Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-28, 03:31
  #25
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Överväger starkt att införskaffa mig en lergryta. Just kyckling verkar bli kanon i en sådan.
Kyckling och fläskkarre är perfekt i lergryta mums
Citera
2018-03-28, 03:32
  #26
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Mitt favoritknep för latmansmatlagning är falukorv i folie, tillagad på bastuaggregatets stenar!

Ta en falukorv, ta av plasten, skär den i lagom bitar, men låt inte snittet gå hela vägen ned, korven skall hjälpligt hänga ihop. Peta i lite lök och äpplebitar i snitten. Slå in det hela i folie, lägg paketet på stenarna när du börjar basta, gärna 90 grader varmt om du pallar med det hela. Drick några öl medans du svettas i en timme. Stäng av bastun, ställ upp dörren, öppna en ny burk med öl, ta fram en burk senap och börja avnjut korven. Drick mera öl. Sitt och eftersvettas samtidigt som du äter korv och dricker öl. För säkerhets skull, drick mera öl!

Eller på avgasröret på moppen
Citera
2018-03-28, 03:40
  #27
Medlem
Köp färsk pasta.
Värm upp olivolja i en stekpanna, på med torra kryddor som chiliflakes, cayenne, paprikapulver rör om i oljan, koka pastan enligt anvisningen och rör i pastan. Klart! Riv över lite parmesanost.
Tror det tar max 5 min och det blir jävligt gott.
Citera
2018-03-28, 03:43
  #28
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Köp färsk pasta.
Värm upp olivolja i en stekpanna, på med torra kryddor som chiliflakes, cayenne, paprikapulver rör om i oljan, koka pastan enligt anvisningen och rör i pastan. Klart! Riv över lite parmesanost.
Tror det tar max 5 min och det blir jävligt gott.
Toppen nästan nästan som Pasta Putanesca ja du vet väl vad Puta betyder på Spanska och Italienska?
Este es casa dela Puta
Citera
2018-03-28, 03:52
  #29
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Köp färsk pasta.
Värm upp olivolja i en stekpanna, på med torra kryddor som chiliflakes, cayenne, paprikapulver rör om i oljan, koka pastan enligt anvisningen och rör i pastan. Klart! Riv över lite parmesanost.
Tror det tar max 5 min och det blir jävligt gott.
Spaghetti alla puttanesca (horans spaghetti) är en traditionell italiensk pastarätt med en sås bestående av krossade tomater, olivolja, vitlök, oliver, kapris och sardeller. Rätten är relativt sent påkommen. Först på 1960-talet började den bli allmänt känd, enligt Unione Industriali Pastai Italiani, de italienska pastatillverkarnas förening.[1]
Citera
2018-03-28, 20:41
  #30
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Köp färsk pasta.
Värm upp olivolja i en stekpanna, på med torra kryddor som chiliflakes, cayenne, paprikapulver rör om i oljan, koka pastan enligt anvisningen och rör i pastan. Klart! Riv över lite parmesanost.
Tror det tar max 5 min och det blir jävligt gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Toppen nästan nästan som Pasta Putanesca ja du vet väl vad Puta betyder på Spanska och Italienska?
Este es casa dela Puta

Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Spaghetti alla puttanesca (horans spaghetti) är en traditionell italiensk pastarätt med en sås bestående av krossade tomater, olivolja, vitlök, oliver, kapris och sardeller. Rätten är relativt sent påkommen. Först på 1960-talet började den bli allmänt känd, enligt Unione Industriali Pastai Italiani, de italienska pastatillverkarnas förening.[1]

Visst puttanesca o.s.v. är lättlagat och gott men försök att hålla er on topic. Det är endast rätter som lagas i ugnen från början till slut som gäller i denna tråd.
Citera
2018-03-29, 09:44
  #31
Medlem
Allt i en form med kyckling kan ju varieras oändligt. Har man lite vätska i formen, alternativt rostar kycklingen med en plåt klädd med aluminiumfolie så blir det lättare att diska.

T ex det här har jag gjort, och är gott. Kräver en ugnsform i stål. Ikea Koncis är prisvärd. Hel kyckling, ca 175C, varmluft 150C, ca 80-90 min. Köp en vettig termometer. https://www.jamieoliver.com/videos/m...-jamie-oliver/

Det här tillvägagångssättet kan experimenteras med hur mycket som helst. Jag tänker t ex : en burk hela tomater, ett par chorizo, 2 tsk rökt paprikapulver, en lök. När kycklingen är klar; ta ut ugnsformen, smaka av med lite socker, lite vinäger, t ex sherry och rör om ordentligt när det börjar koka så fettet binder med vätskan igen. Ha i en burk kikärter, lite persilja och ev servera med ris.

Ta en plåt, ha i tvättade mindre potatisar, kanske 6-8 st. Delade på mitten. Skär ner ett par paprikor i mindre bitar, en lök, ett par chorizo eller annan smakrik korv skurna i bitar, runt 8 kycklingöverlår. Krydda med en tsk svartpeppar, 2 tsk salt och nån msk olja. Blanda om, lägg på plåt och sätt kycklinglåren på toppen, och att potatisarna inte ligger under. Stek i 220C i ca 50-60 min. Kan göras med hel kyckling i formen, men ta då och skär lite större bitar av grönsakerna, sänk ugnen till 175C och stek i ca 90 min.

Som tidigare nämnt är kyckling med couscous smidigt. Men förbered couscousen före, fyll hela skrovet med det i en gryta så man får lite karaktär på det. Sätt på locket och stek i 200C i ca 80 min. Jag gillar receptet från Lisa Lemkes bok "allt i en gryta", men detta tycker jag själv ser ganska trevligt ut : https://cooking.nytimes.com/recipes/...ttered-almonds
__________________
Senast redigerad av danneln 2018-03-29 kl. 09:55.
Citera
2018-03-29, 12:47
  #32
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Att införskaffa en riskokare står på min inköpslista. Tyvärr så är utbudet i Sverige skralt när det gäller bra, mindre riskokare. Har inte plats eller användning för ett stort åbäke. Och nej, riset blir inte lika gott eller bra om man kokar det i kastrull. Riskokare med ånginsatser verkar vara sjukt smidiga. Även där kan man laga en måltid i samma kärl utan att passa maten.

Dom är sjukt smidiga och dom tar inte alls upp nån stor plats (finns små som stora). Och resultatet är i det närmaste perfekt till fluffighet, rätt tuggmotstånd, torrhet samt sälta genom att bara följa dl vatten, saltmängd sen är det bara att trycka på knappen. Viktigt att skölja riset ochså typ 5 ggr

Sök på prisjakt.nu och du vill finna

Ta upphackade köttrester.
Stora Makaroner halvkokta (inte spagetti)
50/50 grädde och smaksatt cremefraish
1 msk tomatpure
2 ägg
grovmalen svartpeppar, lite paprikakrydda, lite pizzakrydda, örtsalt
veva runt i formen så det ser hyffsat krämigt ut, men inte för blaskigt
avsluta med riven ost
ca 40 min i ugnen på 175 grader

Servera med extra makaroner vid sidan om
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-03-29 kl. 12:58.
Citera
2018-03-30, 19:06
  #33
Medlem
Buffedbygods avatar
Pommes. Tinad kycklingfile. 30 minuter i ugnen på 225c.

Ät med pulverbea och njut.
Citera
2018-03-30, 19:14
  #34
Medlem
StigAllans avatar
Plussar även jag för en lergryta!
Bara att lägga ner vad man haver och in i ugnen!
Slow Cooker kan slänga sig i väggen för lergrytan och en ugn klarar mycket mera.

Brukar köpa kycklingbitar frysta, lår, klubbor till bra pris och slappa till det i lergrytan.
Nästan noll arbetsinsats men det tar ju lite tid om man kör djupfryst direkt in i ugnen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback