Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-22, 20:50
  #1
Medlem
Dille24s avatar
Vågar man köpa en långmilare 35000 mil med bytt motor som enligt uppgift ska ha gått 12000 mil? Mycket annat lär ju vara slitet.. Är det bättre att lägga till 20 000 och få en liknande bil som gått 25 000 mil eller är det främst motorn som slits?

Det handlar om en hyfsat ny (2011) premiumbil

Ser ok ut för övrigt, säten och lack..
Citera
2018-03-22, 21:03
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Vågar man köpa en långmilare 35000 mil med bytt motor som enligt uppgift ska ha gått 12000 mil? Mycket annat lär ju vara slitet.. Är det bättre att lägga till 20 000 och få en liknande bil som gått 25 000 mil eller är det främst motorn som slits?

Det handlar om en hyfsat ny (2011) premiumbil

Ser ok ut för övrigt, säten och lack..

Vad är det för premiumbil som har en motor som bara klarar 23 000 mil?

Allt slits på en bil. Men olika bilar har olika livslängd, har olika dyra reservdelar etc.

Och vad kostar den? 20 000 extra kan vara väldigt mycket i sammanhanget, eller väldigt lite.

Du ger alldeles för lite info för att någon ska kunna ge dig bra råd.
Citera
2018-03-22, 21:04
  #3
Medlem
NickyPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Vågar man köpa en långmilare 35000 mil med bytt motor som enligt uppgift ska ha gått 12000 mil? Mycket annat lär ju vara slitet.. Är det bättre att lägga till 20 000 och få en liknande bil som gått 25 000 mil eller är det främst motorn som slits?

Det handlar om en hyfsat ny (2011) premiumbil

Ser ok ut för övrigt, säten och lack..

Låter som att motorn inte borde vara utbytt redan? Nu sa du inte va de gällde för bil, men jag hade nog valt en annan. Underredet, dämpare, bussningar, drivaxlar, svänghjul mm är ju saker som slits ju mer bilen går. Motorn är väl egentligen de sista som tar slut på en bil.. Oftast iaf...
Citera
2018-03-22, 21:29
  #4
Medlem
Dille24s avatar
Det är min erfarenhet också, så därför är det skumt. Är en volvo v70. Strax under 50 k
Citera
2018-03-22, 21:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det är min erfarenhet också, så därför är det skumt. Är en volvo v70. Strax under 50 k

Hahaha premiumbil......
Citera
2018-03-22, 21:55
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns 1000 skäl till att behöva byta motorn frågan är vad är det för motor som satts i, kanske en som rullat 40.000mil? eller nyrenoverad?
Citera
2018-03-22, 21:58
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Hahaha premiumbil......

Volvo börjar väl iofs nosa på det segmentet, men visst, inte tänkte jag Volvo heller när jag läste trådstarten.

Volvo brukar göra motorer som håller länge. Motorbytet gör mig misstänksam. Det låter som en långmilare som dessutom har körts hårt, och / eller där servicen inte har skötts.

TS, är det långt att åka? Det skadar ju inte att titta på bilen och skaffa sig en uppfattning om skicket.
Citera
2018-03-22, 22:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Volvo börjar väl iofs nosa på det segmentet, men visst, inte tänkte jag Volvo heller när jag läste trådstarten.

Volvo brukar göra motorer som håller länge. Motorbytet gör mig misstänksam. Det låter som en långmilare som dessutom har körts hårt, och / eller där servicen inte har skötts.

TS, är det långt att åka? Det skadar ju inte att titta på bilen och skaffa sig en uppfattning om skicket.

Jo nu på senare år börjar dom steppa upp! Men år 2011 va dom inte nära premiumsegmentet....
En slarvigt skött bil som ej får någon service håller såklart inte så bra, oavsett märke!
Citera
2018-03-22, 22:06
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Jo nu på senare år börjar dom steppa upp! Men år 2011 va dom inte nära premiumsegmentet....
En slarvigt skött bil som ej får någon service håller såklart inte så bra, oavsett märke!

Om det inte är en...

https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk

Och 2011 års V70 var faktiskt rätt så schysst. Dom nosade på premium redan då.
Citera
2018-03-22, 22:38
  #10
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Volvo börjar väl iofs nosa på det segmentet, men visst, inte tänkte jag Volvo heller när jag läste trådstarten.

Volvo brukar göra motorer som håller länge. Motorbytet gör mig misstänksam. Det låter som en långmilare som dessutom har körts hårt, och / eller där servicen inte har skötts.

TS, är det långt att åka? Det skadar ju inte att titta på bilen och skaffa sig en uppfattning om skicket.

Det är i närheten av mitt jobb, så jag skulle kunna titta på den imorgon eftermiddag. Blev tipsad av en kollega, men det är inte hans bekant som haft med motorbytet att göra utan det var tidigare ägare..

Är inget egentligt volvofan men det lät rätt bra..

Tack för hjälpen
Citera
2018-03-23, 11:11
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det är i närheten av mitt jobb, så jag skulle kunna titta på den imorgon eftermiddag. Blev tipsad av en kollega, men det är inte hans bekant som haft med motorbytet att göra utan det var tidigare ägare..

Är inget egentligt volvofan men det lät rätt bra..

Tack för hjälpen
Att de bytt motor förhöjer inte värdet på bilen. Betala inte mer än en likvärdig med samma mil.

Att en motor går sönder kan ha olika förklaringar med allt från måndagsexemplar till spolarvätska i oljan.
Det sistnämnda vet jag har hänt när en idiot inte kunde ta råd av två kvinnor.
Citera
2018-03-23, 13:19
  #12
Medlem
Ny motor i en bil som gått ett tag är värdehöjande likså om mycket saker är nybytta tex. stötdämpare fjädrar m.m
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback