmeskrävande.

Börja med ett billigt Trangia spritkök, sen kan du byta till gas om du känner att det behövs är mitt tips.

https://www.xxl.se/vildmark/vildmark...nnare/c/200402

Där har du att välja på

Håller med att är man ute efter ett funktionellt kök som man kan ha med sig i de flesta lägen funkar Trangia bäst och fördelen är att om man använder det ofta kan man senare uppgradera brännaren. Tänk dock på att välja den större modellen den lilla funkar möjligen om man är själv men jag skulle rekomendera den lite större.
Citera
2018-04-08, 13:40
  #12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
Problemet i praktiken ar att det oftast ar kallare ju hogre upp du kommer. Dvs tempraturen ar oftast inte den samma vid havsniva som den ar vid 2,000 meters hojd. 6C per 1,000 meter brukar man tala om. Ju kallare det ar desto samre ar vatskan i behallaren pa att forgasas.


Ja men det är en sak och ta i beräkningen.En tub som man tagit ut en del gas ur har ju inte nått av sitt propan och isobutan kvar utan bara butan som gasar vid 0 grader vid havsytan.
På en topptur i fjällen ger det iaf lite runt nollan och kräver inte så mycket kel med att gosa den med lite varmvatten
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback