Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-22, 11:14
  #1
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Har gått från single malts till straight bourbon whiskys.
Finns några billiga på systembolaget som jag inte hittar någon info om förutom några svenska sidor som tex,

Rackhouse Nr 11474 och John Lee Nr 10144.

Dessa är riktiga rävgift men gillar smaken riktigt mycket, ju spritigare desto bättre.

Om man börjar söka på John Lee, tillverkare är La Martiniquaise-Bardinet så hittar man inte ens den på deras hemsida, där finns det några riktiga klassiker så ingen har hört talas om så som "Old Virginia, Label 5, Sam Barton och Glen Turner". Vem är det egentligen som tillverkar John Lee?

Det samma gäller Rackhouse, spåren slutar vid Bartizan BV i Holland.
Tillverkas ens dessa bourbons i USA eller mixar man till dom i någon smutsig lagerlokal i Brugge för att sen skeppas vidare till Sverige?

Vilka bourbons gillar / dricker ni?
Citera
2018-03-22, 11:30
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Bourbon är gott, och helst i drinkar. Har prövat många olika och tycker tro det eller ej att vanliga "fula" Jim Beam är riktigt riktigt bra.
Citera
2018-03-22, 11:37
  #3
Medlem
AX64s avatar
Ska man tvunget dricka bourbon så slår även jag ett slag för hederliga JB som du säkerligen tagit dig igenom då du verkar rätt insnöad. Gärna varianterna Honey eller Double Oak då dessa ytterligare framhäver den där smaken av sockrade popcorn som all bourbon har.
Citera
2018-03-22, 11:44
  #4
Medlem
shadow666s avatar
Brukar dricka Jim beam med coca cola, smakar riktigt fint. Är enda 70a bourbon som finns på bolaget. Har länge velat testat "johnnie walker red label" Johnnie Walker Nr 493 , dock är den whiskey. Men hört att den ska vara lite godare än JB.
Citera
2018-03-22, 11:46
  #5
Medlem
franges avatar
Håller med om Jim Beam. Både billigare och klart godare än "alla tuffa grabbars" klassiker Jack Daniels.
Citera
2018-03-22, 11:47
  #6
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Håller med om Jim Beam. Både billigare och klart godare än "alla tuffa grabbars" klassiker Jack Daniels.

Precis så.
Citera
2018-03-22, 13:11
  #7
Medlem
Håller med om att Jim Beam är prisvärd.
Annars lite dyrare, så är Maker's Mark en riktigt bra mainstream-bourbon.
Någonstans däremellan hittar vi Buffalo Trace, som är lite av en doldis, men fin den med.

Edit: Sökte på Systembolaget och insåg att Buffalo Trace inte finns i sortimentet. Men kanske dyker upp någon gång när ni driver runt på något tax free-butik eller liknande.
__________________
Senast redigerad av Truchanov 2018-03-22 kl. 13:15.
Citera
2018-03-22, 14:11
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Håller med om att Jim Beam är prisvärd.
Annars lite dyrare, så är Maker's Mark en riktigt bra mainstream-bourbon.
Någonstans däremellan hittar vi Buffalo Trace, som är lite av en doldis, men fin den med.

Edit: Sökte på Systembolaget och insåg att Buffalo Trace inte finns i sortimentet. Men kanske dyker upp någon gång när ni driver runt på något tax free-butik eller liknande.

Systemet tycker jag personligen har blivit riktigt usla på sitt urval de senaste åren. Man hittar en handfull dugliga sorters single malt, knappt en handfull bourbon, några IPAs, några tyska öl, en handfull söta dessertviner, en mindre mängd dugliga rödviner som inte kommer i papplåda och samtidigt inte kostar 500% mer än de ska. Jag fattar att mycket mer än så finns i beställningssortimentet men det pallar man ju inte med. Systemet ska ju vara välsorterat heter det. Tyvärr tycker jag till och med vissa tax free shoppar är mer välsorterade numera, och åker man utomlands så är småaffärerna där mer intressanta till och med.

Har sedan år gått över till privatimport på allt med alkohol, alternativt brygger hemma, men strosar gärna runt på bolaget och deras sajt i jakt på inspiration - som jag aldrig får...
Citera
2018-03-22, 14:35
  #9
Medlem
Carl Serungs avatar
Testa Blantons Golden Edition!

En mycket trevlig Bourbon.
Citera
2018-03-22, 15:28
  #10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Håller med om Jim Beam. Både billigare och klart godare än "alla tuffa grabbars" klassiker Jack Daniels.

Kan ju ha att göra med att Jack Daniel'sproducerar Tennessee Whiskey och inte Bourbon...

Hur som helst så tycker jag att Jim Beams vanliga vita är riktigt tragisk medans den svarta (Extra aged) och den blå (Doubble oak) är helt okej. Nu äger ju Beam Suntory en del andra Bourbon-märken som är betydligt bättre så de täcker ändå upp flera olika segment och behöver därmed inte klaga.

Maker's Mark (Som också ägs av Beam Suntory.) är, enligt min mening, ett betydligt bättre alternativ i det lägre segmentet.
Citera
2018-03-22, 16:26
  #11
Medlem
Clint Ruins avatar
Wild Turkey är ju en klassiker, men verkar vara svår att hitta på systemet nu för tiden.
Citera
2018-03-22, 16:41
  #12
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Systemet tycker jag personligen har blivit riktigt usla på sitt urval de senaste åren. Man hittar en handfull dugliga sorters single malt, knappt en handfull bourbon, några IPAs, några tyska öl, en handfull söta dessertviner, en mindre mängd dugliga rödviner som inte kommer i papplåda och samtidigt inte kostar 500% mer än de ska. Jag fattar att mycket mer än så finns i beställningssortimentet men det pallar man ju inte med. Systemet ska ju vara välsorterat heter det. Tyvärr tycker jag till och med vissa tax free shoppar är mer välsorterade numera, och åker man utomlands så är småaffärerna där mer intressanta till och med.

Har sedan år gått över till privatimport på allt med alkohol, alternativt brygger hemma, men strosar gärna runt på bolaget och deras sajt i jakt på inspiration - som jag aldrig får...

Våra skatter drillar ju med oss.

Billigt saftvin inköpspris 25,- + skatt 26.18,-
Dyrt vin inköpspris 500,- + skatt 26.18,-

Summan är att fina viner är billigt i Sverige.
Köp skitviner i Danmark/Tyskland och finviner i Sverige blir mitt råd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback