Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 01:57
  #1
Medlem
Yr.kands avatar
För att avgränsa tråden något och samtidigt definiera "Huvudserien" tänkte jag begränsa tråden till FF(I)-XV exklusivt alla mmorpg. T.ex. X-2 13-3 Lightning returns är ok.

Vilka är era favoriter och vilka har ni spelat?

Själv har jag lirat 1-4, 7-10 13-1,13-3 och har påbörjat 15 som verkar väldigt lovande. Favoriterna är 8 för storyn och den relativt samtida atmosfären, 9an för sin magi och allmänna disneykänsla.
Citera
2018-03-23, 05:35
  #2
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
För att avgränsa tråden något och samtidigt definiera "Huvudserien" tänkte jag begränsa tråden till FF(I)-XV exklusivt alla mmorpg. T.ex. X-2 13-3 Lightning returns är ok.

Vilka är era favoriter och vilka har ni spelat?

Själv har jag lirat 1-4, 7-10 13-1,13-3 och har påbörjat 15 som verkar väldigt lovande. Favoriterna är 8 för storyn och den relativt samtida atmosfären, 9an för sin magi och allmänna disneykänsla.

Åh, en till som gillar VIII. Själv tycker jag att VIII är helt underbart, soundtracket är bäst i serien, storyn är finurlig men det bästa är det extremt obalanserade "junction"-systemet. Satsar man på kortspelet kan man ju bli en total slaktarmaskin innan man ens lämnat Balamb.

Har själv spelat allt upp till XIII som jag inte klarade av att spela till slutet. Det var så mycket cringe och berättandetekniken är bland det sämsta jag någonsin sett. Det kändes enbart som att man satt och väntade på att de skulle berätta sina hemlisar för varandra, men de kommer ju för fan aldrig till skott

Om du inte spelat XII så kan du ju kika in "Zodiac Age" som släpptes för inte så länge sedan.
Citera
2018-03-23, 09:49
  #3
Medlem
crispy-lips avatar
Har spelat allt upp till FFXII, samt Lightning Returns (som inte kändes som ett äkta FF-spel för mig). Mina favoriter är helt klart FFVII och FFX! Har i många år t.o.m. ansett FFVII som mitt absoluta favorit RPG-spel någonsin, men efter att ha spelat igenom det på nytt för något år sedan så kändes det tyvärr som att det kanske inte har åldrats så bra som jag hoppades på. Storyn är nog fortfarande den bästa bland alla FF-spel, men tror nog allt att jag gillar spelkänslan i FFX bättre numera.
FFVIII är också ett bra spel i serien.
Förutom Lightning Returns har jag inte spelat någonting efter FFXII. Ogillade verkligen det stridssystemet i XII med alla linjer över hela skärmen. Föredrar turn-based RPG:s vilket är mer eller mindre ett utdött fenomen inom nuvarandra generations RPG-spel, vilket är synd. Var ju rejält laddad inför FFVII-remaken men intresset dog snabbt när jag fick höra att det inte skulle vara turn-based battle system.
__________________
Senast redigerad av crispy-lip 2018-03-23 kl. 09:53.
Citera
2018-03-23, 13:37
  #4
Medlem
bravehs avatar
FF7 har bäst story. Helt fantastiskt!

Åttan har en bra story och det var kul att samla magier och föremål över hela världen. Dock tvingades jag följa en guide på gamefaqs för att få tag på de bästa vapnen/attackerna.

Sexan har en otroligt bra story och det bästa battle-systemet men sjuans story gör att sjuan ändå är lite bättre än sexan.

Försökte spela igenom tolvan men blev uttråkad. Har hört att tolvans battle-system är det bästa av alla men jag orkade inte engagera mig.

FF10 är ok i alla aspekter men allt känns mediokert jämfört med sexan, sjuan och åttan.
Citera
2018-03-23, 22:10
  #5
Medlem
shitmagnets avatar
Ser mig lite som ett FF-fan men är bara 3 (6), 2 (4), 7 och 9 (i den ordningen) som jag orkat spela igenom.
Dog nästan när jag såg 3:an första gången, när det begav sig. 2:an, som jag spelade senare, kändes ok men inte mer. 7:an var så klart otroligt bra, vi var flera grabbar i plugget som lirade det samtidigt så då var det ju extra kul och diskussionerna kring det flödade fritt på lektionerna 9:an tyckte jag inte var lika bra spelmässigt men grafikuppgraderingen mot 7:an gjorde sitt. Bra spel vilket som.

PS2:an var i mångt en besvikelse för mig som ´dogmatiskt´ jrpg fan, då spelen gjorde rätt stora avsteg i flera hänseenden från PS1:ans era... Så jag fastnade pga det aldrig för X:an eller XII:an, där jag i det förra i några tafatta försök iaf åtminstonde har uppskattat de uppenbart enorma ansträningar som gjorts för att få till detaljer i interaktioner, grafik och överallt.

X-2 och XIII var bara ren skit.

Började lira FFXV på ps4:an när det begav sig men orkade inte med det pga hackande och kass grafik.
Började återigen på det när det nu släpptes till PC men upptäckte efter ~15 timmar att det är riktat till nybörjare i tv-spels världen... Simpelt och neddummat ned till sensory deprivation är ju inte ens förnamnet på eländet. Synd för det var rätt skönt att slippa dessa "random encounters", vilket var det enda positiva.

Har nu återigen börjat lira XII:an, Zodiac Age den här gången. 5 timmar in och tycker det är ett riktigt skönt lir, old-school men utan random encounters. Lär nog bli det 5:e Final Fantasy spelet jag kör igenom till fullo.
Citera
2018-05-25, 01:20
  #6
Medlem
Min favorit i serien är IX. gillade hur den efter ett par futuristiska delar, gick tillbaka till rötterna lite mer. Älskade oxå del VII och VIII, men nionde delen är fortfarande min favorit. Stridssystemet var sjukt bra och det var roligt att få ha fyra karaktärer med sig i striderna.

Konstigt att de valde att låta online spelen i serien, få ingå i den vanliga nummerordningen. Har alltid känt att de skulle passat bättre som sidodelar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback