Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 21:47
  #1
Medlem
KansasCityFagots avatar
Jag behöver följande funktion i ett bildprogram:

1. Jag ska öppna bilder tagna med en vanlig digitalkamera och sedan klippa ut detaljer ur bilderna.
2. I programvaran ska det gå att ställa in i förväg hur stor "crop", alltså hur stort urklippet ska vara. I mitt fall rör det sig om 100 x 80 mm. Alla urklipp ska vara lika stora.
3. Det ska gå att flytta runt "cropen" innan jag klipper ur så att jag ser att urklippen har samma bakgrund.

Det jag ska göra är att fotografera flugbindning i olika stadier, från en tom krok i städet till en färdig fluga. Dessa bilder ska extraheras ur foton från min digitalkamera och en detaljbild ur varje foto ska användas. Det är nödvändigt att alla detaljbilder är lika stora och att bakgrunden är identisk. Jag vill inte att flugan ska sitta i vänstra hörnet i den ena detaljbilden och i högra hörnet i den andra. Därför är det nödvändigt att jag kan flytta runt en förinställd "crop" på 100 x 80 mm så att jag ser att samma bakgrund kommer med på varje detaljbild.

Det närmaste jag kommit är i PhotoShop 7, men där hittar jag inte någon funktion för att förinställa storleken på "cropen" och att flytta runt den. Är det någon som vet om LibreOffice, PhotoShop 7 eller någon annan gratis programvara för Windows eller Linux har dessa funktioner?
Citera
2018-03-21, 21:54
  #2
Medlem
Timmervargens avatar
Går i Photoshop (dock kanske inte i 7) och i t.ex.Gimp att markera med select tool och sen från menyn välja typ Edit > Crop. Select tool kan du ju välja en fast storlek på.

Du använder alltså inte crop verktyget.
Citera
2018-03-21, 22:39
  #3
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Går i Photoshop (dock kanske inte i 7) och i t.ex.Gimp att markera med select tool och sen från menyn välja typ Edit > Crop. Select tool kan du ju välja en fast storlek på.

Du använder alltså inte crop verktyget.
Jag har tyvärr endast Photoshop 7 och jag hittar inte "select tool" i denna version. Verktygen "marquee", "lasso" och "crop" är de enda verktyg jag kan gissa mig till klipper ur detaljbilder.

Jag får kolla Gimp om det funkar bättre där.
Citera
2018-03-22, 07:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag har tyvärr endast Photoshop 7 och jag hittar inte "select tool" i denna version.

Äh, klart Select Tool finns, det är ju den man alltid använder när man markerar nåt, i alla versioner av Photoshop
Finns i Vänstermenyn.

https://www.google.se/search?q=photo...XRBZwQ_AUICigB


Men detta bevisar ju bara att Photoshop är alldeles för avancerat för nån som inte lärt sig det, så överge tanken på PS, och använd istället t ex IrfanView.

irfanview.com

Glöm inte hämta alla Plug-in'en också.
Citera
2018-03-22, 09:47
  #5
Medlem
Timmervargens avatar
Selection Tool är nog den korrekta benämningen och den lär nog finnas i Photoshop 1.0 också.

Ett annat alternativ i PS är att ändra Canvas Size till önskad storlek och sen med Move Tool flytta runt bilden så man hamnar där man vill. Canvas Size hittar man under Image-menyn. Borde finnas i äldre versioner av PS också.
Citera
2018-03-22, 12:06
  #6
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Bildhantering
/Moderator
Citera
2018-03-22, 17:12
  #7
Medlem
KansasCityFagots avatar
Jag får tacka för svaren!

Nu har jag hittat en möjlighet i Irfanview, nämligen att sätta en "crop" (eller vad man nu vill kalla urklippningsfunktionen) med pilmarkören till en bestämd storlek och sedan flytta den med piltangenterna. Tyvärr får jag storleken på "cropen" i pixlar, och hittar inget sätt att ändra till metriska enheter, men det får duga ändå. Jag kan alltså sätta en bestämd storlek på urklippet och dessutom flytta ramen så att bilderna får samma bakgrund med Irfaview. Problemet får därför anses vara löst.
Citera
2018-04-04, 18:59
  #8
Medlem
Många felaktiga svar här...
Du ska ha BESKÄRNINGSVERKTYGET (croptool) .... inte markeringsverktyget.
Du ställer in måtten (bredden x höjden) och upplösning (om man vill) och sedan är det bara att beskära dina bilder. Det som du har innanför ramen kommer att få slutstorleken du bestämt - oavsett. Det betyder att bilden ofta förminskas, eller förstoras - med allt vad det innebär.
Enheten bestämmer du själv genom att skriva den efter siffran i ditt fall 100 mm respektive 80 mm.
mm (millimeter)
px (pixlar)
cm (centimeter)
pt (punkter)

34 sekunder in i videon.... Exakt 34
https://www.youtube.com/watch?v=79kEJWYXa_k
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-04-04 kl. 19:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback