• 1
  • 2
2018-03-22, 09:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Nej, det är tydligen inget sådant när det kommer till felparkering. Det går direkt till fogden, ingen delgivning eller något.

Man får ingen betalningsanmärkning som privatperson förrän KFM meddelat utslag. Ett utslag dyker inte bara upp. Om man inte skriver under delgivningskvittot ska en delgivningsman komma ut till dig o.s.v. Därefter har du ännu mer tid på dig att betala.

Bara företag (inte enskilda näringsidkare) får anmärkning direkt vid ansökan om betalningsföreläggande.

Det verkar nästan som att det skett en felregistrering av någon anledning. När detta har upptäckts har det rättats av UC själva. Eller så har du missuppfattat något (exempelvis vad betalningsanmärkningen avsåg - kanske var den så gammal att den nu försvunnit).

Citat:
Ursprungligen postat av maplestorm
Om jag minns rätt så är det så att när du endast har 1 betalningsanmärkning och ingen ytterligare kommer in så sekretessbeläggs anmärkningen.

Så om du drar på dig en till kommer det visas 2 anmärkningar då sekretessen lyfts. Så se till och sköt dit framöver.

https://www.kronofogden.se/Sekretess.html

Utslag kan inte beläggas med sekretess och det är utslagen som ger betalningsanmärkningen.
Citera
2018-03-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man får ingen betalningsanmärkning som privatperson förrän KFM meddelat utslag. Ett utslag dyker inte bara upp. Om man inte skriver under delgivningskvittot ska en delgivningsman komma ut till dig o.s.v. Därefter har du ännu mer tid på dig att betala.

Bara företag (inte enskilda näringsidkare) får anmärkning direkt vid ansökan om betalningsföreläggande.

Det verkar nästan som att det skett en felregistrering av någon anledning. När detta har upptäckts har det rättats av UC själva. Eller så har du missuppfattat något (exempelvis vad betalningsanmärkningen avsåg - kanske var den så gammal att den nu försvunnit).

Utslag kan inte beläggas med sekretess och det är utslagen som ger betalningsanmärkningen.

Jag förstår. Hur som helst så verkar jag vara fri från den nu iaf. Jag har haft (avslutade till förmån för AB för en vecka sedan) en enskild firma, kanske det har något med ev. felregistrering att göra?
Citera
2018-03-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Detta gäller för fakturor från företag, samt kontrollavgifter från privat bolag för felparkering på privat mark.

Om det däremot är så att felparkeringen skedde på kommunal mark är det mycket möjligt att det gått till som TS skrivit. Staten har rätt att lämna in fordringar direkt för verkställighet, samt att en anmärkning registreras direkt utan delgivning. Samma sak gäller exempelvis för trängselskatt.

Just på grund av detta förfarande med anmärkning utan delgivning på dessa typer av skulder existerar sekretess. Om detta var den första anmärkningen av detta slag inom en viss angiven tidsram kommer den att döljas efter fullbetalning som TS gjorde.
Citera
2018-03-22, 12:15
Medlem
Har en nära anhörig som jobbar på kronis och jag råkade ut för liknande för ett tag sen o ska försöka förklara så gott jag kan.

För 10 år sedan hade jag stora skulder men betalade av allt och har varit skuldfri i 7 år o inte varit sen med nån räkning elr p-bot på dessa 7 år. För 6 mån sedan damp det ner ett brev från kronis om en 9 år gammal skuld som legat o tickat hos inkasso men antar att dom skickade till kronis just då för att den skulden skulle blivit preskriberad efter 10 år.
Jag betalde direkt men spelar ingen roll då kronis menar att jag redan fått anmärkning, jag fattar nada o säger att ni har ju inte delgivit mig elr någonting, det är första brevet o jag är redan fucked? Svar ja men det positiva är att när det bara är ett ärende som betalas direkt o man har i övrigt ordnad ekonomi etc så förblir den anmärkningen dold sålänge jag inte får nå nytt på mig under 3 år, jag kan ta lån o göra allt annat, har testat o fått lån beviljat trots anmärkning. Den finns där men är inte synlig om jag inte tabbar mig igen under dessa 3 år.
Citera
2018-03-22, 12:17
Medlem
Såg att någon redan förklarat bättre än vad jag gjorde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in