Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-22, 10:08
  #1
Medlem
Under dagens(torsdag) avsnitt så ringer en person in och beklagar sig över att hans sambo sen två år tillbaka fått avslag på sin asylansökan(inringaren vill inte berätta varifrån hans gravida sambo kommer ifrån), Täppas svarar bl a:

- Kan du inte gifta dig med henne då?

- Jag vill inte uppmanna till brott men kan hon inte gå under jorden?


Efter 6.30 min.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1120

*Bör Täppas få behålla sitt jobb efter ha uppmanat till brott?
*Är detta ett bevis på SVT/SR opartiskhet?

___________

"5 § Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader."

"7 § Till fängelse i högst två år eller, när omständigheterna är mildrande, till böter döms den som genom att dölja en utlänning eller genom någon annan sådan åtgärd uppsåtligen hjälper utlänningen att olovligen uppehålla sig i Sverige, en annan EU-stat eller Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein, om detta görs i vinstsyfte.
För försök till brott enligt denna paragraf döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken. Lag (2011:1209)."
__________________
Senast redigerad av mr.kingkong 2018-03-22 kl. 10:41. Anledning: Tillägg av lagar.
Citera
2018-03-22, 10:13
  #2
Medlem
CommonSenses avatar
Jag vet inte hur lagen fungerar när det gäller att be nån gå under jorden, känns inte direkt som ett brott men kan ha fel. Inte så att han ber nån att mörda en person
Citera
2018-03-22, 10:13
  #3
Medlem
Jo,det intressant,de hade aldrig satt en Svensk människa med SD åsikter som programledare i Ring P1. Kommer inte att hända. Pascalido,T
Citera
2018-03-22, 10:17
  #4
Medlem
BewilderedHulders avatar
Täppas är väl en sån där romantisk byfåne som tror att i krig och kärlek så är allt tillåtet.

Inget att bry sig om.
Citera
2018-03-22, 10:18
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det bör ju definitivt anmälas både till radionämnden & till polisen.
Citera
2018-03-22, 10:22
  #6
Medlem
tZx-73Rqs avatar
Du betalar för statsmedia ska uppmuntra till brott. Jahaja.

Spelar ju ingen roll om man anmäler till granskningsnämnden, den korrupta jävla farsen.
Citera
2018-03-22, 10:23
  #7
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.kingkong
*Bör Täppas få behålla sitt jobb efter ha uppmanat till brott?
*Är detta ett bevis på SVT/SR opartiskhet?

Täppas borde få uttrycka vilka galna idéer han vill i sitt vänstervridna program, han borde bara inte få betalat av skattemedel för att göra så utan borde lämnas att klara sig ensam på en fri marknad. Såsom situationen är kommer han självklart få behålla sitt jobb, han uttrycker ju endast idéer som går helt i linje med ledningens ideologi. Ärligt talat skulle han suttit lösare till om han uttryckt motsatsen.

Behöver vi verkligen bevis för den partiskhet med vilken public service bedriver sin verksamhet? För alla tänkande individer som inte låter sig sondmatas med storebrors budskap så är detta känt sedan länge.
Citera
2018-03-22, 10:26
  #8
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.kingkong
*Bör Täppas få behålla sitt jobb efter ha uppmanat till brott?
Var uppmanade han till brott? Sade han något mer än det du återgav i trådstarten? Det du har återgivit utgör nämligen inga uppmaningar till brott.
Citera
2018-03-22, 10:26
  #9
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.kingkong
Under dagens(torsdag) avsnitt så ringer en person in och beklagar sig över att hans sambo sen två år tillbaka fått avslag på sin asylansökan(inringaren vill inte berätta varifrån hans gravida sambo kommer ifrån), Täppas svarar bl a:

- Kan du inte gifta dig med henne då?

- Jag vill inte uppmanna till brott men kan hon inte gå under jorden?


Efter 6.30 min.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1120

*Bör Täppas få behålla sitt jobb efter ha uppmanat till brott?
*Är detta ett bevis på SVT/SR opartiskhet?

Med tanke på att Sveriges Vänster Television producerade en dokumentärserie där en SVT-journalist smugglade en 15-åring flykting till Sverige så tror jag nog helt ärligt att de inte kommer sparka deras modiga, godhjärtade, varma, och humanistiska eldsjäl Täppas som nu visade civilkurage och kämpade mot de post koloniala förtryckarstrukturerna i rasistiska Sverige.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...niskosmuggling

Om något så kommer han snarare få en löneförhöjning, förlängd anställning och förmodligen få pris för sitt mod.

Ja, det är ett bevis för att Svensk Propaganda Service är så partiskt som något kan bli, men detta är en fis i rymden om man kollar på alla de gånger de brytit mot opartiskhet och saklighet i sändningstillståndet. Det hinner inte ens gå 2 timmar utan att de brytit mot opartiskheten på antingen SR eller SVT, och på UR hinner det inte ens gå 10 minuter.
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-03-22 kl. 10:29.
Citera
2018-03-22, 10:26
  #10
Medlem
okok1s avatar
Det är väl inget brott att gömma sig? Jag har aldrig hört någon blivit dömd för det...
Citera
2018-03-22, 10:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Var uppmanade han till brott? Sade han något mer än det du återgav i trådstarten? Det du har återgivit utgör nämligen inga uppmaningar till brott.

Han gav förslag till inringaren om att få under jorden, vilket är olagligt.
Citera
2018-03-22, 10:32
  #12
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Täppas är väl en sån där romantisk byfåne som tror att i krig och kärlek så är allt tillåtet.

Inget att bry sig om.

De här självupptagna romantiska typerna tenderar att vara totalt frälsta på sin egen världsbild med en tendens att missionera den till omgivningen.

Han tänker "Mina förslag och ideer kommer ur kärlek, och då är det rätt och riktigt"

Gubben har noll koll på verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback