Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-24, 10:04
  #13
Medlem
Köper i regel endast i jämna poster, för känns väldigt fattigt räkna ut att man endast kan köpa 58 istället för 60 som exempel.

Det är slösa tid och skulle betyda man är väldig fattig.

Fonder är lite annorlunda, för där kan man ju både välja antal andelar eller en total summa handla för. Så där mer vanlig sätter jämn summa pengar istället än andelar. Men ändå samma princip.
Citera
2018-03-24, 10:32
  #14
Medlem
Vid nyemissioner eller omvänd split är det ju lite lättare om man har jämt antal.
Säg att det blir omvänd split där 1000 aktier blir 100.
999 aktier blir då 99,9 aktier.

På så sätt tycker jag att det är fördelaktigare att köpa jämt antal
Citera
2018-03-24, 21:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Köper i regel endast i jämna poster, för känns väldigt fattigt räkna ut att man endast kan köpa 58 istället för 60 som exempel.

Det är slösa tid och skulle betyda man är väldig fattig.

Fonder är lite annorlunda, för där kan man ju både välja antal andelar eller en total summa handla för. Så där mer vanlig sätter jämn summa pengar istället än andelar. Men ändå samma princip.

Du e la för härlig

Människor som råkar begåvats med att tillgången att behärska överslagsräkning är per definition fattiga även om de sker på en millisekund?

Trots att du är miljardär och spenderar din tid i Mellanöstern så tar du dig tid att trada på svensk börs och dela ut moralkakor på Flashback.

Om man förbiser all din påstådda rikedom så verkar du rätt fattig, okunnig och rent av ignorant.

Berätta gärna om nån mille du brände häromdagen?
Citera
2018-03-25, 10:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du e la för härlig

Människor som råkar begåvats med att tillgången att behärska överslagsräkning är per definition fattiga även om de sker på en millisekund?

Trots att du är miljardär och spenderar din tid i Mellanöstern så tar du dig tid att trada på svensk börs och dela ut moralkakor på Flashback.

Om man förbiser all din påstådda rikedom så verkar du rätt fattig, okunnig och rent av ignorant.

Berätta gärna om nån mille du brände häromdagen?

Finns ingen anledning köpa 58 aktier istället för 60 om det inte var så man inte har råd.

Sedan hur gör du överslagsräkning på millesekunder om du ska ex köpa 58 aktier och pris är 37.687 som exampel.

Och enda orsak varför du skulle göra sådan räkning är för du inte skulle ha råd ens handla jämna positioner med dom lilla extra pengar.

Nej jag tradar inte på svensk börs, jag äger inga svenska aktier på börsen.

Närmaste skulle varit som daytrading på OMX30 index enstaka gånger per år. Eller jag blankar eller köper enstaka svensk aktie väldigt kort period. Fast mer vanlig att det regnar här i Mellanöstern än jag rör någon svensk aktie.

Nej igår var billig dag för mat och dryck, bara 321AED ca 70€. Men nyligen tillbaka från Tokyo där jag var några veckor. Där hamna man på 30-40k JPY dagligen på mat och dryck. Ca 231-310€ per dag genomsnitt.

Oavsett är pengar bara pengar, och pengar ska slösas för ge hög levnadstandard. Så fokusera på tjäna egna pengar istället hur mycket andra slösar. Intressanta är inte hur mycket pengar man slösar utan tjäna så mycket pengar på så effektivast sätt.

Så även sitta hantera råd köpa 58 istället för 60 som exempel är med väldigt ineffektivt långsiktigt och visar man har extrem dålig budget utan ens några hundra eller någon tusenlapp i ekonomisk marginal.
Citera
2018-03-25, 15:14
  #17
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Så även sitta hantera råd köpa 58 istället för 60 som exempel är med väldigt ineffektivt långsiktigt och visar man har extrem dålig budget utan ens några hundra eller någon tusenlapp i ekonomisk marginal.
Det där är rent trams. Du har ingen aning om varför vissa köper ojämna antal och det behöver inte alls bero på "dålig budget" eller liknande. Skärp dig.
Citera
2018-03-26, 21:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Finns ingen anledning köpa 58 aktier istället för 60 om det inte var så man inte har råd.

Sedan hur gör du överslagsräkning på millesekunder om du ska ex köpa 58 aktier och pris är 37.687 som exampel.

Och enda orsak varför du skulle göra sådan räkning är för du inte skulle ha råd ens handla jämna positioner med dom lilla extra pengar.

Först av allt hade jag såklart avrundat decimalen till heltal. Du är inte så bekant med överslagsräkning antar jag?

Det handlar inte så mycket om att kräma ur till sista öre utan snarare hur mycket jag vill satsa i en specifik affär.

För egen del är jag snarare konfunderad över varför en mångmiljardär som du själv slösar sin tid på simpel trading? Varför slösa tid på det när du uppenbarligen kan leva la vida loca med din outtömliga penningbörs?

Eller varför inte agera affärsängel, starta företag eller köpa för att driva dom med din briljans? Skaffa en mening i livet förutom att spendera hade kanske varit nåt?

Jaja, alla är vi olika.
Citera
2018-03-27, 10:11
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Först av allt hade jag såklart avrundat decimalen till heltal. Du är inte så bekant med överslagsräkning antar jag?

Det handlar inte så mycket om att kräma ur till sista öre utan snarare hur mycket jag vill satsa i en specifik affär.

För egen del är jag snarare konfunderad över varför en mångmiljardär som du själv slösar sin tid på simpel trading? Varför slösa tid på det när du uppenbarligen kan leva la vida loca med din outtömliga penningbörs?

Eller varför inte agera affärsängel, starta företag eller köpa för att driva dom med din briljans? Skaffa en mening i livet förutom att spendera hade kanske varit nåt?

Jaja, alla är vi olika.

Fast då handlar det ändå slutändan om att skulle vara problem blir 100-1000 extra i en affär och man spenderat tid räka på enstaka kronor nästan.

Jag har obegränsad frihet, vaknar 9:30-11:00 på morgonen sedan upp till privata resident lounge på våning 123 för dricka morgon kaffe.

Enda mer inplanerat idag mer än lägga sig i pool en stund är möte med en investment broker.

Så har all tid i världen läsa Mail, skriva på Flashback, läsa alla världens nyheter jag vill, läsa nya lagar, se nya dokumentärer etc.

Mina långsiktiga investeringar ger ändå 10-27% netto årligen, vissa enstaka så klart mycket mer. Även med i vissa IPO etc.

Men har inget intresse slösa tid i onoterade bolag och ser det för hög risk sett vad mina avkastningskrav till risk och tid spendera. Mer intressant ren utlåning med ränta utspritt risk.

Jag äger redan hög med företag med, dock inte aktiv längre i princip med någon daglig drift. Det sköter andra.

Jag lägger inte ens alltid massa order för daytrading dagligen, är ute efter optimal vinst. Har lagt en order idag som vet kommer ge 1000-2000€ vinst alla fall. Inom beräknad 2-8 veckor beroende på flertal saker på marknaden. Kommer lägga en annan med när viss nivå bryts vilket kommer alla fall ge 2500-4000€ vinst.

Men forfarande ointressant för väntar på stora kommande krasch, är där jag kommer använda största krut.

Sedan tror jag inte på EU eller USA långsiktig, Afrika, GCC och Asien är mina mål. Dom kommer få betydligt större tillväxt än USA och EU klarar i framtiden och till extremt lågt pris.

Men många länder där är långt ifrån mogna ännu, men det är mycket mer långsikt. Jag är forfarande ung så inte bråttom.

Har ändå min frihet göra vad jag vill på dagarna, det betyder inte nödvändigtvis vill lägga massa extra tid på saker även om det skulle ge mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback