Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-22, 09:29
  #1
Medlem
Om du reser till ett land för turista där, har du nångång tänkt på vad det är för politisk situation i landet? Eller bryr du dig inte, o tänker , så länge landet verkar fint o turistvänligt, så har det inget betydelse att landet är en millitärdiktatur, demokrati med demokratiska problem o så ?
Citera
2018-03-22, 09:31
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Om du reser till ett land för turista där, har du nångång tänkt på vad det är för politisk situation i landet? Eller bryr du dig inte, o tänker , så länge landet verkar fint o turistvänligt, så har det inget betydelse att landet är en millitärdiktatur, demokrati med demokratiska problem o så ?
Nej det bryr jag mig inte om. Så länge landet inte har Islam som religion så är det helt lugnt.
Citera
2018-03-22, 09:41
  #3
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ja i viss mån. Skulle aldrig få för mig att åka till tex Turkiet.
Mellanöstern går bort. Och numer också Afrika (mkt pga den nya aparheid:en mot vita tex boerna).

Har tidigare varit i såväl Turkiet, Tunisien och Kenya men kommer aldrig åka till några sådana länder igen.
Citera
2018-03-22, 09:44
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Om du reser till ett land för turista där, har du nångång tänkt på vad det är för politisk situation i landet? Eller bryr du dig inte, o tänker , så länge landet verkar fint o turistvänligt, så har det inget betydelse att landet är en millitärdiktatur, demokrati med demokratiska problem o så ?

Javisst. Jag skulle exempelvis inte resa till Erdogans islamistdiktatur. Å andra sidan påverkas det beslutet säkert av att Turkiet inte lockar särskilt som resemål.
Citera
2018-03-22, 09:52
  #5
Medlem
Så här ser min världskarta ut: https://i.imgur.com/QpOIY3S.png

Jag tror de flesta blir informerade om politiska läget.
Många läser på innan resan.
__________________
Senast redigerad av Flach1337 2018-03-22 kl. 09:54.
Citera
2018-03-22, 10:47
  #6
Medlem
Stridshingstens avatar
Det beror på, man skulle ju inte vilja åka på semester till ett land med allvarlig intern politisk instabilitet i form av inbördeskrig och allmänt kaos. Det ska helst vara åtminstone hög levnadsstandard i landet också för att jag skulle orka åka dit, med undantag för Nordkorea som jag hemskt gärna skulle vilja besöka trots att det är ett u-land.

Ifall ett land är en diktatur bryr jag mig inte om ett dugg, så länge det är ett stabilt i-land, men visst skulle det vara nervöst att bo i ett sådant land under en längre period och man blir exempelvis oskyldigt anklagad för ett brott.

Men ska man bojkotta att åka till dessa länder kan man ju i så fall bojkotta alla produkter man har hemma som är tillverkade i dessa länder och andra diktaturer.

Men att semestra i exempelvis Kuwait, Saudiarabien, Bahrain, Qatar, Förenade Arabemiraten, Oman, Kina, Hong Kong, Macau, Singapore och Brunei skulle jag kunna göra utan några som helst problem
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-03-22 kl. 10:49.
Citera
2018-03-22, 12:03
  #7
Moderator
Elrosss avatar
Till viss del ja, många länder jag vill besöka som kanske inte är helt stabila eller ledare/politik som inte bör sitta där. Trots det hade jag nog besökt landet men helt klart skulle jag välja bort vissa länder som gör grova övertramp eller inte bryr sig om vissa saker ex folkrensningar m.m.
Citera
2018-03-22, 12:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Om du reser till ett land för turista där, har du nångång tänkt på vad det är för politisk situation i landet? Eller bryr du dig inte, o tänker , så länge landet verkar fint o turistvänligt, så har det inget betydelse att landet är en millitärdiktatur, demokrati med demokratiska problem o så ?

jag lägger aldrig pengar i ett land som vill ha öppna gränser inklusive sverige. När folk frågar mig om sverige säger jag att de ska hålla sig ifrån sverige, att man ska turista någon annanstans där det är säkrare. alla länder som har öppna gränser och tagit in muslimer och negrar har enorma problem med kriminaliteten men det är så kommunisten stefan löfvén och hans korrupta analfabeter vill ha det, att man odlar en ekonomi där kiminalitet och knarkhandeln är navet.
Citera
2018-03-22, 12:14
  #9
Medlem
Afghanistan är rätt fint.
Men jag skulle aldrig ta bussen till kabul.

Sydafrika är jag inte så sugen på heller.
Eftersom dom slaktar den vita mannen på löpande band där just nu

Kroatien ja det är ok

Nordkorea mja man får ju bara en guidad tur

Sydkorea yup

Dubai Nej tack
Dom har fortfarande slavar ffs
Citera
2018-03-22, 12:14
  #10
Medlem
Till vis del spelar det in, men det är sällan helt avgörande.
Citera
2018-03-22, 14:47
  #11
Medlem
Absolut. Skulle inte åka till Mellanöstern, Afrika, Kina, Sydkorea, Turkiet eller Vietnam även om jag fick resan gratis. Inte heller de muslimska länderna i Europa (Kosovo, Albanien och Bosnien?). Serbien är jag inte heller så sugen på, men hade varit villig att undersöka saken närmre.
Citera
2018-04-15, 22:23
  #12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Så här: Gör det någon märkbar skada för folket om jag åker dit? Hur mycket tjänar en diktator på att jag reser till ett visst land gentemot vad reseupplevelsen är värd för mig? Lite så tänker jag.
Sen reser jag (oftast) på sätt som förhoppningsvis gynnar lokalbefolkningen mer än regimen eller stora hotellkedjor. Airbnb t.ex. och aldrig all-inclusive-charter.
Att jag har diskvalificerat mig för ESTA (besökt Iran för ett par år sen) gör att en USA-resa inte ligger på topplistan just nu och det har ju definitivt med politiska beslut att göra, men det var kanske inte så TS menade.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2927685

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback