Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-22, 14:18
  #1
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Jag har börjat leda en självförsvarskurs. Trots att jag har egen utrustning och själv behöver ingenting, har jag valt att hjälpa mina elever att skaffa sig lämplig utrustning. Jag köpte min utrustning när jag tränade i Tyskland.

Jag skulle vilja att de tränar med lämpliga metall träningsknivar som skär inte men inte heller har rakt kant som är lite rundad, utan träningsknivar med vanlig kniv form som inte skär (så är min träningskniv). De kommer att behöva rotting käppar också. När jag skaffade mig mina rotting käppar, köpte jag dem egentligen inte. Så jag har ingen aning om var man kan köpa dem.

Nu kommer mina svåra och konstiga frågor:

Kan man hitta det i nätet eller finns det någon utrustning affär som har lagom priser?
(Vi tränar i centrala Östergötland.)

Har någon försökt tillverka en träningskniv av en klump aluminium?
Jag har täljt många träningskniv av träd, och undrar om hur svår det skulle vara att göra det med aluminium och en fil.

Vi är också intresserad av hitta andra övriga utrustning som t.ex. karambit träningsknivar, träningsfallknivar, tandskydd, o.s.v.

Jag har inte det bästa svenska språket, om något står otydligt så be mig gärna utveckla eller förklara mig.
Citera
2018-03-22, 14:31
  #2
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SANBIKInoSARU
Jag har börjat leda en självförsvarskurs. Trots att jag har egen utrustning och själv behöver ingenting, har jag valt att hjälpa mina elever att skaffa sig lämplig utrustning. Jag köpte min utrustning när jag tränade i Tyskland.

Jag skulle vilja att de tränar med lämpliga metall träningsknivar som skär inte men inte heller har rakt kant som är lite rundad, utan träningsknivar med vanlig kniv form som inte skär (så är min träningskniv). De kommer att behöva rotting käppar också. När jag skaffade mig mina rotting käppar, köpte jag dem egentligen inte. Så jag har ingen aning om var man kan köpa dem.

Nu kommer mina svåra och konstiga frågor:

Kan man hitta det i nätet eller finns det någon utrustning affär som har lagom priser?
(Vi tränar i centrala Östergötland.)

Är det Silat ni tränar, eller?
Är det en kampsport som du själv kommit på?

Har någon försökt tillverka en träningskniv av en klump aluminium?
Jag har täljt många träningskniv av träd, och undrar om hur svår det skulle vara att göra det med aluminium och en fil.

Vi är också intresserad av hitta andra övriga utrustning som t.ex. karambit träningsknivar, träningsfallknivar, tandskydd, o.s.v.

Jag har inte det bästa svenska språket, om något står otydligt så be mig gärna utveckla eller förklara mig.
Är det Silat ni tränar, eller?
Är det ett självförsvar som du själv kommit på?
Citera
2018-03-22, 14:36
  #3
Medlem
redmoon-cats avatar
Är du säker på att du inte skall ha rottingkäpparna till något sexuellt?
Bra kammofluage med att du skall köra en självförsvarskurs.
Citera
2018-03-22, 16:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SANBIKInoSARU
Jag har börjat leda en självförsvarskurs. Trots att jag har egen utrustning och själv behöver ingenting, har jag valt att hjälpa mina elever att skaffa sig lämplig utrustning. Jag köpte min utrustning när jag tränade i Tyskland.

Jag skulle vilja att de tränar med lämpliga metall träningsknivar som skär inte men inte heller har rakt kant som är lite rundad, utan träningsknivar med vanlig kniv form som inte skär (så är min träningskniv). De kommer att behöva rotting käppar också. När jag skaffade mig mina rotting käppar, köpte jag dem egentligen inte. Så jag har ingen aning om var man kan köpa dem.

Nu kommer mina svåra och konstiga frågor:

Kan man hitta det i nätet eller finns det någon utrustning affär som har lagom priser?
(Vi tränar i centrala Östergötland.)

Har någon försökt tillverka en träningskniv av en klump aluminium?
Jag har täljt många träningskniv av träd, och undrar om hur svår det skulle vara att göra det med aluminium och en fil.

Vi är också intresserad av hitta andra övriga utrustning som t.ex. karambit träningsknivar, träningsfallknivar, tandskydd, o.s.v.

Jag har inte det bästa svenska språket, om något står otydligt så be mig gärna utveckla eller förklara mig.

Du borde nog hitta vad du söker här. I annat fall finns det ett par andra som också sysslar med detta.
Har själv också handlat en hel del där genom åren.
https://budofitness.se/kampsport-pro...iga-vapen.html
Citera
2018-03-23, 12:09
  #5
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Är det Silat ni tränar, eller?
Är det ett självförsvar som du själv kommit på?

Det är faktiskt ICS. Jag tror Guy Rafaeli utvecklade det. En av sina elever tränade ((rät verb?)) mig.
https://www.youtube.com/watch?v=-TmFv8FC6AA
Han verkar har lett några seminarier (av ICS) i en Krav Maga klubb i Polen. Det är det vad jag förstår när jag tittar på dem här filmena. Jag bara hittade dem här filmerna, jag är inte 100% helt säker, men det står "Polen" och "seminar" på några rubriker. Dessutom, det ser ut som seminarier. I alla fal, ICS är inte Krav Maga. Inte alls.
Klubben i Polen hetter "Israel Combat System - Poland " men vad de visar i filmerna (de som inte handlar om ovannämnda seminarier av Guy Rafaeli) ser inte ut som vad jag tränade, inte alls (förlåt för redundansen), det ser ut som Krav Maga. Men de får kalla det för vad dom vill, yttrandefriheten måste respekteras förstås.


Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Är du säker på att du inte skall ha rottingkäpparna till något sexuellt?
Bra kammofluage med att du skall köra en självförsvarskurs.

Jag faktiskt föredrar vass till BDSM. Att använda rottingkäpparna till BDSM skulle bli stryk i stället, eller hur? I alla fall, inte det BDSM sort som jag tycker om. Rottingkäpparna är kanske lite får massiv

Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Du borde nog hitta vad du söker här. I annat fall finns det ett par andra som också sysslar med detta.
Har själv också handlat en hel del där genom åren.
https://budofitness.se/kampsport-pro...iga-vapen.html

Tack för informationen. Vi får se om jag kan hitta vad jag letar efter där. Jag bara kastade en snabb blick på det (hur låter det egentligen?) och hittade gummiknivar * Jag tittar vidare sen, vi får se.
* Kan jag snälla få lite hjälp med vokabulär?: Knivattrapp = träningskniv?
Tack så mycket för hjälpen.
__________________
Senast redigerad av SANBIKInoSARU 2018-03-23 kl. 12:20.
Citera
2018-03-23, 13:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SANBIKInoSARU
Tack för informationen. Vi får se om jag kan hitta vad jag letar efter där. Jag bara kastade en snabb blick på det (hur låter det egentligen?) och hittade gummiknivar * Jag tittar vidare sen, vi får se.
* Kan jag snälla få lite hjälp med vokabulär?: Knivattrapp = träningskniv?
Tack så mycket för hjälpen.

Det är mer restriktioner kring dessa träningsvapen i Sverige jämfört med många andra länder, möjligen du skulle kolla i Danmark om det känns för tamt. Förstår att du nog vill ha mer knivkänsla för att det ska kännas mer verkligt och ge mer känsla över ett direkt hot som man måste avvärja.
Citera
2018-03-26, 10:31
  #7
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Det är mer restriktioner kring dessa träningsvapen i Sverige jämfört med många andra länder, möjligen du skulle kolla i Danmark om det känns för tamt. Förstår att du nog vill ha mer knivkänsla för att det ska kännas mer verkligt och ge mer känsla över ett direkt hot som man måste avvärja.

Precis det. Hos min lärare tränade man med metall. Han sade att det var den enda sättet att det känns på allvar. Jag håller med om detta. Och alla som har provat (jag har lett kurser förut) håller med om detta. Att träna med trä känns som att leka, som att det är å skoj. Jag har även råkat prova att träna i en klubb där man låtsades att en lång trä kubotan var en kniv. För skojs skull, kan man träna med vad som helst. Min åsikt är att trä träningsknivar är bara rolig att tälja.

Jag antar att att träna med en gummi träningskniv skulle känna för mig som att träna med en dildo. Det är bara min åsikt. Har inte provat med gummi, i alla fall. Skulle jag prova, då kanske tycker jag om det (ingen chans egentligen, det var bara skoj). Men, när man känner metall p sin egen hud, då brukar de flesta ta det på allvar. Då tänker man t.ex.: "F*n, skulle kniven ha varit vass, då hamnar mina inälvor på golvet."
Det är faktiskt en av de största anledningarna att vanligt folk inte njuter av att träna detta. Många har slutat direkt hos mig, innan första lektionen har tagit slut. Man kan se det på ansiktet ganska tydligt att många bli rädda.
Citera
2018-03-26, 11:48
  #8
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Men det är förstårs inte konstigt.

Jag har hittat en kniv som kanske skulle vara lämplig (det är den som mest liknar min träningskniv). Men man måste skicka legkopia för att bekräfta att man är över 21-årsgränsen. Varför då? Jag köpte min träningskniv av min lärare. Den är ett riktigt mästerverk. Men, med den blir träningen egentligen för lätt. Brå för nybörjare förstås. Jag skulle vilja skaffa mig en liten fällkniv, men de är så dyra!
Vad jag skulle säga är att jag har ingen erfarenhet av att köpa träningsknivar och det med 21-årsgränsen kanske är vanligt i andra länder.
Citera
2018-05-02, 11:15
  #9
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
En av mina träningskamrater köpte en träningskniv och vi har slipat det lite eftersom eggen var fyrkantig. Det var ganska lätt. Tänker prova tillverka själv någon gång.

att tillverka träningskniv själv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback